اسکاندیناوی‌ها در رتبه‌های نخست آزادی رسانه‌ها

اسکاندیناوی‎ها در رتبه‎های نخست آزادی رسانه‎ها
تاریخ انتشار : يکشنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

در تازه‌ترین رتبه‌بندی آزادی رسانه‌ها در ۱۸۰ کشور جهان، نروژ به عنوان آزاد و امن‌ترین کشور برای رسانه‌ها  در سال ۲۰۱۹ در رده نخست قرار گرفت.

«شاخص آزادی رسانه‌ها در جهان» عنوان گزارشی است که سالانه توسط سازمان گزارشگران بدون مرز تهیه می‌شود و تازه‌ترین جدول آن روز پنج‌شنبه ۲۹ فروردین منتشر شد.

رده نخست این جدول، برای سومین سال پیاپی، به نروژ اختصاص یافته، در رده دوم فنلاند قرار دارد و سوئد نیز مقام سوم را از آن خود کرده است.

به نوشته این گزارش، در حالی که «حکومت‌های اقتدارگرا فشارهایشان بر رسانه‌ها را ادامه می‌دهند، شمار کشورهای امن که روزنامه‌نگاران بتوانند در آنها وظایف‌‌شان را با امنیت و آزادانه انجام دهند نیز کاهش یافته است».

در شاخص آزادی رسانه‌ها در جهان، کشورها در پنج وضعیت رده‌بندی شده‌اند: وضعیت خوب (سفید)، وضعیت رضایت‌بخش (زرد)، وضعیت نیمه‌دشوار (نارنجی)، وضعیت دشوار (قرمز) و وضعیت بسیار وخیم (سیاه).

آمریکا در تازه‌ترین شاخص آزادی رسانه‌ها در جهان در رده ۴۸ قرار گرفته است که ۳ رتبه تنزل را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. گزارشگران بدون مرز علت این تنزل را «مواضع دونالد ترامپ» و «به راه افتادن فضای خصمانه علیه روزنامه‌نگاران» ذکر کرده است. گزارشگران بدون مرز همچنین به تیراندازی تیرماه پارسال در دفتر یک روزنامه در شهر آناپولیس،‌ در ایالت مریلند اشاره کرده که ۵ کشته و شماری مجروح برجای گذاشت.

وضعیت آزادی رسانه‌ها در ۱۹ کشور به رنگ سیاه است. پس از ایران نیز نام ۱۰ کشور لائوس، عربستان سعودی، جیبوتی، سوریه، سودان، ویتنام، چین، ارتیره، کره شمالی و ترکمنستان، ذکر شده است. ایران با شش رده تنزل نسبت به سال قبل، به جایگاه ۱۷۰ سقوط کرده است . عربستان، با سه رتبه تنزل نسبت به سال قبل، در جدول امسال در رده ۱۷۲ قرار گرفته است.

در گزارش اخیر،وضعیت آزادی رسانه‌ها در عربستان سعودی نیز وخیم گزارش شده است. قتل جمال خاشقچی نیز در این گزارش بطور مشخص مورد توجه قرار گرفته است.

اسکاندیناوی‎ها در رتبه‎های نخست آزادی رسانه‎ها