راهبردهای تبلیغی برای فروش محصولات

راهبردهای تبلیغی برای فروش محصولات
تاریخ انتشار : يکشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷

تبلیغات بالای خط (ATL)، زیر خط (BTL) و روی خط (TTL) تکنیک‌های تبلیغاتی یا راهبردهای ارتباطی هستند که شرکت‌ها برای فروش محصولاتشان از آنها استفاده می‌کنند.

 ATL یا بالای خط مخفف کلمه Above The Line و BTL یا زیر خط مخفف عبارت Below The Line و TTL یا روی خط مخفف عبارت Thorough The Line است. مفهوم خط که مبنای این سه تکنیک تبلیغاتی قرار گرفته است، از دفاتر حساب‌داری هزینه‌های تبلیغاتی شرکت‌ها در قرارداد با کمپین‌های تبلیغاتی بوجود آمد. رسانه‌های تبلیغاتی حساب‌های مربوط به رسانه‌های سودده مانند تلویزیون و رادیو و غیره را در اسناد خود بالای خط می‌نوشتند و حساب مربوط به رسانه‌های کم سود مانند بروشور، سمپلینگ و غیره را در زیر آن خط یادداشت می‌کردند. به این ترتیب رسانه‌های انبوه به عنوان ATL و ابزارهای تبلیغاتی محدود با مخاطب مشخص به‌عنوان BTL شناخته شدند.

تبلیغات بالای خط (ATL)

تبلیغات روی خط، نوع یا تکنیکی از تبلیغات است که از طریق رسانه‌های جمعی نظیر تلویزیون، سینما، رادیو، بیلبوردها و روزنامه‌ها با هدف ایجاد آگاهی، یادآوری یا ترغیب مصرف‌کننده نسبت به برند یا محصول شکل می‌گیرد. این نوع تبلیغات به دنبال اثرگذاری بر انبوهی از مشتریان و مصرف کنندگان است و زمانی که بازار هدف بسیار بزرگ باشد از آن استفاده می‌شود.

تبلیغات زیر خط (BTL)

تبلیغات زیر خط، نوع یا تکنیکی از تبلیغات است که برای ایجاد علاقه یا ترغیب مصرف‌کنندگان به خرید کالا از ابزارهایی نظیر کاتالوگ، بروشور، سمپلینگ، فروش حضوری و غیره استفاده می‌شود. در واقع برخلاف تبلیغات بالای خط که انبوهی از مخاطبان را هدف قرار می‌دهد، این نوع تکنیک، مخاطبان خاص را هدف برنامه‌های خود قرار می‌دهد.

این نوع از تبلیغات، معمولاً برای محصولاتی که مصرف‌کننده نیاز به لمس و تاچ کردن آن دارد، مورد استفاده بیشتری قرار می‌گیرد؛ محصولاتی که مصرف‌کننده به اطلاعات فوری درباره آن نیاز دارد. یکی دیگر از تکنیک‌های تبلیغات زیر خط نیروی فروش یا انیماتور است که در خرده‌فروشی ها نزدیک به کالای هدف قرار دارند. سمپلینگ نوعی دیگر از این نوع تبلیغات است که برای محصولات جدید و جذاب که آگاهی مصرف‌کننده نسبت به آنها کم و نیاز به یک بار امتجان دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرستادن ایمیل و پیامک به گروه مشخص، شرکت در نمایشگاه های تخصصی، تبلیغ در رسانه‌های تخصصی، تبلیغات در نقطه خرید (POP) و نقطه فروش (POS) و … از اجزای BTL می باشند.

در واقع این نوع تبلیغات، اشاره به حالتی از ارتباطات دارد که در آن رسانه‌ای وجود ندارد و به تبلیغات بدون رسانه معروف است. بیشترین استفاده از این نوع تبلیغات، در محصولات تند مصرف (FMCG) دیده می‌شود.

تبلیغات روی خط (TTL)

این تکنیک به استراتژی های پیشبردی اشاره دارد که از مزایای هر دو تکنیک زیرخط و روی خط استفاده می‌کند تا محصول یا برند بیشترین رشد را داشته باشد. در واقع با هزینه‌ای کمتر از تبلیغات بالای خط و بیشتر از تبلیغات زیر خط هدف، ایجاد آگاهی، شناخت، رجحان، تمایل و در نهایت عمل خرید در مصرف‌کننده از طریق رسانه‌های جمعی و ابزارهای ارتباطات بازاریابی مستقیم است.

abt.png