عادل کُشی، مَزدک پَرانی و تخریب احمد شاملو

عادل کُشی، مَزدک پَرانی و تخریب احمد شاملو
تاریخ انتشار : شنبه, ۰۵ مرداد ۱۳۹۸

نام مدیر جوان شبکه ۳ رسانه ملی برای اغلب مردم، نام شناخته شده‎ای نبود. اما در ماجرای حذف عادل فردوسی‎پوراز برنامه ۹۰، نام او بر سر زبانها افتاد.

همه داوری‎ها و میانجی‎گری‎ها برای خاتمه این دعوا موثر نیفتاد. هرچند اگر گفته‎های اخیر حشمت‎الله فلاحت پیشه نماینده مجلس و رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس، درست باشد، این موضوع در سطحی بالاتر و از یکسال پیشتر کلید خورده بود.

به هر حال هرچند عادل بازنده رسمی آن دوئل بود، ولی در قضاوت افکارعمومی  بدلیل تعطیلی پربیننده‎ترین برنامه تلویزیون، این علی فروغی بود که مورد سرزنش بخش زیادی از جوانان و مردم قرار گرفت.

ماجرای کم توجهی و بی‎توجهی به مزدک میرزایی، مهاجرتش به انگلستان و پیوستن احتمالی او به شبکه تلویزیونی ماهواره‎ای ایران اینترنشنال هم بار دیگر موجب نقد رویکردهای مدیریتی این مدیر جوان گردید. مدیری که گفته می‎شود فرزند باجناق آقای حداد عادل بوده و از نوعی حمایت و اطمینان در این تقابل‎ها برخوردار است.

در پی این اتفاقات، یاشار سلطانی با انتشار توئیتی، با انتقاد از رویه در پیش گرفته شده، نوشت:"  فروغی، ژن خوب، باجناق حداد عادل و گاندو سرخود است. یک تنه هم با عادل کشی، بینندگان رسانه ملی را می‎ریزد و با مزدک پرانی ، برای رسانه بیگانه مخاطب می‎رویاند و تتمه مخاطب را نیز با پنجه کشیدن به روی شاملو، مشمئز می‎کند."

منظور او از پنجه کشیدن به روی شاملو، برنامه‎ای بود که هفته گذشته در نوزدهمین سالگرد درگذشت احمد شاملو از شبکه تحت مدیریت علی فروغی با عنوان قدیس پخش شد. البته حسین لامعی کارگردان مستند در گفت و گو با رسانه‎ها از حذف ۲۳ دقیقه این فیلم که شامل اظهار نظر موافقان بود، به شدت گله کرد و این مستند را تخریبی و قلع و قمع شده دانست.

حسین نمک دوست، استاد شناخته شده رسانه و ارتباطات نیز، با اظهار ناخشنودی از این رویکرد تلویزیون در تخریب چهره احمد شاملو شاعر بزرگ معاصر در رسانه ملی، نوشت: شعرشاملو را بسیار بسیار دوست می‎دارم و روایت تلویزیون علیه او، برایم سرسوزنی اهمیت ندارد. پیشنهاد می‎کنم به جای عصبانیت از تلویزیون، کتاب شعری از شاملو دست بگیرید. از هر صفحه‎ای که شروع کنید، معنای زندگی برایتان زیباتر می‎شود.به شعر خواندنش هم گوش بدهید که عالی است.

عادل کُشی، مَزدک پَرانی و تخریب احمد شاملو