ورود شرکت‎های نوپا به صنعت تبلیغات ایران

ورود شرکت‎های نوپا به صنعت تبلیغات ایران
تاریخ انتشار : پنج شنبه, ۱۳ دي ۱۳۹۷

چهارمین جشنواره تبلیغات ایران با شعار خلاقیت، نوآوری و حق انتخاب مشتری  با حضور صدها مدیر و کارشناس آژانس‎های تبلیغات، دست‎اندرکاران روابط عمومی‎ها و مدیران بنگاههای اقتصادی،عصرچهارشنبه گذشته در تهران برگزار شد.

ورود شرکتهای خلاق و نوپا به صنعت تبلیغات

دکتر هوشمند سفیدی رئیس جشنواره در سخنان آغازین این رویداد گفت: شعار خلاقیت، اثربخشی و نقش آن در توسعه حق انتخاب مشتری را از آن جهت برگزیدیم که آن را  رویکردی دمکراتیک در تبلیغات می‎دانیم.

وی افزود: آژانس های تبلیغاتی، برندها و روابط عمومی ها سه ضلع مهم حوزه تبلیغات هستند و جشنواره ملی تبلیغات تلاش دارد با ایجاد رقابت سالم در بهبود کیفیت خدمات و محصولات تبلیغاتی موثرباشد.

وی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به صنعت تبلیغات با توجه به اهمیت آن در اقتصاد ملی، خواهان ایجاد تسهیلات مالی، مالیاتی و قانونی برای افزایش سهم تبلیغات شد و گفت: براساس آمار انجمن بین المللی تبلیغات، صنعت تبلیغات در امریکا ۲۳ میلیون شغل ایجاد کرده ، این آمار در ایران قریب به ۳ میلیون نفر است. درحالی که ظرفیت اشتغال زایی صنعت تبلیغات در ایران دو برابر وضع فعلی است. ایجاد هر آژانس تبلیغاتی ۳۰  تا ۴۰ نوع شغل ایجاد می‌کند.

برای خروج از رکود باید به تبلیغات بیشتری روی آورد، زیرا به صادرات بیشتر و ایجاد شغل کمک می‌کند؛ زیرا هریک میلیون تومان تبلیغات، تا ۲۰ میلیون تومان درآمد و فروش بیشتر ایجاد می‌کند.

رئیس جشنواره افزود: هزینه های تبلیغات دیجیتال از سال ۲۰۱۳ از هزینه‎های تلویزیون پیشی گرفته‎اند و گرایش جامعه بویژه نسل جوان به این نوع تبلیغات‎، حائز اهمیت است.

وی با بیان این نکته که یک جامعه دانش محور و تعالی خواه، باید همه دانش‎ها را به خدمت گیرد، گفت: امروز برای اطلاع رسانی موثر و ارتباط با مخاطب آزاد آگاه، نیازمند بهبود تبلیغات و ارائه پیام در قالب‌های هنری و با تکنولوژی بالا هستیم.

هوشمند سفیدی با اشاره به تلاش فراوان برای داوری بی‎طرفانه و عدالت محوری در این زمینه افزود: نتایج این دوره از جشنواره مبین آن است که آینده صنعت تبلیغات ایران متعلق به شرکت‎های نوپا، خلاق و تعالی ساز است.

وی در پایان از حامیان جشنواره بویژه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، وزارت صمت، سازمان زیباسازی شهرداری تهران و سایر شرکت‎های تبلیغاتی و بویژه از رسانه‎های حامی سپاسگزاری کرد و گفت: بر اساس بررسی‎ها، شرکت‌های خلاق و نوپا در صنعت تبلیغات فعال و پیشگام شده‎اند.

در این دوره آثار در ۱۶شاخه بررسی شده و از ۳۵۰ اثر، ۴۵ اثر برگزیده شدند.

اتحادیه تبلیغات بزودی راه‎اندازی می‎شود

دکترمحمد سلطانی فر معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد دومین سخنران این جشنواره در خصوص وظایف دست‎اندرکاران صنعت تبلیغات گفت: درآمدزایی و رونق کسب و کار بسیار مهم است. توجه به زیبایی شناسی مساله بسیار مهمی است است.ایجاد روحیه شادی و نشاط هم از دیگر وظایف فعالان این حوزه باید باشد.

