چرا باید به خواندن پناه ببریم؟

چرا باید به خواندن پناه ببریم؟
تاریخ انتشار : شنبه, ۲۹ دي ۱۳۹۷

کیست که نداند، مسیر پیشرفت یک کشور از رسیدن اغلب افراد جامعه به انسان فعال و کنشگر و توسعه‎یافته می‎گذرد. همه افراد در همه سطوح می‎توانند برای بیشتر دانستن و بیشتر فهمیدن و دانش‎اندوزی، فردایی بهتر را رقم بزنند.

در روزگاري كه كثرت رسانه‎ها باعث به وجود آمدن دلمشغولي هايي شده است كه كتاب و كتاب خواني را به حاشيه برده؛ و نيز در زمانه‎اي كه گويا هنرمندان هنرهاي نمايشي كمتر خود را ملزم به خواندن و مطالعه كتاب مي بينند، وقتي به بازيگر و يا كارگرداني پيشكسوت برمي خوري و مي بيني كه از كتاب هايي كه اخيرا خوانده است برايت مي گويد، آنقدر مسرت بخش است كه دوست داري ديگران را هم در خرسندي ناشي از همكلامي با او سهيم كني.  پرويز پورحسيني، بازيگر نام آشناي تئاتر، سينما و تلويزيون يكي از هنرمنداني است كه عادت مطالعه كردن را از ديرباز و زماني كه به عنوان بازيگري جوياي نام روي صحنه مي رفته حفظ كرده است. از او خواستيم در مورد آثاري كه اخيرا چه بر صحنه، چه در قالب فيلم سينمايي و چه در قالب كتاب نظرش را جلب كرده براي خوانندگان ما بگويد.

او از لزوم مطالعه کتاب بجای دیدن برنامه‎های ضعیف تلویزیون یا تئاترهای کم محتوا سخن گفت؛ کتاب بخوانید.از تلویزیون فاصله بگیرید. برنامه‎های ضعیف را نبینید. متن زيراز اين هنرپيشه كهنه كار است.

                                      *****************************************************

من اخيرا بعضي از تئاترهاي روي صحنه را در تهران ديده ام اما هيچ كدام از اين تئاترها آن قدر جالب نبودند و نظرم را جلب نكردند كه بتوانم پيشنهاد بدهم كه خوانندگان شما بروند و ببينند. از ميان فيلم هايي هم كه ديده ام، اثر درخوري نبود كه توصيه كنم حتما ديده شود. اين است كه از مدتي پيش دوباره روآوردم به خواندن كتاب و در حوزه كتاب آثار بهتري ديدم.

در اينجا سه كتاب پيشنهاد مي كنم. يكي از اين كتاب ها «روح گريان من» اثر كيم هيون هي با ترجمه فرشاد رضايي بود كه انتشارات ققنوس آن را منتشر كرده است. اين كتاب داستان زني را روايت مي كند كه با نام مستعار در سازمان جاسوسي كره شمالي فعاليت مي كرد و در ماموريتي پرواز ۸۵۸ هواپيمايي كره جنوبي را منفجر كرد. كتابي كه به قدر كافي جذابيت دارد كه خوانده شود. كتاب دومي كه دوست دارم پيشنهاد كنم كه خوانده شود، «كيميا خاتون» اثر سعيده قدس است. كتابي كه در مورد فضاي زندگي مولانا جلال الدين بلخي و شمس تبريزي است. اين كتاب هم از اين نظر كه حاصل مطالعه روي زندگي و احوالات اين دو شخصيت مهم تاريخ ادبيات و فرهنگ ماست، بسيار جذاب است و خواندنش را به علاقه مندان پيشنهاد مي كنم. اين كتاب را نشر چشمه منتشر كرده است.

سومين كتاب يك مجموعه سه جلدي است اثر آگوتا كريستف با ترجمه اصغر نوري. اين سه كتاب عبارتند از «دفتر بزرگ»، «مدرك» و «دروغ سوم». اين سه جلد به هم مرتبطند. آگوتا كريستف يك نويسنده سوئيسي مجاري تبار است كه سال ها طول كشيده است تا بتواند زبان فرانسه ياد بگيرد. او اين كتاب ها را به زبان فرانسه نوشته است.

من پيشنهاد مي كنم كه مردم وقت شان را پاي آثار كم مايه و مبتذل نگذارند. توصيه من اين است كه تماشاي تلويزيون را به حداقل برسانند و بيشتر سراغ كتاب بروند و مطالعه كنند. چراكه خواندن كتاب‎هاي خوب واقعا لذت بخش است. كتاب خوب، نه وسطش آگهي دارد كه تمركزت را به هم بزند و اعصابت را خرد كند؛ نه چيز سبك و بي ربطي دارد كه پشيمانت كند از اين كه وقت پايش گذاشتي.