اسیر یا عزیز خدا روی زمین؟

اسیر یا عزیز خدا روی زمین؟
تاریخ انتشار : دوشنبه, ۱۷ دي ۱۳۹۷

همزمان با مراسم تجلیل یونسکو، نهاد علمی فرهنگی وابسته به سازمان ملل متحد، ارج‎نامه محمد علی موحد، استاد بزرگ تاریخ و ادبیات ایران منتشر شد.

شاید تعجب کنید، ولی دکتر موحد که در حوزه ادبیات عرفانی ایران، آثار بی‎نظیر و به یادمانی از خود بجای گذاشته،  در ۲۸ سالگی در سال ۱۳۳۰ سردبیر روزنامه شرکت نفت ایران بوده است. او در ادامه حقوق خواند و پس از بازنشستگی  به تالیف کتابهای مهمی در زمینه میراث عرفانی ایران همت گماشت.

دکتر محمد علی موحد  زاده تبریز است و دلی لبریز از سر جادوی شمس تبریزی دارد. مورخی است که خود تاریخ حاضر است. در این آشفته حالی ایام، چشم بیدار" خواب آشفته نفت"، " همسفر" ابن بطوطه"، "نگارگر " باغ سبز"، راوی " قصه قصه‎ها"، " شاعر " شاهد عهد شباب" و مفسر" مبالغه مستعار " است. حقوق‎خوانده‎ای عارف مسلک که اکنون در ۹۷ سالگی همچنان به پژوهش و تحقیق مشغول است.

او كه حضوري موثر در عرصه حقوقي ملي شدن صنعت نفت داشته، به دفاع از حق ايرانيان در دادگاه لاهه پرداخته و از همان روزهاي ابتدايي تاسيس شركت ملي نفت ايران در كادر حقوقي آن حضور داشته و حتي به بالاترين درجات عالي اين شركت دست مي يابد، آنچنان كه در ابتداي تاسيس اوپك به مدت شش ماه معاونت اجرايي شركت نفت در ژنو را عهده دار مي شود. استاد موحد با وجود سال ها تدريس حقوق مدني و حقوق نفت در دانشكده حقوق دانشگاه تهران و دانشكده علوم مالي و حسابداري در عرصه ادبيات هم حضوري فعال دارد. او طي بيش از هفت دهه فعاليت در عرصه هاي حقوق و ادبيات، دست به انتشار آثارارزشمندي زده كه راهگشاي علاقه‎مندان در اين حوزه‎هاست.

چيزي نمانده «اسيرخدا»روي زمين شود؛ حديثي كه بارها ذكرش كرده، آنچنان كه چندی پیش گفت: «وقتي سن آدمي به ۷۰ برسد، زان پس، تنها كارهاي خوبش را به حساب مي آورند و از خطا هايش درمي گذرند. اگر ۸۰ ساله شد از گناهان پيشين او نيز خواهند گذشت و چون به ۹۰ سالگي رسيد، مي تواند براي دوستان و نزديكانش نيز شفاعت بطلبد اما كسي كه ۱۰۰ساله مي شود به لقب اسير خدا روي زمين خوانده خواهد شد!»

بزرگان از استاد می‎گویند

مصطفی ملکیان درباره استاد گفت: استاد هم دغدغه نجات افراد را دارد و هم به صلاح جامعه اهتمام می‎ورزد. او صلاح جامعه را بیش و پیش از هر چیز در گرو تحقق عدالت می‎داند که چیزی جز پاسداشت حقوق نیست و نجات فرد را در گرو التزام نظری و عملی به آموزه‎های عرفانی می‎داند که چیزی جز دویدن در پی آواز حق نیست.

ناصر تکمیل همایون نیز گفت: سایه این درخت مینویی نه تنها زمین اهورا آفرینش را در نوردیده، بلکه زمان و تاریخ را در برگرفته و به گونه‎ای عصاره فرهنگ و تمدن پایدارملت شده است.

