بوریس، برگزیت، برجام

بوریس، برگزیت، برجام
تاریخ انتشار : جمعه, ۰۴ مرداد ۱۳۹۸

آمدن بوریس جانسون به ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت لندن برای منتقدان رویکردهای پوپولیستی و مدافعان گسترش پیمانها و تعاملات جهانی یک شوک بود. بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران بدلیل حمایت‎های صریح " دونالد ترامپ " از او و شباهتهای اخلاقی و رفتاری‎شان، از شکافهای تازه در برخی مناسبتهای لندن با دیگر کشورها خبر می‎دهند.

بوریس جانسون در نخستین نطق‎اش در حمله به "جرمی کوربین" رهبر حزب کارگر، او را مدافع حاکمان تهران دانست که از "پرس تی وی" وابسته به ایران پول گرفته است. در رابطه با ایران، ماجرای گروگان گرفتن " نفت‎کش در برابر نفت‎کش"، بحران مهم پیش روی اوست که بعد از برگزیت در اولویت دوم قرار دارد. تهران، اگرچه این انتخاب را تبریک گفته، ولی بر این اعتقاد است که او احتمالا پنجمین " ب" از گروهی است که پیشتر با نامهای بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن زائد و بن سلمان به عنوان محورچهارگانه ضد ایران، لقب یافته بود.

نگاهی گذرا به مطبوعات و سایر رسانه‎های ایران گویای آن است که آنها این انتخاب را خوشایند ندانسته و بر این اعتقادند بوریس جانسون درارتباط نزدیک با ترامپ، قصد اعمال فشار بیشتر بر ایران و همراه سازی اروپایی‎ها برای خروج از برجام را در سردارد.

اشپیگل یکی از نشریات معتبر آلمان با حذف حرف e از عبارت made in England ، آن را تبدیل به mad in England   به معنای دیوانه در انگلیس کرده است. نخست وزیر انگلیس از سالها پیش، سوژه داغ کاریکاتوریست‎ها بوده است.

جانسون سال پیش در مقام وزیر خارجه انگلیس در دولت " ترزا می " ، بعد از اظهار نظری نسنجیده در خصوص دلائل دستگیری "نازنین زاغری" در ایران، موجب پیچیده‎ترشدن وضعیت این شهروند ایرانی- بریتانیایی شد. او برای جبران تبعات گفتارش به ایران سفر کرد و البته ناکام ودست خالی بازگشت.

برخی رسانه‎های بریتانیا، روی کار آمدن بوریس جانسون را، مصادف با پایان حضور انگلیس در اتحادیه اروپا و نگاه پررنگ‎تر به آن سوی آتلانتیک ارزیابی کردند. چرا که او در اعتراض به تساهل و میانه‎روی  " ترزا می"  در خروج بی چون و چرا از اتحادیه اروپا ( برگزیت ) بود که کابینه را ترک کرد. او حالا گفته که تا سه ماه دیگر، با توافق یا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج می‎شود. "برگزیت" آزمون سختی برای انگلیس است که تبعات اقتصادی زیادی را برای این کشور در پی خواهد داشت. هرچند بنظر می‎رسد ترامپ با حمایت حداکثری از بوریس جانسون، شرایطی را پدید آورد تا انگلیس با بحران فزاینده‎ اقتصادی ناشی از خروج روبرو نشود.

آلمان و فرانسه به عنوان ستونهای اتحادیه اروپا و از مدافعان سرسخت این اتحادیه قدرتمند جهانی، تمام تلاش خود برای جلوگیری از این واگرایی را بخرج دادند. اما امیدها برای ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا علیرغم تمایل ایرلند برای ماندن در آن هر روز کمرنگ و کمرنگ‎تر می‎شود. با این خروج، تحقق رویای اروپای واحد که بزرگترین همگرایی بین دولتها و ملتها در تاریخ بشر است، چشم‎اندازی توام با ابهام خواهد داشت.ا

باید به انتظار روزها و ماههای آینده نشست و دید که بوریس با برگزیت و برجام نیمه جان که نفس‎های آخر خود را می‎کشد، چه خواهد کرد؟

بوریس، برگزیت، برجام