تیک تاک، فیس بوک و اینستاگرام را جا گذاشت

تیک تاک، فیس بوک و اینستاگرام را جا گذاشت
تاریخ انتشار : جمعه, ۰۸ آذر ۱۳۹۸

یک اپلیکیش چینی با رشدی کم سابقه، رقیب جدی شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های موفق و مشهور دنیا نظیر فیس بوک، اینستاگرام و واتس آپ شده است.

به گزارش خبرنگار ما، آخرین گزارش مؤسسه Sensor Tower نشان می‌دهد «تیک تاک» (TikTok)، یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های شبکه اجتماعی جهان رکوردی جدید از خود به‌جا گذاشته است. این اپلیکیشن موبایلی چینی تاکنون بیش از ۱.۵میلیارد بار در گوگل پلی و همچنین اپ استور دانلود شده و در سال ۲۰۱۹، عنوان سومین اپلیکیشن برتر در فهرست اپ‌های غیربازی محبوب را به خود اختصاص داده است. این رقم نشان از رشد ۶ درصدی تعداد دانلود آن نسبت به‌سال گذشته دارد و ازسوی دیگر کاربران در هندوستان و امریکا از این اپ استقبال قابل توجهی داشته‌اند.  این موضوع، نگرانی«مارک زاکربرگ» بنیانگذار فیس‌بوک را به‌دنبال داشته است چراکه حالا دیگر یک رقیب جدی سر راه خود می‌بیند.

سومین اپ پردانلود

گزارش مؤسسه Sensor Tower نشان می‌دهد که «تیک تاک» با ۶۱۴ میلیون بار دانلود در سال ۲۰۱۹، پس از واتس اپ و فیس‌بوک مسنجر در جایگاه سوم ایستاده است. این اپلیکیشن به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا فیلم‌های کمدی کوتاه یا ویدئوهایی از استعدادهایشان بسازند یا اجرای لیپسینگ(لب خوانی) داشته باشند.

 واتس‌اپ و فیس‌بوک مسنجر به ترتیب با ۷۰۷.۴میلیون دانلود و ۶۳۶.۲ میلیون دانلود در رتبه اول و دوم فهرست برترین اپ‌های غیربازی قرار دارند. فیس‌بوک و اینستاگرام هم به ترتیب با ۵۸۷ میلیون بار و ۳۷۶.۲میلیون بار دانلود در رده‌های بعدی یعنی چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند. البته باید گفت سال گذشته اپلیکیشن تیک تاک در حوزه اپ‌های غیربازی با ۶۵۵.۸ میلیون بار دانلود، چهارمین اپلیکیشن از نظر تعداد دانلود محسوب می‌شد.

تعداد دانلودهای این شبکه اجتماعی چینی تا فوریه ۲۰۱۹ به یک میلیارد بار رسید و تنها ۹ماه پس از آن، ۵۰۰میلیون بار دیگر دانلود شد. تیک تاک نه تنها یکی از پردانلودترین اپلیکیشن‌های جهان در سال ۲۰۱۹ محسوب می‌شود بلکه یکی از پلتفرم‌ها با سریع‌ترین میزان رشد نیز به شمار می‌رود. اگر بخواهیم میزان دانلود این اپ را در کشورهای مختلف نیز مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که هر کشور چه سهمی از آن را در اختیار دارد باید گفت که هندوستان صدرنشین است و چین به‌عنوان خاستگاه این اپلیکیشن، از هند عقب افتاده است. تیک تاک در هندوستان تنها در سال ۲۰۱۹، حدود ۴۶۶.۸ میلیون بار دانلود شده درحالی که کشور توسعه دهنده این اپ یعنی چین با ۱۷۳.۲میلیون بار دانلود در جایگاه دوم قرار گرفته است. امریکا با ۱۲۳.۸میلیون بار دانلود این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۹میلادی در ردیف سوم قرار گرفته است. درواقع هندوستان ۳۱درصد کل دانلودهای تیک تاک را به خود اختصاص داده درحالی که این رقم برای چین به ۱۱.۵درصد و برای امریکا به ۸.۲ درصد می‌رسد.

بجز میزان دانلود تیک تاک، مبلغ پرداخت‌های درون برنامه‌ای این اپلیکیشن نیز در سال ۲۰۱۹ روندی رو‌به‌رشد داشته است و کاربران برای دریافت خدمات بیشتر حاضر به صرف هزینه فراوانی بوده‌اند. از نظر این شاخص، چین از بقیه کشورها پیشی گرفته است.گزارش مؤسسه Sensor Tower نشان می‌دهد که این رقم در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۱۵.۳میلیون دلار بوده است که در این میان تخمین زده می‌شود کاربران چینی رقمی حدود ۸۴.۵ میلیون دلار یعنی نزدیک به نیمی از هزینه‌های درون برنامه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. کاربران امریکایی در کنار بریتانیا دیگر گروه‌هایی هستند که در ردیف  ۳ کشور برتر جدول پرداخت‌های درون برنامه‌ای اپلیکیشن تیک تاک قرار دارند. کاربران در امریکا و بریتانیا نیز به ترتیب ۶۲.۴ میلیون دلار و ۶.۹ میلیون دلار برای پرداخت‌های درون برنامه‌ای این اپلیکیشن هزینه کرده‌اند.