بهاءالدین خرمشاهی نیز اظهار داشت: استاد موحد از جمله بزرگانی است که دایره فعالیت‎شان تنها به یک حوزه محدود نمی‎شود. او یکی از مردان بزرگ روزگار ماست. نه تنها در حقوق نفت، بلکه در عرصه‎های تاریخ، سفرنامه، ادبیات عرفانی و علم سیاست نیز تبحر دارد.

محمد جعفر یاحقی نیز اینگونه گفت: دو احترام به استاد بدهکاریم؛ نخست برای علم ایشان و دوم برای شخصیت ایشان. او فشرده‎ای از تعالیم عرفانی ماست. روحیه‎ای مسالمت‎جو، انسان خواه و خیر طلب دارد.

توفیق سبحانی نیز استاد را مردی از تبار راستین مردان دانست. او گفت: درباره استاد موحد، حرف تمامی ندارد. این سطرها را فقط جهت عرض ارادت قلبی و اخلاص به این انسان دوست داشتنی و برتر می‎نویسم. یک بار از من پرسیدند که شما تا کنون مولانا را در رویای خود دیده‎اید؟ پاسخ دادم متاسفانه نه.ولی شمس تبریزی را بارها دیده‎ام و خدا را سپاس که اکثرا او را زیارت می‎کنم.بی‎مجامله، من استاد موحد را شمس حی و حاضر می‎دانم.

حسین معصومی همدانی نیز گفت: استاد جامعیت عجیبی دارند. احاطه خوبی به زبان‎های فارسی، انگلیسی،فرانسوی، عربی و ترکی که زبان مادریشان است دارند. ایشان جستجوگرند و همیشه در حال خواندن و نوشتن. توانایی‎های ذهنی ایشان هم در این سن و سال بالاست و حافظه‎شان دست نخورده باقی مانده است. صفایی در رفتار ایشان با همه اطرافیان و آنهایی که به طریقی با ایشان معاشرت دارند، دیده می‎شود که من در کمتر کسی دیده‎ام.

مهدی محقق هم گفت: به طور قطع ایشان یکی از بهترین مولوی و شمس شناسان این مرز و بوم به حساب می‎آیند و هر چه در حوزه‎های مختلف نوشته‎اند، مستند است.

فتح‎الله مجتبایی درباره مطالعات و آثار استاد گفت: تحقیقات ایشان در حوزه تاریخچه و جریان‎های مرتبط با نفت بسیار ارزشمند است. با توجه به حضور ایشان در صنعت نفت و دانش حقوقی، آثار جامعی را ارائه داده‎اند. خواب آشفته نفت، اثر بسیار مهمی است که نقاط مبهم تاریخ نفت را روشن کرده است. در حوزه عرفان هم شاهد آثار سترگی از ایشان هستیم. آنچنانکه در ارتباط با شمس تبریزی تا پیش از تصحیحی که دکتر موحد از آثار شمس انجام داده‎اند – و همینطور دیگر آثار تحقیقی و تالیفی - ما اطلاعات چندانی از او و زندگی‎اش نداشتیم.

ضیاء موحد درباره استاد بیان کرد: او به گونه‎ای زندگی کرده که جوانان باید به این فکر کنند که چطور می‎توان در زندگی تا این اندازه سلوک داشت و تا این اندازه نظم و ترتیب در بخش‎های مختلف زندگی داشت. اینکه چگونه می‎توان در چند رشته تا حدی پیش رفت که از جمله سرآمدان آن شد. اتفاقی که بی اغراق درباره ایشان رخ داده است.

غلامعلی حدادعادل نیز درباره استاد گفت: هر کس با طیف وسیع کتاب‎های تالیفی و ترجمه استاد آشنا باشد، از وسعت دانش وی حیرت می‎کند و از کثرت اثار او در شگفت می‎ماند. در حوزه ادب فارسی، او بیش از همه به آثار و افکار مولوی علاقه نشان داده است. تصحیح مقالات شمس، کاری کارستان بوده و افق تازه‎ای در عرصه مولوی پژوهی گشوده است. این کتاب که فهم آن برای استادان ادب فارسی نیز دشوار است، اخیرا توسط هانری دوفوشه کور به فرانسه برگردانده شده است..