روزهای سخت رسانه‌های چاپی

تاریخ انتشار : دوشنبه, ۰۶ آذر ۱۳۹۶

رسانه‌های چاپی کشور، روزهای خوبی را سپری نمی‌کنند. اکثر رسانه‌های چاپی به خصوص آن‌هایی که برای تامین درآمد مالی به محتوای تولیدی‌شان وابسته‌اند، دچار چالش‌شده‌اند. بخشی از این چالش به کانال ارتباطی چاپی آن‌ها باز می‌گردد.

 مجموعه دی ان ای یونیون ) dnaunion ( در راستای اهداف مسئولیت اجتماعی خود ‌ به کمک رسانه‌های چاپی آمده تا بتواند برای تغییر زاویه حرکتی‌ از چاپی به دیجیتال به آن‌ها کمک کند.

پرستو رستمی، مدیر واحد رسانه‌‌ای آژانس تبلیغاتی اشاره، درباره رویکرد مسئولیت اجتماعی می‌گوید: این مجموعه با توجه به ارتباط خود با رسانه‌های چاپی، چندی‌ست متوجه تغییر رفتار آن‌ها شده و نسبت به دغدغه‌ها و چالش‌هایی که با آن روبه‌رو ‌هستند، احساس مسئولیت می‌کند و در راستای اهداف مسئولیت اجتماعی خود رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است.

رسانه‌های چاپی این روزها جهت جذب مخاطبان و ماندگاری در بازار با مشکلات مختلفی روبه‌رو هستند. این مجموعه با ارائه اطلاعاتی که توسط شرکت EMRC با استفاده از ابزار TGi جمع‌آوری شده به تغییر نگاه و زاویه حرکتی آن‌ها کمک خواهد کرد.

شرکت EMRC با توجه به سابقه‌ طولانی در حوزه تحقیقات بازار، در راستای هدف مسئولیت اجتماعی خود، داده‌هایی که در این سال‌ها از رفتار مخاطبان و جایگاه رسانه‌ها جمع آوری کرده، در اختیار گروهی از مسئولان رسانه‌ها قرار داده است. این تطابق و واگذاری اطلاعات در قالب رویدادی با حضور جمعی از مسئولین رسانه‌ای فعال کشور انجام شد. طبق تحقیقات صورت گرفته و داده‌های ارائه شده در این رویداد مشخص شد که نگاه مخاطبان نسبت به رسانه‌ها و شیوه دریافت اطلاعات تغییر کرده و همین موضوع باعث شده از سال گذشته تا کنون جایگاه رسانه‌های چاپی در کشورمان روند جدیدی را به خود بگیرد. مخاطبان امروزی به خاطر دغدغه‌ها و مشغله‌های روزمره و سرعت بالای جابه‌جایی اطلاعات، نگاهشان نسبت به رسانه‌های چاپی عوض شده و سعی‌شان براین است که به سراغ رسانه‌هایی بروند که در زمانی کوتاه، با کمترین تعداد کلمه آن‌ها را در معرض مهم‌ترین اخبار داخلی و خارجی قرار دهند. وقتی نگاه مخاطبان و مصرف‌کنندگان تغییر می‌کند، رسانه‌ها نیز باید جهت جدیدی را به حرکت خود بدهند. مطمئنا مخاطبان، مانند گذشته مشتاق اطلاعات و اخبار هستند، اما آن‌ها دیگر منتظر چاپ یک خبر نمی‌شوند و سعی‌شان براین است که از کانال‌های خبری دیگر، داده‌های خود را به دست بیاورند. البته در این حوزه از بازار رقابت نه‌ تنها کاسته نشده بلکه به خاطر حضور رسانه‌های متنوع این رقابت تشدید نیز شده است. مخاطبان این روزها محتوای جدیدی را طلب می‌کنند و آن‌ها به دنبال رسانه‌های چاپی هستند که محتوای بهتری را منتشر کنند. در بخش اول این رویداد به مسئولان رسانه‌های مختلف گفته شد که این حرکت جدید توسط رسانه‌های بزرگ دنیا با تغییر نگاه مخاطبان‌شان اجرایی شده و آن‌ها با تغییر حرکت خود از چاپی به دیجیتال باعث بقای خود در جامعه شده‌اند. پس رسانه‌های کشور نیز باید دست به کار شوند تا بتوانند مخاطبان‌شان را با خود همراه کنند. رسانه‌های چاپی امروز شاید مدتی در بازار باقی بمانند اما در سال‌های آینده ماندگاری‌شان سخت خواهد شد. مجموعا در بخش اول این رویداد، داده‌هایی مانند:

یک: میزان استفاده از رسانه‌های مختلف از سال ۲۰۰۴ تا کنون در ۷ شهر اصلی ایران.

دو: تغییرات در نفوذ و متوسط زمان روزنامه و مجله‌خوانی از سال ۲۰۰۴ تا کنون در ۷ شهر اصلی.

سه: تغییرات در نفوذ و متوسط تماشای تلویزیون از سال ۲۰۰۴ تا کنون در ۷ شهر اصلی.

چهار: تغییرات در نفوذ و متوسط زمان استفاده اینترنت از سال ۲۰۰۴ تا کنون در ۷ شهر اصلی.

پنج: ۱۵ موضوع برتر مورد علاقه مخاطبین در مجموع ۵ رسانه مورد بررسی در ۷ شهر اصلی.

شش: رسانه و سبک زندگی در ۷ شهر اصلی.

هفت: رسانه و ساختار سنی جمعیت.

به حاضران داده شد. در بخش دوم این رویداد به مسئولان رسانه‌ها، درباره شیوه رفتار رسانه‌های بزرگ نسبت به این تغییر رفتار مثال‌هایی زده شد و به آن‌ها بیان شد که رسانه‌های قدرتمند دنیا از چه الگوهای دیجیتالی بهره‌مند شده‌اند. در این رویداد به حاضران گفته شد که هر کدام از رسانه‌ها برای تغییر حرکتی خود شیوه‌ای را در پیش گرفته‌اند. برای مثال برخی مصاحبه‌های خود را به صورت ویدیو در فضای مجازی منتشر می‌کنند و برخی دیگر روش‌های متفاوتی را در پیش گرفته‌اند.

 در ادامه راهکارهایی نیز نسبت به تغییر رفتار رسانه‌های چاپی و ورود آن‌ها به دنیای دیجیتال داده شد. آن‌ها برای این تغییر رفتار بهتر است از کانال‌های ارتباطی دیگری نیز استفاده کنند و فقط به رسانه‌های چاپی اکتفا نکنند. اکثر آن‌ها از دیجیتال فقط به راه‌اندازی کانالی در تلگرام و وب‌سایتی اکتفا کرده‌اند. درحالی که ماهیت رسانه‌های چاپی جهت ورود به دنیای دیجیتال باید از ریشه تغییر کند. حاضران در این رویداد از رسانه‌های چاپی مانند جهان اقتصاد، همشهری، شرق، اطلاعات و ایران بودند. این برنامه در طی سال با هدف بهبود مسیر حرکتی رسانه‌های چاپی کشور توسط این مجموعه به طور مرتب برگزار خواهد شد.