پیام رسان تلگرام، رفع توقیف نمی شود

پیام رسان تلگرام، رفع توقیف نمی شود
تاریخ انتشار : پنج شنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۸

خبر رفع توقیف پیام رسان تلگرام تکذیب شد.

روز گذشته خبری مبنی بر رفع فیلترتلگرام، شبکه اجتماعی محبوب ایرانی ها در فضای مجازی از قول دبیر شورای عالی فضای مجازی منتشر شد. در خبر مذکور از قول ابوالحسن فیروزابادی اعلام شده بود که با رئیس قوه قضائیه در خصوص رفع توقیف مکاتبه شده است..

به گزارش وب سایت مدیریت رسانه، آسیب های این گونه توقیف ها از نگاه کارشناسان قابل تامل است. آسیب های اجتماعی ناشی از دسترسی نوجوانان و جوانان به سایت های غیر فیلتر شده،  تهدید امنیت زیرساخت های اطلاعات وارتباطات، هدر رفت ثروت ملی برای خرید انواع وی پی ان  و در نهایت از بین رفتن شماری از کسب و کارهایی که از ظرفیت کانال ها و گروههای تلگرام بهره می بردند، از نتایج تصمیم نادرست و شتابزده فیلترینگ این پیام رسان پرطرفدار بوده است.

پیام‌رسان تلگرام در ایران قبل از فیلترینگ یا توقیف قضایی، دارای حدود ۴۵ میلیون کاربر بود و ۶۰ درصد از پهنای باند اینترنت این کشور صرف استفاده از این اپ می‌شد.

پس از اختلالات ایجاد شده توسط دولت  برای استفاده از وایبرو لاین، توجه مردم به سمت پیام‌رسان تلگرام جلب شد.از جمله عللی که باعث این امر شد، می‌توان به سرعت و امنیت این پیام‌رسان اشاره کرد به علاوه اینکه امکان انتقال گروه‌ها از نرم‌افزارهای قدیمی به این نرم‌افزار با استفاده از لینک‌های دعوت وجود داشت. اضافه بر این در این پیام رسان، محدودیت تعداد عضوگیری در گروه‌ها، از ۵۰ عضو, در وایبر به ۲۰۰۰۰۰ عضو افزایش می‌یافت و امکان تبادل فایل‌ها با حجم بینهایت ممکن بود.

گفتنی است، چندی پیش بیژن قاسم زاده بازپرس چند پرونده مشهور و صادر کننده دستور فیلتر تلگرام نیز به اتهام فساد اقتصادی دستگیر شد.

گزارش ماه گذشته پژوهشگاه فضای مجازی حاکی است، پس از نزدیک به ۱۹ ماه از توقیف این پیام رسان ، در حال حاضر ۴۰ میلیون حساب کاربری تلگرام در ایران فعال است که ۵ میلیون کاهش نصب نسبت به زمان پیش از فیلترینگ را نشان میدهد.بر اساس این گزارش، روزانه ۳ میلیون مطلب در این شبکه محبوب ایرانی‎ها منتشر می‎شود. روزانه نیز نزدیک به دومیلیارد بازدید از مطالب صورت می‎گیرد. جالب آنکه هنوز ۵۸۶ هزار کانال در شبکه تلگرام به اطلاع رسانی مشغولند. ۲۰ هزار کانال نیز اعضای بالای ۵ هزار نفر دارند.