همایشی برای تعمیق مدیریت راهبردی رسانه

همایشی برای تعمیق مدیریت راهبردی رسانه
تاریخ انتشار : سه شنبه, ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
داریوش عباسی

پنجمین همایش مدیریت رسانه، ۱۹ آبان‎ماه ۹۷ در تهران برگزار می‎شود.

دکتر محمود اسعدی رئیس همایش در گفت‎و‎گو با خبرنگار ما اظهار داشت: مدیریت رسانه در ایران دانشی نوپاست. با توجه به توسعه رسانه‎های عمومی در کشور، بسط و تعمیق این دانش میان رشته‎ای محسوس است.

به گفته وی، تبیین و ارزیابی همه جانبه رشته مدیریت‎رسانه در ایران و جهان، تقویت تفکر مدیریت راهبردی در رسانه و ارتقاء رشته مدیریت‎رسانه در دانشگاه ها و مراکز رسانه‎ای بخش دولتی و خصوصی از اهداف این همایش است. الگوسازی برای دانشجویان و مدیران رسانه، شفاف سازی و تفکیک روشن رشته مدیریت رسانه با دیگر رشته های مشابه مثل ارتباطات، روزنامه نگاری، جامعه شناسی و روابط عمومی و در نهایت بومی سازی و نهادینه کردن نظریات مدیریت رسانه در ایران از دیگر اهداف این همایش است.

وی افزود:مذاکراتی برای پیوند پنجمین همایش مدیریت رسانه با دومین همایش سواد رسانه‎ای ورسانه‎های دیجیتال که از سوی مرکز توسعه فن‎آوری اطلاعات و رسانه‎های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‎گردد،صورت گرفته که در حال بررسی آن هستیم.

وی اظهار داشت: پس از نمایشگاه و همایش سواد رسانه‎ای و رسانه‎های دیجیتال از تاریخ ۱۲ تا ۱۴ آبان، این همایش به فاصله چند روز بعد و ۱۹ آبان در تهران برگزار خواهد شد. وی افزود: مراسم اصلی در سالن همایش‎های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا تالار وحدت و همچنین کارگرو‎ه‎ها در فرهنگسرای رسانه برپا می‎گردد.

وی در ادامه گفت: این همایش در مسیر تکاملی خود هر سال با محتوای بهتری برگزار شده و برای امسال نیز برنامه‎های متعددی در حال طراحی است که متعاقبا اعلام می‎گردد.

وی افزود: از امسال جایزه دکتر ساروخانی نیز در حوزه ارتباطات و جامعه‎شناسی به برگزیده یا برگزیدگان اعطا خواهد شد.

وی افزود: در چهارمین همایش بین الملی مدیریت رسانه که آبان ماه سال گذشته برگزار شد، اعضای هیئت علمی پیشنهاد اعطای جایزه دکتر ساروخانی را ارائه کردند. به این‌ترتیب همزمان با همایش؛ جایزه دکتر ساروخانی در دو رشته جامعه‌شناسی ارتباطات در دوره دکتری برپا می‌شود.

رئیس پنجمین همایش بین‌المللی مدیریت رسانه در ادامه گفت: علاقمندان می‌تواند متن پایان‌نامه‌های خود را همراه لوح فشرده آن، به دبیرخانه این جایزه به نشانی فرهنگسرای رسانه در خیابان پاسداران، میدان قبا، کتابخانه دکتر معتمدنژاد ارسال کنند.

مدیریت رسانه یکی از رشته‌های دانشگاهی است که به مقوله مدیریت در رسانه‌ها و مدیریت بر رسانه‌ها می‌پردازد. این رشته با رشد رسانه و تخصصی شدن علم مدیریت از اوایل دههٔ نود میلادی به دانشگاه‌های آمریکا راه پیدا کرد. کنکاش در پیشینهٔ این علم خبر از ادبیاتی نه‌چندان غنی و اختصاصی این علم می‌دهد. این ادبیات وابسته و برگرفته از سایر رشته‌ها نشانگر آن است که این علم نوپا بیش از هرچیز بر مباحث تئوریک کاربردی رشته‌هایی مانند علوم ارتباطات و مدیریت استوار است. خاستگاه این رشته علمی مانند خود رسانه، جهان سرمایه داری بوده و بنابراین رویکرد اقتصادی بر سرتاسر آن سایه افکنده است

برخی رسانه را یک سازمان مانند سازمان‌های دیگر می‎انگارند که مدیرآن وظیفه دارد ‎ برنامه‌ریزی، هدایت و کنترل و کارهایی مانند گزارش‌گیری را انجام دهد. مدیریت رسانه یعنی به‌کارگیریی بهینه منابع مادی و انسانی با استفاده از کارکردهایی چون برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل به منظور تحقق اهداف سازمان رسانه ای.

" پرینگل " و" استار " نیز مدیریت رسانه را شامل وظایف برنامه‌ریزی، سازماندهی، بسیج منابع، هدایت و کنترل دانسته‌اند و مهارت‌های مدیر رسانه‌ای را در سه مهارت فنی، انسانی و ادراکی خلاصه می‌کنند. این رویکرد محصول تخصصی شدن علم مدیریت است.