وی با اشاره به وجود رابطه مستقیم  بین ثبات در جوامع و میزان تبلیغات گفت: ما باید به تبلیغات از این منظر هم بنگریم. پژوهش‎ها نشان می‎دهند که هرچه ثبات سیاسی و اقتصادی در کشورها بیشتر باشد، میزان تبلیغات در ابعاد مختلف بیشتر است.

وی گره خوردن تبلیغات با فریبکاری را بسیار خطرناک دانست و گفت:بحث اطلاع رسانی و رعایت صداقت در زمینه تبلیغات هم مهم است.ما نمونه‎های فراوانی از تبلیغات داریم که بیش از نیم قرن از عمر آنها گذشته وهمچنان اثرگذار هستند. من از اساتید وکارشناسان  می‎خواهم در این زمینه بررسی کنند که چرا برخی تبلیغات ماندگارند و برخی نه؟

او در سخان خود به تبلیغات نادرست و اثر مخرب آن در افکار عمومی اشاره کرد و گفت: در بحث جریان آزاد اطلاعات، بحث تبلیغات سالم بسیار مهم است.الان در دنیا عده ای می‌گویند باید با ایجاد رگولاتوری، راه را برتبلیغات ناصحیح بست؛ حتی اگر جریان آزاد اطلاعات در مواردی مخدوش شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود به مساله مجوزها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۱ هزار کانون تبلیغاتی از وزارت ارشاد مجوز گرفته‎اند که نیم از آنها هیچ فعالیتی ندارند. او گفت: شخصا موافق اعطای مجوز توسط دولت نیستم و در تلاشیم تا با راه اندازی اتحادیه تبلیغات، واگذاری مجوز را به صنف بسپاریم.

او با اظهار امیدواری برای اینکه روزی برسد که صدور کلیه مجوزها را به تشکل‎ها و اتحادیه‎ها واگذار شود، گفت: دولت باید ناظر و تسهیل‎گر باشد و بس.

چشم‎انداز صنعت تبلیغات در سال آینده

دکتر محمود دهقانی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‎های تبلیغاتی ایران سخنان خود را به تشریح شرایط کسب و کار و تبلیغات در سال پیش رو پرداخت.

اوگفت: چهار سناریو برای سال آینده متصور است. نخست احتمال رشد تنش ایران با کشورهای متخاصم و بروز درگیری، احتمال تداوم سیاستهای کنونی دولت، احتمال آرامش نسبی و رونق اقتصادی ودر نهایت احتمال جهش اقتصادی.در این چهار سناریو شرایط کسب‎و‎کارو وضعیت تبلیغات و کانونهای تبلیغاتی به تفکیک پیش بینی شده است.

وی افزود: در گزینه اول، کلید فعالیت‎های تبلیغاتی به صفر نزدیک می‎شود. سناریو دوم، اوضاع از رشد اندکی برخوردار می‎گردد. در گزینه‎های سوم و چهارم، شرایط برای تبلیغات تجاری بسیار مطلوب می‎گردد.

جشنواره، بین‎المللی می‎شود

دکتر محمود محمدیان، دبیر کمیته علمی جشنواره دیگر سخنران این رویداد بود.

وی با اشاره به برگزاری چهارمین سال برگزاری جشنواره تبلیغات گفت: وقتی از اثربخشی تبلیغات صحبت می‌کنیم و این که چرا با وجود هزینه و زحمات برخی تبلیغات فاقد اثربخشی هستند، نشانگر آن است که روند تبلیغات باید از منظر علمی سنجش شود. در بعد شرکتی و  و در بعد ملی باید درباره آن صحبت شود. در جشنواره‎هاست که بعد علمی سنجیده می‎شود. امیدواریم در مسیر پیش رو، داور خارجی و حتی اثر خارجی داشته باشیم و جشنواره را در ابعاد بین‎المللی برگزار کنیم. وی افزود: درصد بودجه تبلیغات دردنیا و ایران در حال حرکت به سمت فضای مجازی است و سهم سایر بخش‎ها رو به کاهش.

وی درعین حال از شماری از تبلیغات رایج در فضای مجازی بصورت ویدئو انتقاد کرد که اگرچه برای سازندگان آن شهرت می‎آورد، ولی باعث محبوبیت نشده و نام بدی برجای می‎گذارد. به گفته وی، پیشرفت ایران در تبلیغات بیشتر کمی بوده تا کیفی و در حوزه رشد کیفیت جای کار بسیار است.

