مرجعیت رسانه‌های داخلی یعنی امنیت ملی

تاریخ انتشار : چهارشنبه, ۱۳ دي ۱۳۹۶

مراسمِ تودیع و معارفه مدیر‌عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، روز گذشته به فرصتی تبدیل شد تا وزیر فرهنگ، از پایان دوره رسانه‌های یک‌طرفه سخن بگوید و از تاثیر مرجعیت داخلی رسانه‌ها به‌عنوان رکنی مهم از امنیت ملی یاد کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم، گفت: امروز دوره رسانه‌های یک‌طرفه به پایان رسیده است و رسانه‌ها درخط ارتباطی باید به‌صورت دوطرفه به گفت‌و‌گو بپردازند.
سید عباس صالحی با اشاره به اینکه در کشور دو مجموعه خبری صدا‌و‌سیما و خبرگزاری ایرنا از نظر قانونی به‌عنوان رسانه‌های ملی محسوب می‌شوند، ادامه داد: ایرنا هم از نظر تاریخی و قدمت و هم از نظر رسمیت با مجموعه خبری دیگری مشابهت ندارد. از لحاظ گستره فعالیت داخلی و خارجی، تنوع تحلیلی و نظرسنجی، آموزش، تنوع در خروجی و محصول و تنوع زبان نیز با سازمان خبری دیگری قابل‌قیاس نیست.
وی افزود: فعالیت‌های ایرنا علاوه بر گستره، در مضمون و تنوع محصولات و خروجی‌ها نیز قابل‌توجه است. موسسه فرهنگی ایران، یکی از این محصولات است که خود دارای تنوعی از محصولات است. از لحاظ حوزه ارتباطات بین‌المللی و همکاری با فضای بیرونی نیز از قبل و بعد از انقلاب اسلامی، سازمان ایرنا خط تماس و ارتباطی ما با خارج از کشور بوده است. این نوع جایگاه ایرنا به آن هویت و مزیت‌های خاص می‌بخشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: ایرنا در طول دوره تاریخی ٨٠ ساله خود با اشخاص و شخصیت‌های مدیریتی و مجموعه کارکنان سعی و تلاش برای هویت‌سازی داشته و همواره بر ارتقای آن تلاش شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ‌ویژگی‌های شخصیتی و علمی سیدضیاء هاشمی، مدیرعامل جدید خبرگزاری ایرنا، افزود: ایشان دارای شخصیتی علمی و دانشگاهی هستند که با دنیای رسانه آشنایی دارند. در حوزه علوم‌اجتماعی از شخصیت‌های علمی قابل‌توجه هستند و حضور ایشان در ایرنا کمک می‌کند تا نگاه علمی آن با نگاه عالمانه‌تری نسبت به گذشته پیش برود. صالحی در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به برخی نکات در خبرگزاری ایرنا، گفت: امروز دوره رسانه‌های یک‌طرفه به پایان رسیده است. این سازمان با تمام محصولاتش باید نسبت به گذشته تقویت شود و به‌عنوان رسانه ارتباطی و گفت‌و‌گویی بین مردم و مسئولان قرار گیرد. خط ارتباطی باید دوطرفه باشد و سخن در گفت‌و‌گوی دوطرفه عنوان شود. اگر این سازمان به این روش اداره شود به‌عنوان یک رسانه ارتباطی و ملی باقی خواهد ماند، در غیر این صورت نقش خود به‌عنوان رسانه ملی را از دست می‌دهد.
وی ادامه داد: ما باچالش‌های ملی روبه‌رو هستیم و رسانه‌های ملی از جمله ایرنا باید به این چالش‌ها با نگاه حل مسئله توجه جدی داشته باشند.
وی افزود: ما در‌حال‌حاضر در جهان پررقابت رسانه زندگی می‌کنیم. زمانی صدا‌و‌سیما و خبرگزاری ایرنا به‌عنوان رسانه‌های کشور و تک‌رسانه بودند، اما امروز با توجه به این فضای پررقابت، مرجعیت رسانه‌های ملی در معرض خطر قرار گرفته است. دیگران برای ما رسانه ساخته‌اند و مرجعیت یافته‌اند که این امر برای امنیت کشور خطر محسوب می‌شود.
صالحی در‌عین‌حال تصریح کرد: امنیت صرفا پرتاب موشک نیست. مرجعیت داخلی رسانه‌ای و اعتماد ملی به رسانه‌های داخلی نیز به‌عنوان امنیت ملی محسوب می‌شود. بخشی از امنیت نرم این است که رسانه‌ها مورد اعتماد جامعه باشند. بنابراین ایرنا هم برای اینکه سهم مصرف خود را بالا ببرد باید به اعتماد‌سازی و تقویت دیپلماسی رسانه‌ای توجه داشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم ادامه داد: ما در جهان و منطقه پر‌خطر و پرتهدید زندگی می‌کنیم. آنچه فرصت‌ها را می‌تواند افزایش دهد، افزایش دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی است که بر ثبات جهانی و کاهش تهدیدهای جهانی و منطقه‌ای اثر خواهد داشت.
در پایان این آیین نیز سیدضیاء هاشمی، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، گفت: ایرنا را یک دانشگاه می‌دانم. امروز رسانه‌ها نقش محوری در تمامی حوزه‌ها دارند. رسانه‌ها از جمله ایرنا کانون‌های فرهنگی هستند که در شکل‌گیری تحولات فرهنگی نقش برجسته‌ای ایفا می‌کنند.
وی با اشاره به سبقه رسانه‌ای خود ادامه داد: کار در عرصه رسانه پرافتخار و در‌عین‌حال پرهیجان است و به‌عنوان کار جهادی محسوب می‌شود. وی در پایان با تاکید بر ضرورت پیوند رسانه و دانشگاه ادامه داد: رسانه ایرنا فقط رسانه دولت نیست بلکه رسانه فراجناحی و فراگروهی است و به‌عنوان رسانه نظام و مردم جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

محمد خدادی مدیرعامل پیشین ایرنا از شهریور ۹۲ تا کنون مدیریت این خبرگزاری را عهده دار بود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی(Islamic Republic News Agency) که بیشتر با سرواژه ایرنا شناخته می‌شود، نام خبرگزاری رسمی  ایران است. پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ، نام آن خبرگزاری پارس بود. این خبرگزاری در سال ۱۳۱۳ خورشیدی و به دستور رضاشاه و زیر نظر وزارت امور خارجه ایران تاسیس شد. ایرنا با ۸۳ سال سابقه خبررسانی، ریشه‌دارترین آژانس خبررسانی ایران به حساب می‌آید.