ضد تبلیغ برای "گاج" و "به وقت شام"

تاریخ انتشار : سه شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷

تبلیغ بد چه نوع تبلیغی است؟ برای پاسخ به این سئوال می‌توان گفت که تبلیغی بد است که بجای اثر گذاری و جذب، دافعه ایجاد کند و به ضد تبلیغ خودش تبدیل شود. دو مثال دم‌دست برای این بی‌تدبیری‌ها را می‌توان در روزهای اخیر دید. اولین تبلیغ نادرست در تاریخ ۱۶ اردیبهشت در معرفی فروشگاه آنلاین کتاب موسسه آموزشی گاج در بیلبورد نمایشگاه کتاب تهران دیده شد. گاج به جای ایفای مسئولیت اجتماعی خود و تشویق مردم برای حضوربیشتر در این اتفاق فرخنده که جامعه کم مطالعه ما سخت بدان نیازمند است، با نگاه سودجویانه از مردم می‌خواد به نمایشگاه کتاب نروند. البته نقد جدی مردم در شبکه‌های اجتماعی موجب شد این بیلبورد به پائین کشیده شده و شعاری دیگر برای معرفی گاج مارکت انتخاب شود. کاری که باید از ابتدا با تامل نسبت به آن اقدام می‌شد، در انتها و با موج نارضایتی عمومی انجام شد.

 تبلیغ بد دیگر نیز به نمایش فیلم به وقت شام مربوط است که دیروز ۱۷ اردیبهشت ۹۷ با حضور حاتمی کیا کارگردان برگزار گردید. چند بازیگر این فیلم با شمایل داعش آنطور که در فیلم بودند، در مجتمع کوروش حاضر شده و موجب ترس فراوان شماری از مردم و کودکانشان شدند. تحرکات تروریستی داعش در منطقه و اتفاقی که سال گذشته در مجلس و حرم بنیانگذار انقلاب افتاد، زمینه‌ای برای ترسیدن مردم است که به زندگی روزمره‌شان مشغولند و دست بر قضا در یک بازار تفریحی فرهنگی با چنین مناظری روبرو می شوند. این اتفاق به حدی بازتاب منفی داشت که ابراهیم حاتمی‌کیا ناگزیر از عذرخواهی رسمی از مردم شد.

کاش مدیران و صاحبان بنگاهها فقط کمی از ظرفیت عظیم فعالان رسانه‌ای کشور و مشاوره این طیف متخصص بهره ببرند تا علاوه بر زیان و خسران مادی، به برند خود لطمات جبران ناپذیر وارد نسازند.

ترجیح منافع درازمدت بر منافع کوتاه مدت و نیز توجه به پس‌زمینه‌هایی که پیام در ان تعبیر و رمزگشایی می‌شود، نکاتی مهم هستند که در این دو نوع تبلیغات مدنظر قرارنگرفته و حساسیت فوق‌العاده افکار عمومی را بدنبال داشت.

advertise_0.jpg