امنیت سایبری «تیک تاک» زیر ذره بین

مؤسسه Sensor Tower یادآور شده است که تیک تاک تنها اپلیکیشن جزو ۵ اپ برتر این فهرست است که در مالکیت فیس‌بوک قرار ندارد و ازسوی دیگر نخستین شبکه اجتماعی چینی محسوب می‌شود که باعث نگرانی مارک زاکربرگ شده است. درواقع بسیاری، تیک تاک را رقیبی قدرتمند برای فیس‌بوک می‌دانند بویژه اینکه در میان کاربران جوان محبوبیت بالایی دارد تا جایی که بیش از اینستاگرام و فیس‌بوک دانلود شده و دلیل نگرانی اصلی مارک زاکربرگ است. ازسوی دیگر موضوع امنیت سایبری این اپ برای بسیاری چندان شفاف نیست.

این موضوع را وقتی در کنار تنش‌های چین و امریکا و جنگ تجاری این دو کشور قرار دهیم می‌بینیم که دامنه این مشکل کمی گسترده‌تر است. قانونگذاران امریکایی و رگولاتورها این شرکت را بشدت زیر نظر دارند تا دریابند که چگونه اطلاعات و دیتای کاربران امریکایی را جمع‌آوری می‌کند و از این اطلاعات چه استفاده‌ای می‌شود. برخی از این قانونگذاران نگران جاسوسی دولت چین از کاربران هستند هرچند تیک تاک بارها عنوان کرده است که اطلاعات کاربران را در چین ذخیره نمی‌کند. «ژانگ ییمینگ» مدیرعامل شرکت ByteDance، شرکت مادر اپلیکیشن«تیک تاک» گفت: «تاکنون هیچ درخواستی از دولت چین مبنی بر دسترسی به اطلاعات کاربران دریافت نکرده‌ایم.» دامنه نگرانی از جاسوسی این پلتفرم تا آنجاست که سربازان ارتش امریکا اجازه نصب تیک تاک را روی گوشی خود ندارند.

تلاش زاکربرگ برای مقابله با تیک تاک

«مارک زاکربرگ» بنیانگذار فیس‌بوک علاوه بر موضوع امنیت سایبری، نگران محبوبیت بالای اپلیکیشن تیک تاک نیز هست چرا که شرکت ByteDance با خرید اپلیکیشن موسیقی امریکایی Musical.ly با بهای یک میلیارد دلار به این حوزه نیز وارد شده و به این ترتیب عملاً پا در کفش سرویس‌های پخش موسیقی غربی همچون اسپاتیفای و اپل موزیک خواهد کرد که این موضوع هم از دیگر نگرانی‌های موجود نسبت به ظهور این اپلیکیشن آسیایی قدرتمند در جهان است.

با توجه به این موضوع، «زاکربرگ» هم بلافاصله دست به کار شده است؛ به‌عنوان مثال فیس‌بوک برای مقابله با تیک تاک، یک سرویس ویدئویی فیلم‌های کوتاه با نام Lasso راه‌اندازی کرده است. اینستاگرام نیز یک سرویس با نام Reels را در برزیل راه‌اندازی کرده تا بتواند مانع حضور تیک تاک در این کشور شود. حال باید منتظر ماند و دید مارک زاکربرگ چگونه می‌تواند از این دردسر تازه خود را نجات دهد و همچنان بخش بزرگی از بازار جهان را دراختیار بگیرد.

 بیشتر درباره تیک تاک

 تیک تاک(TikTok) یک شبکه اجتماعی ویدئویی محبوب است که توسط شرکت چینی Bytedance ارائه شده است. این اپلیکیشن که در عرض ۲سال به رکوردهایی جالب توجه دست یافته و حالا ارزش ۷۵ میلیارد دلاری دارد، در سال ۲۰۱۷ برای بازارهای خارج از چین ارائه شد. این شرکت که سال ۲۰۱۲ توسط یکی از مهندسان نرم افزار چینی با نام «ژانگ ییمینگ» بنیانگذاری شد به کاربر اجازه می‌دهد تا ویدئوهای کوتاه لیپسینگ (لب خوانی)، کمدی و موسیقی ایجاد کند و همچنین از فیلترهایی خاص برای این ویدئوها بهره بگیرد. این اپ که اکنون در ۱۵۰بازار جهانی و با ۷۵زبان در دسترس کاربران قرار دارد، سال گذشته پردانلودترین اپلیکیشن در امریکا شناخته شد که خود یک رکورد است.