تبلیغات سیاسی در توئیتر ممنوع

تبلیغات سیاسی در توئیتر ممنوع
تاریخ انتشار : يکشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۸

مقابله با اخبار نادرست یا جعلی و تلاش برای جلوگیری از تبلیغات سیاسی در شبکه های اجتماعی از جمله راهبردهای سیاست گذاران این رسانه های مردمی است.

به گزارش اکونومیست، جک دورسی بنیانگذار و مدیرعامل توئیتر نیز در این خصوص گفت: ما تصمیم گرفته ایم که تبلیغات سیاسی در توییتر را در سراسر جهان متوقف کنیم. ما معتقدیم که پیام سیاسی باید به دست آورده شود، نه اینکه خریده شود.

او در پیامی که در این رسانه پرطرفدار منتشر شد، اظهار داشت: شبکه های اجتماعی برای سیاستمداران تبدیل به بستری برای انتقال پیام و لگد زدن به مخالفان شده است.

به گفته این نوآور برجسته، صرف نظر از تبدیل شدن شبکه های اجتماعی به منبعی خوب از اطلاعات مفید، بسیاری بیم آن دارند که این شبکه ها به باتلاقی از دروغ، گمراهی، و نظریه های توطئه آمیز تبدیل شوند که برای همه و حتی سیاست آسیب زننده است.

او در پایان گفته، توییتر، گوگل، و فیس بوک  باید بدون تخریب  قالب اصلی خود، چاره ای برای دروغ پراکنی بیندیشند.

توییتر  یک شبکهٔ اجتماعی و سرویس ارائه دهندهٔ میکروبلاگ است که به کاربران اجازه می‌دهد تا ۲۸۰ حرف، پیام متنی را که توییت (Tweet) نامیده می‌شود، ارسال کنند. توییت‌ها در ابتدا به ۱۴۰ حرف محدود شده بودند، اما در ۷ام نوامبر سال ۲۰۱۷، این محدودیت به ۲۸۰ حرف در هر توییت، به جز زبان‌های چینی، ژاپنی و کره ای، ارتقا پیدا کرد.

کاربرانی که در توییتر ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند توییت ارسال کنند، بازتوییت کنند و همچنین آن هارا لایک کنند اما کاربران ثبت نام نشده فقط می‌توانند توییت هارا مشاهده کنند. همچنین کاربران می‌توانند از طریق وبگاه توییتر، پیامک یا نرم‌افزار کاربردی تلفن همراه به توییتر دسترسی داشته باشند.

توییتر در مارس ۲۰۰۶ به دست جک دورسی  و سه نفر دیگر ایجاد شد و در ژوئیه ۲۰۰۶ آغاز به کار کرد. این میکروبلاگینگ در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر داشت که ۳۴۰ میلیون توییت در روز می‌فرستند و بیش از ۱٫۶ میلیارد جستجو در آن انجام می‌شود. در سال ۲۰۱۳، توییتر یکی از ده وبسایت برتر در فهرست محبوب‌ترین وبگاه‌ها اعلام شد و همچنین، به عنوان «پیامک اینترنتی» توصیف شده‌است. از سال ۲۰۱۸، توییتر ماهانه بیش از ۳۲۱ میلیون کاربر فعال دارد. همچنین از سال ۲۰۱۵ تا به امروز، توئیتر بحث و اخبار گسترده‌ای را برای اطلاع‌رسانی سیاست‌های ایالات متحده به وجود آورده‌است.

در حین انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا سال ۲۰۱۶، توییتر بزرگترین منبع اخبار مربوط به روز بود که ۴۰ میلیون توییت مربوط به انتخابات ساعت در ساعت ۱۰ شب به وقت تهران نشر می یافت. بسیاری از چهره های مطرح جهان بویژه در حوزه سیاست از این رسانه برای اعلام پیامهایشان استفاده می کنند. دونالد ترامپ مهمترین چهره شناخته شده در استفاده از این پیام رسان محبوب جهانی برای اعلام تصمیمات مهم سیاسی است. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز به توئیت های معروف خود در جهان سیاست شناخته می شود.

توییتر با شعار چه کار می‌کنید ( What are you doing) پا به میدان وب ۲ گذاشت امّا در نوامبر سال ۲۰۰۹ میلادی این شعار به چه چیزی در حال رخ دادن است (What's happening) تغییر کرد. در توییتر افزون برفرستادن نوشتار می‌توان فیلم، عکس، و صدا نیز فرستاد..توییتر در لغت به معنی جیک‌جیک‌کردن است.

شرکت توییتر در سان‌فرانسیسکو، ایالت کالیفرنیا است و نیز در بیش از ۲۵ کشور جهان دفتر مرکزی دارد.