سویه منفی هوش مصنوعی در عرصه خبررسانی

سویه منفی هوش مصنوعی در عرصه خبررسانی
تاریخ انتشار : شنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

مدتی پیش در مطلبی که در این وب‎سایت منتشر کردیم، به این موضوع جدید و مهم پرداخته شد که در از سال گذشته در عرصه اطلاع‎رسانی، برخی از گزارش‌های خبری که در رسانه‎های مطرح می‎خوانید، به وسیله دستگاه‌های خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی نوشته شده است. باورش سخت است، ولی حقیقت دارد. بنا به اعلام مراجع تحقیقی در زمینه رسانه، در سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از هر زمان دیگر هوش مصنوعی در عرصه روزنامه‌نگاری مورد استفاده قرار گرفت و شرکت‌های بزرگ خبری به کمک الگوریتم‌های هوشمند، پروژه‌های نرم‌افزاری و پلتفرم‌های برنامه‌نویسی سعی کردند توانایی‌های تحریریه خود را تقویت کنند و نتیجه این تلاش‌ها اتفاقی به‌نام «روزنامه‌نگاری خودکار» را رقم زد.

اکنون در این نوشته کوتاه، از منظری دیگر، با برخی دیگر از سویه‎های منفی بکارگیری هوش مصنوعی در عرصه مهمی چون خبررسانی به افکارعمومی اشنا شوید. با این توضیح که ما قصد نداریم منکر تاثیرات مثبت و فراوان هوش مصنوعی بر زندگی بشر باشیم و این نوشته تنها بررسی یک آسیب شناسی است که باید نسبت به آن اندیشید..

هوش مصنوعی در حوزه ارتباطات و اطلاعات با زندگی ما چه خواهد کرد؟ به گفته کارشناسان، طی ۱۰ سال آینده مطمئنا این اتفاق خواهد افتاد که با جایی تماس بگیرید و نتوانید تشخیص دهید که با انسان واقعی صحبت کرده‌اید یا یک روبات مجهز به هوش مصنوعی.

شاید این حرف عجیب و غیرقابل باور باشد؛ اما تکنولوژی یادگیری ماشین در حال حاضر قادر است ۱۰۰ درصد اخبار جدید روزانه را با صدای کاملا شبیه به افراد واقعی اعلام کند. شکی نیست طی یک دهه آینده یا کمتر، شاهد این خواهیم بود که هوش مصنوعی رفتارها و افکار افراد را مدیریت و جهت دهی می‌کند. «مت چسن» درباره ظهور تکنولوژی هوش مصنوعی و ابزارهای ارتباطی بر پایه یادگیری ماشین می‎گوید؛ تصور کنید با استفاده از این سازوکار، جریان‌های سیاسی و اجتماعی، قدرت و تاثیرگذاری ۱۰۰ برابری پیدا کنند. در این روند، با استفاده از پروفایل و شناسه آنلاین شما و همچنین استفاده از ابزار ارتباطی بر پایه یادگیری ماشین، هوش مصنوعی قادر خواهد بود بر درک و دانستن سلایق شخصی با شما ارتباط برقرار کند. ارتباطی که پروپاگاندا در آن نهفته است.

تبلیغات سایبری امروزه با دستکاری اطلاعات از طریق شبکه‌های اجتماعی و بزرگ داده‌ها به سرعت در حال پیشرفت است. با افزایش قدرت روزافزون هوش مصنوعی، دیگر نمی‌توان تشخیص داد که جریان‌های فکری که از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی سرچشمه می‌گیرند، بر پایه افکارعمومی هستند یا توسط همین ابزارهای ارتباطی بر پایه ماشین منتشر شده‌اند. در حال حاضر دولت آمریکا اقدامات خود را برای مبارزه با اخبار جعلی و دروغین و این‌گونه ابزارها آغاز کرده است. چرا که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ از این مساله ضربه خورد و تا حدی به آراء واقعی مردم خیانت شد. اما  حقیقت آن است که با  وجود تلاش ما برای آگاهی بیشتر و بستن منافذ تولید و نشر اخبار دروغ، هرچه که هوش مصنوعی قدرتمندتر می‌شود، تشخیص این گونه اخبار و اطلاعات نیز سخت‌تر می‌شود.