فارن پالیسی و مقایسه آذری جهرمی با مکرون

فارن پالیسی و مقایسه آذری جهرمی با مکرون
تاریخ انتشار : پنج شنبه, ۰۹ آبان ۱۳۹۸

نشریه فارن پالیسی  به تازگی مصاحبه ای با جوان ترین وزیر کابینه دولت دوازدهم انجام داده است.

این رسانه مکتوب با انتخاب تیتر " آیا وزیر ارتباطات ایران، امانوئل مکرون جمهوری اسلامی است؟" موجب واکنش های زیادی در ایران شده است. در این گزارش آمده است: "جوان ترین وزیر دولت حسن روحانی متولد شهریور ۱۳۶۰ خود را هم از اصلاح طلبان و هم از اصولگرایان دور می کند و ممکن است این همان دستورالعمل پیروزی سیاسی برای سال ۲۰۲۱ باشد."

نقد شماری از چهره های سیاسی و رسانه ای در شبکه های اجتماعی در این روزها معطوف به تعارض میان تاکید مکرر این مقام دولتی به رعایت حق الناس و درج این گفت و گوی تبلیغاتی است. برخی معتقدند یکی از اعضای سایت انتخاب این مطلب را تهیه و هماهنگی های لازم و پرداخت پول برای انتشار آن را انجام داده است. شائبه پرداخت پول به این نشریه، موجب شد رئیس روابط عمومی وزارت ارتباطات از طرح شکایت علیه یک مدیر کانال تلگرام خبر دهد. او گفت: "در این کانال تلگرامی، گفته شده برای چاپ مصاحبه آذری جهرمی در نشریه فارن پالیسی، پول پرداخت شده است."

وزیر ارتباطات در دوره صدراتش سعی کرده خود را مدافع تغییر و نماینده نسل نو بداند. او با مخالفت با برخی اقدامات اپراتورها، مداخله در زمینه برخی انتصابات خارج از حوزه قانونی وزارت ارتباطات، اظهارنظرهای سیاسی داخلی و خارجی و در عین حال حمایتی که از حوزه دفتر ریاست جمهوری از وی صورت می‎گیرد، ذهنیت احتمال حضور او در رقابت های انتخاباتی ایران ۱۴۰۰ را افزایش داده است.

برخی می گویند او دررقابت اردیبهشت ۱۴۰۰ به ۴۰ سالگی که حداقل سن احراز پست ریاست جمهوری است نرسیده و موضوع رجلیت سیاسی او هم محل بحث است. با این حال شماری می کویند با تاکیدات صورت گرفته در خصوص جوانگرایی در ساختار بالای قدرت، این موارد قابل حل است.

روزگاری کرباسچی شهردار تهران می خواست ژاک شیراک ایران باشد. مشائی رویای مدودوف را در سر داشت و قالیباف می خواست اردوغان ایران باشد. زمان نشان خواهد داد که برای این وزیر جوان، سرنوشت مشترک رخ خواهد داد یا خیر؟

فارن پالیسی (Foreign Policy) یا «سیاست خارجی» نام مجله خبری سیاسی-اقتصادی است که بنیان‌گذاران آن ساموئل هانتینگتون و وارن منشل می‌باشند و هر دو ماه یکبار منتشر می‌شود. این مجله نخستین بار در سال ۱۹۷۰ منتشر گردید و متعلق به موقوفه کارنگی برای صلح بین‌المللی بود. درابتدا به صورت فصلنامه چاپ می‌شد ولی از سال ۲۰۰۰ هر دو ماه یکبار منتشر می‌شود. عمده مقالات آن در ارتباط با سیاست جهان و امور اقتصادی است. در سال ۲۰۰۸ شرکت واشینگتن پست متعلق به هلدینگ گراهام آن را خریداری کرد.

در سال ۲۰۱۰ تیراژ مجله به بیش از صدهزار شماره رسیده بود و دو بار جایزه ملی مجلات را بخود اختصاص داد. وبگاه اینترنتی آنهم از زمان تأسیس برنده چند نوبت جایزه «بهترین مجله اینترنتی» شده‌است و هر ماه بیش از ۳٬۵ میلیون خواننده دارد. مجله در کشورهای مختلف و به زبان‌های مختلف منتشر می‌گردد.