پیشنهاد تازه زیباسازی به دست‎اندرکاران صنعت تبلیغات

دکتر حمیدصابر فرزام معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهرداری تهران دیگر سخنران جشنواره بود که در سخنان خود به مغفول بودن موضوع تبلیغات در کشور اشاره کرد و گفت: صنعت تبلیغات نیازمند توجه بیشتر برای اعتلا است. در حال حاضر خود صنعت تبلیغات از مباحث مورد غفلت واقع شده است. از این رو سازمان زیبا سازی از برگزاری چنین رویدادهایی حمایت می‎کند.

وی افزود: کارکرد تبلیغات معرفی محصولات برای مصرف کنندگان است.ولی خود تبلیغات در کشور مغفول مانده است. متاسفانه ما حتی در کشوررشته دانشگاهی تبلیغات نداریم.

وی در پایان گفت:برای کمک به صنعت تبلیغات،حاضریم درصدی از ظرفیت تبلیغات‎ سازمان زیبا سازی را برای خود تبلیغات و نمایش توانمندی‎های آن اختصاص دهیم .

تجلیل از ۲ چهره ماندگار تبلیغات ایران

در این دوره از جشنواره از دو چهره مطرح در حوزه تبلیغات تجلیل شد.

ابراهیم حقیقی از چهره‎های مطرح گرافیک و دکتر احمد روستا از پدر دانش بازاریابی و تبلیغات به پاس یک عمو تلاش علمی وعملی در حوزه تبلیغات مورد تقدیر هیات داوران جشنواره قرار گرفتند.

اقتصاد کارا، رسانه همراه جشنواره تبلیغات

 نشریه " اقتصاد کارا" که نسخه چاپی آن هر هفته منتشر می‎گردد، در این رویداد به عنوان رسانه همراه و موثر در حوزه ارتباطات، رسانه و دانش تبلیغات مورد تقدیر قرار گرفت. داریوش عباسی مدیرمسئول این رسانه تخصصی گفت: علاوه بر نسخه چاپی اقتصاد کارا، وب سایت‎های اقتصاد کارا، پیام ایران و مدیریت رسانه به طور ممتد در اطلاع رسانی و ارائه تحلیل‎های تولیدی به مخاطبان فعال است. وی افزود: ما برای مشاوره به برندها و روابط عمومی‎ها با اتکا به گروه کارشناسی خود آماده‎ایم و برای بهبود فعالیت آژانس‎ها، برندها و روابط عمومی‎ها از هیچ کوشش دریغ نخواهیم کرد.

گزارش روند سخت داوری آثار

بیانیه هیئت داوران" چهارمین دوره جشنواره تبلیغات ایران" توسط دکتر علی فروزفر دبیر هیات داوران جشنواره چهارم تبلیغات قرائت شد. متن بیانیه به این شرح است.

" به نام خداوندی که زیباست و زیبایی را دوست دارد، سپاس‎های قلبی خود را به درگاه پروردگار متعال عرضه می‌داریم که توفیق برگزاری چهارمین جشنواره تبلیغات ایران را نصیب خانواده بزرگ و فرهنگ‌مدار روابط عمومی و دست‌اندرکاران تبلیغات در وزارتخانه‎ها، سازمان‎ها، نهادها، و شرکت‎ها و کانون‎های آگهی و تبلیغاتی کرد.

آرمان اصلی برگزاری این جشنواره، فراهم ساختن بستر مناسبی برای رقابت سازنده و داوری درباره انواع پیام‌های تبلیغاتی بر‌پایه شاخص‎های‎علمی و شناسایی آثار و آگهی‎های برتر است. در سایه این رقابت و داوری، از یک‌سو تبلیغ کنندگان در مقام سفارش‌دهنده و از سوی دیگر دفترهای تبلیغاتی در مقام طراح و تولیدکننده انواع پیام‎ها و کمپین‎های تبلیغاتی می‎توانند جایگاه و رتبه خود را در میدان گسترده ارتباطات بازاریابی تشخیص دهند و برپایه نتایج داوری، در مسیررشد، شکوفایی و تعالی گام بردارند.

