بلمونت، شهرآینده

بلمونت، شهرآینده
تاریخ انتشار : سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت غول فن‌آوری امریکا، از ایده ساخت شهری هوشمند و جامعه‌ای پیشرو در ایالت آریزونا خبر داد. جامعه ای که سنگ بنای آن بریکپارچه سازی تکنولوژی با زندگی ساکنانش گذاشته شده است.

به گزارش سی ان ان، مقدمات ساخت این شهر که در آن، خودروهای خودران، اتومبیل‌های برقی و هر آنچه با تکنولوژی و شهر هوشمند در ارتباط است، شروع شده است. شهری که برای سکونت و زندگی حدود ۱۸۰ هزار نفر ساخته می‌شود.

شرکت وابسته به بنیاد گیتس اعلام کرده ، مبلغ ۸۰ میلیون دلار برای در اختیار قرار گرفتن ۲۵هزار هکتار از صحرای آریزونا و تهیه پلات پرداخت شده است. سرمایه‌گذاری این طرح با بنیاد گیتس و شماری از سرمایه‌گذاران محلی است.

این شهرکه شامل ۸۰ هزار واحد مسکونی، دفاتر، فضاهای اداری، تجاری و فروشگاهی، امکانات شهری چون مدارس،مراکز درمانی، ایستگاههای آتش نشانی و پلیس خواهد بود، به عنوان یک پایگاه آزمایشی، آخرین تکنولوژی‌های لجستیکی و زیربنایی را به جهان ارائه خواهد داد. فضای آموزش این شهر نیز برابر با ۴۷۰ هکتار اعلام گردیده است.

شهر هوشمند جدید ، یک جامعه پیشرو دارای مدرن‌ترین زیرساخت‌هایارتباطات را ایجاد می‌کند که شامل فناوری‌های پیشرفته‌ای  است که در قالب شبکه‌های دیجیتال با سرعت بالا، مراکز داده، فن آوری‌های تولید جدید و مدل‌های توزیع، وسایل نقلیه مستقل و مراکز تدارکاتی مستقل طراحی شده است .این شهر در مسافتی باحدود ۴۵ دقیقه از غرب "فینیکس" و در امتداد بزرگراه جدید بین ایالتی ۱۱ قرار دارد. ایالت آریزونا به ایالت دوست‌دار تکنولوژی در آمریکا مشهور است و شهری که بیل گیتس می‌سازد نمونه‌ای کامل از شهر هوشمند در قرن ۲۱ میلادی است.

این شهر که بلمونت (Belmont) نام دارد نقش نوعی «قالب» را برای توسعه شهرهای پایدار ایفا می کند که بربستر زیرساخت‌های بسیار پیشرفته ساخته خواهند شد.

بلمونت قرار است نوعی جامعه پیشرو را با تکیه بر ارتباطات و وزیرساخت های بهره مند از تکنولوژی های پیشرفته بسازد که حول شبکه های دیجیتالی بسیار پرسرعت، دیتاسنترها، تکنولوژی های تولیدی جدید و الگوهای توزیعی نوین، ماشین‌های خودران و هاب‌های لجستیکی خودکار توسعه خواهند یافت.این سرمایه گذاری درست در بحبوحه افزایش علاقمندی به شهرهای هوشمند رخ می‌دهد؛ جوامعی که به طور مثال با پر شدن سطل های زباله با استفاده از سیستم های هوشمند، مسئولین امر را در جریان می‌گذارند و از تکنولوژی برای پاکیزه نگه داشتن خیابان ها استفاده می کنند. جوامعی که به شهروندانشان امکان می دهند پیش از رسیدن به محل کار درب آن را باز نمایند و کامپیوترشان را روشن. اماکنی که ساکنانشان می توانند از موبایل هایشان برای ارائه فرامین حرکتی به ماشین های در حال پارک بهره بگیرند. این شهر، شهری سبز، منطبق با معیارهای زیست‌محیطی با بهره‌گیری از انرژی‌های نو و عاری از آلودگی متداول سوخت‌های فسیلی که بلای جان بشر شده، خواهد بود.

بیل گیتس پس از کناره‌گیری از مدیریت مایکروسافت و فروش عمده سهم خود در بورس، با تاسیس بنیاد ملیندا گیتس، با صرف هزینه‌های بالا به مقابله با گسترش ایدز در آفریقا و بهبود زندگی مردم در قاره سیاه پرداخت. او به عنوان یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های آمریکا، رویایی ایجاد و شکل گیری شهری را در سر دارد که از بسیاری جهات تفاوت ماهوی با سکونتگاههای امروزی ما دارد. شهری که زمین و آسمانش با همه جا فرق خواهد داشت.

کاستلز نیز حدود بیست سال پیش در کتاب معروف عصر اطلاعات،  شکل گیری جامعه شبکه‌ای و شهرهای اطلاعاتی را پیش بینی کرده بود. او شکل گیری شهرهای هوشمند را از ویژگی‌های شهرسازی در قرن ۲۱ دانسته بود.

به اعتقاد وی، عصر اطلاعات شکل جدیدی از شهر را ایجاد کرده است که شهر اطلاعاتی نام دارد. به نظر کاستلز شهر اطلاعاتی نه یک شکل بلکه یک فرایند است؛ فرایندی که سلطه ساختاری فضای جریانها ویژگی آن است.

او در آن سالها نوشت؛ شهر سازی در هزار سوم ویژگی‌های متفاوتی دارد. ابرشهرها، اقتصاد نوین جهانی و جامعه اطلاعاتی در حال ظهور، شکل فضایی نوینی دارند که در زمینه‌های اجتماعی و جغرافیایی مختلفی ایجاد می‌شود : ابر شهرها، مراکز عمده اقتصاد جهانی نیستند ، ولی این مراکز به صورت آهنربایی برای پسکرانه های خود، یعنی کل کشور یا منطقه ای که در آن قرار دارند، عمل می کنند. ابر شهرها تنها نمی توان از جنبه وسعت و اندازه شان مورد توجه قرار داد، آنها به لحاظ قدرتی که در جذب مردم به مناطق عمده جهان دارند نیز حائز اهمیت هستند.

وی در ادامه درباره شهرهای اطلاعاتی و ابرشهرها گفته بود؛ آنچه بیش از هر چیز درباره این شهرها اهمیت دارد این است که ، از بیرون به شبکه های جهانی و دیگر بخش‌های کشورهای خود متصل اند و از درون نیز ارتباط جمعیت های محلی را، که از نظر کارکردی غیر ضروری هستند و یا نظم جامعه را بر هم می‌زنند، قطع می کنند. این ویژگی بارز ارتباط جهانی و قطع ارتباط محلی است که ابر شهرها را به ریخت شهری جدیدی تبدیل می کند. از این رو به رغم همه مشکلات اجتماعی ، شهری و زیست محیطی، ابرشهرها همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد. و سرنوشت اقتصادی کشورهایی که این مناطق را در خود جای داده اند، به عملکرد ابر شهر ها بستگی دارد. زیرا اولا که این مناطق مراکز نوآوری فرهنگی و سیاسی هستند و ثانیا نقطه اتصال همه شبکه های جهانی هستند. اینترنت نمی تواند ابر شهرها را نادیده بگیرد، چون به مخابرات و کاربران تسهیلات مخابراتی مستقر در این مناطق نیازمند است.