پیشنهاد تدریس سواد رسانه ای به عنوان واحدی اختیاری

پیشنهاد تدریس سواد رسانه ای بعنوان واحدی اختیاری
تاریخ انتشار : يکشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۷

رئیس هیات علمی دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با بیان اینکه این مقوله باید به یک گفتمان علمی و کاربردی تبدیل شود پیشنهاد کرد که یک واحد درس اختیاری با موضوع سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به درس‌های دانشگاهی اضافه شود.

حسن بشیر در آیین گشایش دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با موضوع خانواده که در سالن همایش‌های سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برگزاری است، افزود: گفتمان سواد رسانه‌ای باید جهت‌گیری مردمی و ملی پیدا کند.
استاد دانشگاه امام صادق اظهار داشت: باید از پژوهش‌ها و پایان نامه‌ها با موضوع سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی حمایت کرد و برای جلوگیری از انحراف در فهم واقعی این مقوله و آموزش‌های صحیح آن برنامه‌ریزی کرد.
به گفته وی بدون فهم تحلیلی آموزش انتقادی و تعامل فعال، امکان دستیابی به سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی مطلوب امکانپذیر نیست.
رئیس هیات هلمی دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی توجه به این مقوله را منوط به سه مقوله شناخت، توانمندسازی و تفکر انتقادی دانست و توضیح داد که برای تحقق مرحله شناخت، نیازمند فهم تحلیل ارزیابی و انتخاب آگاهانه هستیم.
رئیس اسبق دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق، توجه به دو نگاه مثبت‌گرا و آسیب‌گرا در رابطه با فضای مجازی برای افزایش بهره‌مندی از فرصت‌ها و کاهش آسیب‌های آن را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: بدون توجه علمی به این دو دیدگاه، تحقق فضای مفید، ایمن و سالم در فضای مجازی دچار چالش جدی خواهد شد.
بشیر ادامه داد: یکی از اهداف مهم این همایش توجه به حوزه خانواده و فعال‌سازی هر چه بیشتر آن در زمینه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی است.
وی ادامه داد: در این زمینه، جریان گفتمانی خوبی ایجاد شده که از جمله آنها می‌توان به برگزاری همایش، تالیف و ترجمه کتاب‎های متعدد، کارگاه و جلسات آموزشی، تولید مقالات، انجام پژوهش‌های گوناگون و فعالیت‌های قابل توجه رسانه‌ها از جمله صدا و سیما به موضوع سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی اشاره کرد.
رساله دانشجویان نباید انتزاعی باشد
استاد باقر ساروخانی استاد جامعه‌شناسی ارتباطات نیز در این همایش گفت: رساله دانشجو نباید انتزاعی باشد بلکه باید بتواند مساله ای از جامعه رفع کند.
وی اظهار داشت: رساله نه تنها در دانشگاه و به صورت علمی بلکه در اجرا نیز می تواند مفید باشد.
در این همایش جایزه دکتر باقر ساروخانی به سه رساله دکترای سه تن از فارغ التحصیلان اعطا شد.
ساروخانی ابراز امیدواری کرد این جایزه، بستری برای ارتقا دانش باشد و فرزندان ما بدانند جامعه آنها را می بیند و تنها نیستند.
سواد رسانه‌ای بر درآمد ناخالص ملی اثرگذار است 
رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دیر به موضوع سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی پرداخته‌ایم، گفت: پرداختن به این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که سواد رسانه‌ای روی درآمد ناخالص ملی هر کشور اثرگذار است.
سید مرتضی موسویان افزود: تولید ثروت در یک کشور بستگی به نیروی انسانی و مردم دارد و در کشورهای توسعه یافته یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای افزایش درآمد ناخالص ملی؛ افزایش سواد رسانه‌ای است.
وی اظهار داشت: سواد رسانه‌ای کمک می‌کند افراد بتوانند به سهولت به آنچه نیاز دارند دست یابند، آنچه اطلاعات نامیده می‌شود را تجزیه و تحلیل کنند و به دید و رویکردهای نقادی برسند.
رئیس دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی ادامه داد: جامعه‌ای که افراد نخبه‌اش برای ایجاد پارادایم و نظریه جدید آمادگی بیشتری پیدا می‌کنند، می‌توانند قابلیت‌های ملی را به سمت تولید سرمایه و ثروت ملی سوق دهند.
وی برگزاری پنل سواد رسانه‌ای و تعلیم و تربیت دانش آموزان، نقد و بررسی برنامه‌های تلویزیونی در حوزه سواد رسانه‌ای و نقد و بررسی فیلم‌های جشنواره فجر از منظر سواد رسانه‎ای را مهم‌ترین برنامه‌های روز دوم همایش عنوان کرد و گفت: در سومین روز همایش نیز از برگزیدگان تجلیل خواهد شد.
دومین همایش سواد رسانه‌ای با موضوع خانواده با هدف تبیین نقش و جایگاه مهم خانواده در عصر اطلاعات و جامعه شبکه‌ای و تاکید بر رویکردهای آموزشی، شناختی و تربیتی از ۱۹ تا ۲۱ آبان برگزار می‌شود.