سال بد روزنامه نگاران

سال بد روزنامه‎نگاران
تاریخ انتشار : سه شنبه, ۱۱ دي ۱۳۹۷

سال ۲۰۱۸ با انبوهی از خبرهای خوب و بد گذشت.

این سال برای خبرنگاران و روزنامه‎نگاران اما سال خوبی نبود. چرا که مرگ روزنامه‎نگاران در این سال نسبت به سال ۲۰۱۷ رشد ۱۵ درصدی داشت.

انتشار گزارش سالانه وضعیت تهدیدات علیه روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۱۸، نشانگر افزایش ۱۵ درصدی مرگ فعالان این صنف در سال ۲۰۱۸ است. به گزارش رویترز، در گزارش جدید موسسه "گزارشگران بدون مرز" ، وضعیت تهدیدات علیه شغل روزنامه‌نگاری در سرتاسرجهان مورد ارزیابی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۸ تعداد ۶۳ روزنامه‌نگار حرفه‌ای حین انجام وظیفه و پوشش خبری رویدادها به قتل رسیده‌اند. ۱۷ خبرنگار غیرحرفه‌ای و دستیار رسانه‌ای – ۱۳ خبرنگار حرفه‌ای و ۴ دستیار رسانه‌ای ) نیز به دلیل فعالیت اطلاع‌رسانی و خبرنگاری در سال ۲۰۱۸ کشته شده‌اند که با جمع کردن این دو رقم تعداد کشته‌ها به ۸۰ نفر می‌رسد.

همچنین بر اساس این گزارش در سال گذشته  میلادی، ۳۴۸ خبرنگار در سراسر جهان بازداشت شده‌اند و ۶۰ نفر نیز به گروگان گرفته شده و ۳ خبرنگار ناپدید – مفقود- شده‌اند. یکی از نکات کم‌سابقه در گزارش امسال، افزوده شدن نام ایالات متحده آمریکا به جمع کشورهای خطرناک برای فعالیت خبرنگاران است.

بر اساس این گزارش افغانستان، سوریه، مکزیک، یمن و هندوستان ازخطرناکترین کشورها برای فعالیت خبرنگاران است. در این سال ۶ خبرنگار یا دستیار رسانه‌ای (۵ خبرنگار و ۱ فیلمبردار) نیزدر آمریکا به قتل رسیده‌اند.

مرگ جمال خاشقچی در کنسولگری سفارت عربستان در استانبول که به دستور ولیعهد این کشور انجام شده بود، بازتابی بسیار گسترده در جهان داشت. مجله تایم چهره سال ۲۰۱۸ خود را به این روزنامه‎نگار منتقد دولت سعودی اختصاص داد.

امیدواریم سال ۲۰۱۹ برای دست‎اندرکاران خبر و اطلاع‎رسانی، سالی به مراتب بهتر از سال گذشته باشد.