مدیرعامل لینکدین: با چه کسانی کار کنیم؟

مدیرعامل لینکدین: با چه کسانی کار کنیم؟
تاریخ انتشار : دوشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
علی فرنود

جف وینر مدیرعامل شرکت لینکدین می‎گوید؛ توی جلسه بودم و یک تیمی داشت از اهدافش می‌گفت.  فکر ‌کردم و ‌دیدم اهداف این جماعت خیلی کوچک است. آرزوی بزرگ و درست و درمانی ندارند. بعد از یک مدت از گذشت جلسه، گفتم که انتظار من این است که هدفتان حدود بیست برابر این چیزی باشد که برای خودتان تعریف کردید. بنظرم اگر آنها به هدف هم نمی‌رسیدند، باید حداقل به چطور رسیدن به یک هدف بزرگ فکر می‌کردند. آقای وینر بعد ادامه می‌دهد که همیشه بهترین بحث‌ها و صحبتهای کاریش با کسانی بوده که رویاهای بزرگ داشتند. این آدمها باعث شدند که تیم‎ها جلو بروند و شرکتها را متحول کرده‌اند.

وینر می‌گوید بعد فکر کردم که صرف رویای بزرگ داشتن آدمها را تبدیل می‌کند به یک سری خیالباف. یک چیزی می‌شود مثل همون قانون جهانشمول جذب که «بهش فکر کنی می‌شه». خیلی آدمها هستند که رویاهای بزرگ دارند و آب هم از آب تکان نمی‌خورد و دنیایشان همینی هست که هست. آقای وینر می‌گوید که اینجا فهمیدم که فاکتور دوم برای انسانی که آرزو دارم باهاش کار کنم، این است که بلد باشد کار و وظیفه محول شده را به نحو احسن انجام بدهد و فقط کله‌ای پر از آرزو نداشته باشد. آدم اهل عمل و انجام دادن کار باشد با سابقه‌ای که قابلیت‎هایش را نشان بدهد.

وینر می‌گوید به اینجا که رسیدم، فکر کردم، قصه تمام است. با این آدمهاست که می‌خواهم کار کنم، ولی بعد فکر کردم که اگر کسی واقعا خوب کار کرد و آینده بزرگی رو برای تیمش درنظر گرفت، من کشته مرده کار کردن او خواهم شد؟ اینجا بود که فهمیدم اگرچه خیلی آدمها با این دو مورد به جاهای بزرگی رسیدند، ولی برای من این دو، شرط لازم هستند، نه شرط کافی ‌‌. کسی که این دو خصلت را داشت باید یک خصلت سومی داشته باشد و آن این که هر بار وسط کارش به یک سربالایی و مشکل خورد، زندگی بقیه افراد تیم را زهرمار نکند. احساسات همکارانش را درک کند و بلد باشد از کارش لذت ببرد و این حس لذت را به بقیه اعضای تیم هم بدهد. در واقع  با همدلی کارها را مدیریت کند.

گویا حباب برآمده از توی سر جف وینر، یک چراغی روشن شده است. او لبخندی می‌زند. آدم ایده‌آلش را پیدا کرده است. این سه  دایره تو در تو، به درد ما هم می‌خورد.

جف وینر از زمان قبول تصدی مدیر ارشد اجرایی لینکدین در سال ۲۰۰۹، تمام تلاش خود را به‌کار بست تا عنوان «بالاترین رتبه مدیر ارشد اجرایی» را به خود اختصاص دهد. او عضویت در شبکه لینکدین را از ۳۳ میلیون به بیش از ۴۳۰ میلیون  کاربر در سال ۲۰۱۸رشد داد و درآمد آن را از ۷۸ میلیون دلار به بیش از ۳ میلیارد دلار رسانده است.

" لینکدین"  یک شبکهٔ اجتماعی براساس روابط تجاری ا‌ست.