امروزه تبلیغات یکی از ابزارهای مهم و تأثیرگذار بر کسب‌وکارهای گوناگون است و در همه حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و خدمات عمومی، می‌تواند نقشی تأثیرگذار و تعیین‌کننده داشته باشد. تبلیغات می‎تواند بستر مناسبی برای ظهور و شکوفایی خلاقیت‎ها در همه مراحل تحقیقات بازار، ایده‌پردازی، نگارش متن، تولید و پخش پیام تبلیغاتی با بهره‎گیری از رسانه‌ها و حامل‎های گوناگون باشد. بدیهی است که فرایند تبلیغات، با سنجش اثربخشی آن به نقطه کمال می‌رسد و طبعاً پیش‌آزمون و پس‌آزمون، هر دو اهمیت دارند.

 خوشحالیم که در چهارمین دوره جشنواره تبلیغات، آثار تبلیغاتی از سوی سازمان‌ها، شرکت‌ها و همچنین کانون‌های آگهی و تبلیغات و افراد حقیقی در ۱۶ شاخه به دبیرخانه جشنواره رسید که پس‌از غربالگری اولیه، قریب به ۳۵۰ اثر بر‌پایه معیارهای دقیق و از‌پیش طراحی‌شده در بوته داوری قرار گرفتند و ۴۵ اثر برتر برگزیده شدند.

 اینک، ضمن ارج نهادن و احترام به همه تلاشگران میدان پرهیجان، جذاب و چالش‎انگیز تبلیغات، دیدگاه‌ها و توصیه‎های هیئت‎های داوری، همراه با توضیح برخی اصول ناظر بر فرآیند داوری به‌قرار زیر به استحضارتان می‎رسد:

انتخاب آثار برتر و هرگونه تقدیری از آن‌ها فقط به معنای برتر بودن آثار برگزیده در مقایسه با آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره است و نباید این برگزیده‌ها را «برترین» در میان کل آثار تولید و پخش‌‌شده تلقی کرد.

داوران، همگی تعهد به استقلال رأی و داوری منصفانه را پذیرفتند و امید است به این تعهد، عمل کرده باشند. همچنین در این دوره، همچون دوره های پیشین، شورای نظارت بر داوری و هیئت منصفه داوری آثار، پیش‌بینی شد تا ضریب دقت و عدالت در فرایند داوری بالا برود.

چنانچه داوران از تقلیدی بودن و کپی‌برداری اثر، اطمینان حاصل کرده باشند، آن اثر، کنار گذارده شده و در غیر این صورت، ارزیابی اثر صورت گرفته است. با این حال، هنوز هم ممکن است اثری، تقلیدی بوده و برگزیده هم شده باشد لیکن داوران به این امر پی نبرده باشند. درهرحال، تلاش برای شناسایی و داوری آثار اصیل، همواره یکی از اولویت‌های داوری بوده و خواهد بود.

امتیازات، به تفکیک و بر‌پایه معیارهای مؤثر در یک پیام و اثر تبلیغاتی، داده شده‌اند. همچنین تلاش شده است که تعداد داوران در هر بخش در سطحی باشد که دقت داوری، قابل قبول باشد.

در برخی بخش‎ها، نظر داوران این بوده است که سطح کیفی آثاردرحدی نبوده که الزاماً، هر سه رتبه اول و دوم و سوم، برنده معینی داشته باشد. ازاین‌رو، طبق تشخیص داوران، برخی رتبه‌ها در برخی بخش‌ها فاقد برنده‌اند که امید می‎رود در جشنواره‎های بعدی، در سایه رشد کیفی آثار و گسترش دامنه رقابت، شاهد برندگان در همه رتبه¬ها باشیم.

طرح‌ریزی‌ و اجرای برنامه جامع تبلیغات (کمپین)، هنوز ضعیف است و بخش عمده¬ای از فرصت‎ها و تلاش‎های حوزه‎تبلیغات، به آگهی‎سازی، فارغ از چارچوب و قواعد کمپین، اختصاص‎یافته است. کمپین‎های ارسالی به دبیرخانه جشنواره نیز ازلحاظ تعداد و کیفیت، جای رشد فراوان دارند. انتظار می‌رود با اهمیت دادن به تحلیل موقعیت، شفاف‌سازی استراتژی‌های تبلیغات، و بها دادن به سنجش اثربخشی تبلیغات، به‌تدریج شاهد تقویت رویکرد طراحی و اجرای کمپین باشیم.

