رسانه، ضلع سوم امنیت ملی

تاریخ انتشار : جمعه, ۱۹ آبان ۱۳۹۶

در روزگاری دور ‌و دیر، ادموند بروک انگلیسی از مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد کرد.رکنی که در کنار قوای اجرایی، قضایی و تقنینی به پایش رفتارهای حاکمیت می‌پردازد و در تحکیم مردم سالاری نقش ممتازی ایفا می کند.

این تلقی از جایگاه رسانه که نزدیک به دو قرن پیش طرح گردید، هنوز هم مورد اجماع نخبگان و تصمیم سازان است.

اما در کنار این رویکرد، نگاه تازه ای هم به رسانه مطرح گردیده است. در این انگاره رسانه در کنار موضوع غذا و سلاح، به عنوان یکی از سه ضلع امنیت ملی مطرح است و رفتارهای آن در قوام و دوام امنیت هر کشور دارای ارزش حیاتی است.

در روزهای گذشته یکی از اتفاقاتی که مهر تائیدی بر نگرش به رسانه به عنوان یکی از پایه های تحکیم یا تزلزل امنیت ملی است، بازنمود داشت.

کیهان در تاریخ ۱۵ آبان ماه با اختصاص تیتر صفحه اول آن روزنامه، به ماجرای موشک پرانی حوثی‌های یمن به فرودگاه ریاض که واکنشی جهانی داشت، پرداخت .این روزنامه در دفاع از این اقدام، مقصد بعدی موشک‌ها را دوبی دانست.این خبر با توجه به جایگاه کیهان، بازتابی بین المللی داشت. چرا که دولت آمریکا در دوره زمامداری ترامپ، سعی دارد به انحاء مختلف فشار بر ایران را افزایش دهد و در ادامه اصرار دولت عربستان به دخالت ایران در این ماجرا، از هر بهانه‌ای برای تائید این امر استفاده ‌کند.

این صدای ناهمخوان در شرایطی که راهبرد دیپلماسی کشور، اجتناب از در افتادن به توطئه سعودی-آمریکایی و گفتن " نه" به جنگ طلبان منطقه است، بازتابی جهانی داشت. بازتابی که می‌خواست ایران را در مسیر رویارویی مستقیم بیندازد و هوشیاری ایران مانع از آن شد.

بنظر می‌رسد تهران می‌داند باید چه کاری را انجام دهد. در حالی که ترامپ و سعودی ها اصرار دارند، موشک های بالستیک شلیک شده به سوی ریاض را کار تهران بنامند، فرمانده سپاه به سرعت وارد می‌شود و می‌گوید: اساسا ممکن نیست بتوانیم به یمنی ها موشک بدهیم. وزارت خارجه نیز مواضع قابل تاملی دارد.ظریف در توئیتر خود می‌نویسد: عربستان سعودی به جنگ های تجاوزگرانه، زورگویی در منطقه، رفتارهای بی ثبات کننده و اقدامات تحریک آمیز خطربار مشغول است و ایران را بخاطر عواقب این اقدامات مقصر می داند.

موضع ایران در برابر جنگ طلبان منطقه بسیار عقلانی است.ظریف به جای فرافکنی، مسئولیت حوادث را متوجه خود عربستان می‌داند و ایران را کشوری معرفی می‌کند که با وجود داشتن نیروی نظامی قابل اتکاء و قدرتمند،هیچ میلی به جنگ طلبی ندارد و این نه از موضع ضعف که از از سر عقلانیت، وقار و متانت است.ایران می توانست بگوید موشک های یمنی نشانه عمق نفوذ استراتژیک تهران است، اما نه تنها چنین شیوه‌ای در دیپلماسی امروز ایران جا ندارد، بلکه به تندروهایی که علاقه دارند سر موشک‌های حوثی ها به سوی بندرهای جنوب خلیج فارس کج شود، نیز اخطار می‌دهد.

این اخطار که با تصمیم  توقیف دو روزه روزنامه کیهان توسط دادستانی و بر اساس شکایت شورای عالی امنیت ملی صورت گرفت، پیامی جز عزم ملی و عالی حاکمیت برای دوری از توطئه‌ای شوم که در چند قدمی ماست، نداشت.

کیهان که پس از روزنامه اطلاعات، قدیمی ترین روزنامه در دست انتشار است، ازسوم خرداد ۱۳۲۱ در تهران آغاز به کار کرد و به جز سه بار توقیف در سال ۱۳۲۲، بطور منظم منتشر شده است.

دلیل توقیف دو روزه اخیر، اقدام روزنامه کیهان بر خلاف سیاست های اصولی و بیّن جمهوری اسلامی ایران در مسائل و امنیت منطقه ای اعلام گردیده است. ابلاغیه توقیف موقت عصر ۱۷ آبان ماه توسط اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدیر مسئول کیهان ابلاغ شد.البته روزنامه کیهان دوشنبه ۱۵ آبان نیز بدلیل انتخاب تیتر" شلیک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی" از هیات نظارت بر مطبوعات تذکر گرفته بود.

حسین شریعتمداری با حکم مقام معظم رهبری از سال ۱۳۷۲ به عنوان نماینده ولی فقیه و سرپرست موسسه کیهان مسئولیت اداره این رسانه را عهده دار است.

 

نویسنده: داریوش عباسی