کاهش اتکای اقتصاد دکه‌ها به مطبوعات

کاهش اتکای اقتصاد دکه‎ها به مطبوعات
تاریخ انتشار : سه شنبه, ۱۸ دي ۱۳۹۷

دکه‎های شهر که در خیابانهای اصلی و چهارراهها خودنمایی می‎کنند، به دکه‎های مطبوعات معروف بودند.

چرا که آخرین مقصد توزیع نشریات چاپی این دکه‎ها بودند و هستند. آنجا که مخاطبان و مشتریان رسانه مورد علاقه یا مورد نظر خود را تهیه می‎کنند.

این روزها وقتی دکه‎های مطبوعات را به نظاره می‎نشینیم، مینی مارکتی می‎بینیم، مملو از انواع سیگار و آدامس و تنقلات و قس علیهذا و البته تعدادی روزنامه و مجله که گوشه‎ای چیده شده‎اند. مدت زمانی است که اقتصاد دکه‎ها هر سال وابستگی کمتری به فروش نسخه‎ای پیدا می‎کند.

تعداد رهگذران که تیتر روزنامه‎ها، موجب توقف و ایست گیشه شود هم کمتر شده است.

تصویر امروز از یکی دکه‎های اصلی تهران گرفته شده است. قابی که نحیف شدن و تحلیل رفتن مطبوعات را نمایان‎تر می‎کند. با خود می‎گویم آیا این همه بضاعت رسانه‎هایی است که سنتی ۱۷۰ ساله را در کشور حمل می‎کنند؟ طلایه‎داران تلاش برای مردم سالاری و تحقق دموکراسی در کشور خود، روزهای خوبی را سپری نمی‎کنند.

در شرایط انحصار رسانه‎ رادیو و تلویزیون و نیز پریشانی و عدم امکان اتکای کامل به رسانه‎های فضای سایبری، حال مطبوعات که همواره و همواره نقش پررنگی در روشنگری افکارعمومی در جهان و ایران داشته‎اند، خوب نیست.

چقدر تغییرات کلان در ساختار زندگی، چه میزان دست‎اندرکاران رسانه‎های کاغذی و چه میزان حاکمیت و سیاستهای متخذه در شکل‎گیری این روزهای تلخ و سرد مقصرند؟