تبلیغات به‌عنوان آمیزه‎ای از علم، هنر، و فن، هنوز جایگاه شایسته خود را در آموزش‎های دانشگاهی و به‌ویژه در سطح تحصیلات تکمیلی نیافته است. لازم است تربیت نیروهای کارآمد در حوزه‎های تخصصی بازاریابی و تبلیغات به‌طور جدی‎تر در دستور کار دانشگاه‎ها و مراکز آموزش عالی قرار گیرد.

تحقیقات و تلاش علمی برای شناخت شرایط بازار و نیازها و سلیقه‌های مشتریان و مخاطبان،  و تعیین میزان اثربخشی تبلیغات، نقشی جدی و حیاتی در قوام و استحکام محتوایی و جذابیت و اثربخشی پیام‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی دارد. متأسفانه اهتمام تبلیغ‌کنندگان و مشاوران و طراحان تبلیغات به امر خطیر پژوهش در حوزة بازاریابی و تبلیغات هنوز فاصله‌ای طولانی با سطح و تراز آرمانی دارد و باید در این زمینه تلاش جدی به عمل آید.

بخش ویژه جشنواره امسال به  فعالیت‌ تبلیغاتی کالای ایرانی اختصاص یافت و در کنار آن، همچنان "مسئولیت اجتماعی" به عنوان قسمت فرعی بخش ویژه ادامه پیدا کرد.

ابتکار دیگر، انتخاب "رسانه‌دار محیطی برتر" است تا رسانه‌داران نیز به عنوان یک گروه مهم در عرصه رقابت، فرصت حضور در جشنواره را پیدا کنند. در این زمینه، رتبه‌بندی سازمان محترم زیباسازی، نقش اول را بازی کرد و پس از آن، کمیته داوری آثار تبلیغات محیطی با معیارهای هفتگانه خود، دست به داوری در بین آن ها زد، که در این راستا از رسانه‌داران برگزیده تقدیر خواهدشد.

هیئت ‌داوران بر این باورند که از یک سو تبلیغ‌کنندگان و صاحبان آگهی و از سوی دیگر مشاوران، طراحان و سازندگان پیام‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی، هنوز اتکای بیش از حدی به رسانه‌ها و تبلیغات سنتی دارند. توصیه مؤکد هیئت‌داوران، استفاده از همه ظرفیت‌ها و امکانات تبلیغاتی و به‌ویژه تبلیغات دیجیتال و تبلیغات در فضای وب است. شاید بهترین رویکرد، تلفیقی سنجیده و خردمندانه از تبلیغات سنتی، تبلیغات دیجیتال، و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی باشد.

اعضای هیئت‎های داوری باصداقت اعلام می‎دارند که ارزش‎گذاری این تعداد اثر و داوری درباره آن‌ها، گرچه همه دقت‎ها به کار گرفته شده‎اند، کار آسانی نیست و احتمال خطا وجود دارد؛ اما تلاش شده است که استقلال داوران حفظ شود. درعین‌حال، امید می‌رود که لغزش‎ها کم و قابل‌اغماض باشند.

 وظیفه خود می‎دانیم از تمامی شرکت‌کنندگان که با حضور فعالانه خود بر شورونشاط جشنواره افزودند و همچنین از همه حامیان جشنواره صمیمانه سپاسگزاری کنیم. امید دیگرمان این است که قوام علمی تبلیغات در کشورمان، با توجه به شرایط و الزامات اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال و ضرورت حمایت از کالای ایرانی، در مسیر رشد شتابان قرار گیرد و دوره بعدی جشنواره با انسجام و جامعیت و دامنة گسترده‌تری برگزار شود.

فهرست کامل برگزیدگان

وب سایت تخصصی مدیریت رسانه در صفحات ذیل به معرفی تمامی برگزیدگان جشنواره چهارم تبلیغات پرداخته و برای برگزیدگان در تعالی مسیر خلاقانه پیش رو، آرزوی موفقیت دارد.

ورود شرکت‎های نوپا به صنعت تبلیغات ایران

ورود شرکت‎های نوپا به صنعت تبلیغات ایران

ورود شرکت‎های نوپا به صنعت تبلیغات ایران

ورود شرکت‎های نوپا به صنعت تبلیغات ایران

ورود شرکت‎های نوپا به صنعت تبلیغات ایران

ورود شرکت‎های نوپا به صنعت تبلیغات ایران

ورود شرکت‎های نوپا به صنعت تبلیغات ایران