کار عکس‌ها، کیمیاگری است

کارعکس‎ها، کیمیاگری است
تاریخ انتشار : دوشنبه, ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
محمدرضا شاهرخی نژاد

"خانه ‎مان در حال سوختن است."  امانوئل مکرون رئیس جمهور جوان فرانسه در توئیتر خود این گونه به سوختن آمازون واکنش نشان داد. چند روزی است که تمامی خبرگزاری‎های جهان تصاویر بی‎شماری از آتش سوزی جنگل آمازون مخابره می کنند؛ تصاویری از اعزام ارتش برای مهار آتش تا عکسهایی از چوب برها، کشاورزان و و دامداران راضی برای به دست آوردن سرزمینی مسطح .

در این مدت عکس‎های بسیاری را نگاه کرده‎ام. شاید بد بینانه به نظر برسد، اما به نظرم رسید، فاجعه ای به این وسعت که می‎تواند تبعات دهشتناکی برای انسانهای زمین داشته باشد، از پشت دوربین چه با وقارنشان داده شده است. گویی پیش از آن آن که خود اتفاق ما را درگیر کند، ابهت عکس‎ها ما را در بر می‎گیرد.

 آیا عکس‎ها باعث می‎شوند از چنین رخدادهایی فاصله بگیریم و همانند ناظری بی‎طرف به فاجعه ای که هزاران کیلومتر دورتر در حال رخ دادن است، فقط نگاه کنیم؟

بنابراین امتحانی کردم. یکی از عکس‎های هوایی را که نشان می‎داد منطقه وسیعی به خاکستر تبدیل شده، درمانیتور به یکی از دوستان نشان دادم و بلافاصله پرسیدم : به نظرت این چیه ؟ کمی خیره شد و گفت : نقاشی! اما یادم نمی آید که کار چه کسی هست!  یکی از هدایای زندگی مدرن این است که فرصت های بی شماری داریم برای نظر انداختن به رویدادهای وحشتناک سراسر جهان.  تصاویر هولناک حالا با صفحه تلویزیون و گوشی‎های همراه مهمان هر خانه می‎شوند و به هر خلوتی سرک می کشند.

سوزان سانتاگ در کتاب " نظر به درد دیگران" معتقد است عکس‎ها خاصیت شیء کنندگی دارند . رویداد یا شخصی را به چیزی تبدیل می‎کنند که می‎توان صاحبش بود. در واقع باید گفت با اینکه بسیاری از افراد عکس‎ها را به خاطر توضیح شفاف شان از واقعیت تمجید و تحسین می کنند،  اما کار عکس‎ها فراتر از نشان دادن واقعیت است. این کار، نوعی کیمیاگری است.

... اینکه هنوز کاملاً دگرگون نشده‌ایم و می توانیم رو برگردانیم برویم صفحه بعدی یا کانال را عوض کنیم، ارزش اخلاقی هجوم تصاویر به  ما را زیر سوال نمی‌برد. اگر با دیدن تصاویر جانمان نمی‎سوزد و به حد کافی رنج نمی‎بریم، عیب نیست. عکس هم بنا نیست ناآگاهی مارا درباره پیشینه و علل درد ورنجی که رویش دست گذاشته و به قاب کشیده‌اند، اصلاح کند. این تصاویر تنها قادرند بیننده را به توجه، تامل و آموختن دعوت کنند و ما را بررسی توجیهاتی بکشانند که قدرت‌های مسلط برای این فجایع گسترده بیان می‎کنند‌. سانتاگ در این کتاب به خشونتی می‎پردازد که انسان ها بر یکدیگر روا می‎دارند.

 اما کافیست کمی از دورتر و از همین منظر به رفتار انسان با محیط پیرامونش نگاهی بیندازیم تا متوجه شویم انسان نوع دیگری از خشونت را بر زمین و دیگر اهالی اش به راحتی اعمال می کند. عکس‎های گرفته شده از آمازون در حال سوختن، پیام آوران این نکته هستند.کارعکس‎ها، کیمیاگری است