"علی بابا" بدون "ما"

"علی بابا" بدون "ما"
تاریخ انتشار : چهارشنبه, ۲۱ شهريور ۱۳۹۷

اصلی‎ترین و کلیدی‎ترین  چهره بزرگترین شرکت تجارت الکترونیکی چین اعلام کرده قصد دارد، شرکت علی بابا را ترک کند .

" جَک ما "، کارآفرین چینی که موسس شرکت چینی علی‌بابا و رئیس هیات مدیره این شرکت است، گفته تصمیم دارد این شرکت را ترک کند تا بتواند یک مدیر قدرتمند و جوان برای علی بابا پیدا کند.

او با اشاره به اینکه به اینده علی بابا بسیار امیدوار است، در سال ۲۰۱۳ از سمت مدیرعاملی(ceo) کناره‎گیری کرد و ترجیح داد به‎عنوان رئیس هیات مدیره (chairman) کار را ادامه دهد. در آن زمان، او مدیریت شرکت را به جاناتان لو سپرد و او ۲ سال مدیرعامل بود تا زمانی که علی بابا به بورس رفت و ۲۵ میلیارد دلار ارزش گذاری شد. در آن زمان، جک ما، سمت مدیرعاملی را به دنیل ژانگ سپرد.

جک ما، می‎گوید؛ چند سال پیش در جمع مدیران شرکتی که آن را بنیاد نهاده‎ام، پرسیدم علی بابا بعد از من چه مسیری را طی خواهد کرد؟ از پاسخ‎ها امیدوار شدم که علی بابا بدلیل ساختار درست ، فرهنگ سازمانی والا، مدیران روشنفکر، کارکنان با انگیزه و کارگروهی، می‎تواند هچنان موفق باشد و من با خیال راحت و قدم به قدم از شرکت کناره‎گیری کنم.

جک ما، با مالکیت تعدادی از بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های تجاری و آنلاین جهان، در حال حاضر سومین فرد ثروتمند کشور چین محسوب می‌شود.

شرکت علی‌بابا که نمونه چینی شرکت آمریکایی آمازون است، در سال ۱۹۹۹ میلادی توسط این مرد چینی ریزنقش تاسیس و راه‎اندازی شد تا به فروش آنلاین محصولات گوناگون در سراسر جهان بپردازد.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که شرکت علی‌بابا موفقیت روزافزون و میزان بالای سودآوری خود را مرهون تلاش و سیاست‌های هوشمندانه جک ما، به‌عنوان موسس و رئیس هیات مدیره این شرکت است.

جک ما که ۵۳ سال سن دارد، در سال ۲۰۱۴ بنیادی با هدف کمک به بهبود آموزش در چین راه‎اندازی کرد. او با صرف مبلغی کلان در صدد محو بی‎سوادی در روستاهای چین است. برخی می‎گویند او می‎خواهد بیشتربر فعالیت‎های این بنیاد متمرکز شود.چرا که پیشتر گفته بود فکر می‎کند در شغل معلمی از مدیریت علی بابا موفق‎تر خواهد بود. برخی دیگر نیز بر این اعتقادند که او بیشتر به سمت و سوی حل مشکلات سیاسی جهان متمرکز خواهد شد. دیدار با ترامپ و شماری از رهبران آسیایی از جمله فعالیت‎های اخیر این کارآفرین متواضع و چهره محبوب در چین است.

کناره‎گیری تدریجی مدیری عالی‎رتبه در این سطح برای آنها که داستان برندها و فراز و فرود‎شان را دنبال می‎کنند، حاوی درسهای ارزشمندی است. او در حالی شرکت علی بابا را ترک می‎کند که سومین فرد ثروتمند چین است و دوست دارد شرکتش بدون وقفه با ایده‎ها و توان افراد خلاق جدید در جا نزده و روند رو به رشد خود را طی کند. او نمی‎خواهد جاه طلبانه بر کرسی مدیریتش در بخش خصوصی که مالک عمده آن است همچنان تکیه بزند و شرکت دچار کم تحرکی یا ایستایی شود.