شکایت از یک نشریه فرانسوی

شکایت از یک نشریه فرانسوی
تاریخ انتشار : جمعه, ۱۰ آبان ۱۳۹۸

رجب طیب اردوغان، میانه خوبی با رسانه های داخلی و خارجی ندارد. آنها هم البته همینطور.

رئیس جمهور ترکیه، هفته گذشته  از یک مجله فرانسوی که با تیتری درشت در جلدش او را به پاکسازی قومی متهم کرده است شکایت کرد.

نشریه لوپوئن روی جلد شماره اخیر خود را به تصویری از رجب طیب اردوغان در حال سلام نظامی اختصاص داده بود و بالای آن درج کرده بود: « نابودگر؛ پاکسازی قومی، روش اردوغان». در پایین تصویر نیز پرسیده شده است: «آیا خواهیم گذاشت کردها را کشتار و اروپا را تهدید کند؟» خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه گزارش داده است که در پی چاپ این شماره نشریه، دادستان عمومی آنکارا به دلیل آنچه حمله به «شرف و کرامت» رئیس جمهور ترکیه خوانده است از سردبیر و رئیس بخش بین الملل لوپوئن شکایت کرده است.

ارتش ترکیه در ماه جاری میلادی عملیاتی موسوم به «چشمه صلح» را برای بیرون راندن شبه نظامیان کرد از نوار مرزی در شمال سوریه انجام داد. آنکارا نیروهای کرد دموکراتیک سوریه را «تروریست» می‌داند و خواستار ایجاد نوارمنطقه حائل مرزی بین ترکیه و سوریه به عرض ۳۰ کیلومتر است . شماری از کشورهای غربی نگران‌ هستند طرح اسکان آوارگان سوری در شمال این کشور توسط ترکیه، ترکیب جمعیتی را در منطقه مرزی به هم بزند. برخی رسانه های غربی به همین دلیل ترکیه را به پاکسازی قومی متهم می کنند، اتهامی که آنکارا آن را رد می‌کند.

ترکیه در گزارش سال ۲۰۱۸ سازمان گزارشگران بدون مرز در دفاع از آزادی اطلاع رسانی جایگاه ۱۵۷ از میان ۱۸۰ کشور دنیا را دارد.