صوت و تصویر فراگیر منوط به مجوز صدا و سیما شد

صوت و تصویر فراگیر منوط به مجوز صدا و سیما شد
تاریخ انتشار : يکشنبه, ۰۶ بهمن ۱۳۹۸

رئیس قوه قضاییه در بخشنامه‌ای اعلام کرد هرگونه فعالیت در زمینه «صوت و تصویر فراگیر» صرفاً در صورت اخذ مجوز از صداوسیما مجاز است.

متن بخشنامه رییس قوه قضاییه به شرح ذیل است: «با عنایت به نظریه تفسیری مورخ ۱۳۷۹/۷/۱۰ شورای نگهبان ذیل اصول ۴۴ و ۱۷۵ قانون اساسی و ابلاغیه مقام معظم رهبری مدظله العالی مورخ ۱۳۹۴/۶/۲۲ خطاب به رئیس جمهور محترم، مبنی بر اینکه مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصراّ بر عهده سازمان صدا و سیما است. ضروری است مراجع قضایی و ستادی قوه قضاییه هرگونه استعلام درباره صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را از حیث پروانه فعالیت، مققرات و موضوعات مرتبط از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی به عمل آورند. بدیهی است، هر گونه فعالیت در این زمینه بدون مجوز آن سازمان غیر مجاز است.»

انتقاد دولت از بخشنامه

دفتر رئیس جمهوری ایران اعلام کرده است که بخشنامه‌ قوه قضائیه که در آن امتیاز انحصاری صدور مجوز تلویزیون‌ها و رادیوهای اینترنتی به صدا و سیما واگذار شده، در حدود اختیارات آیت الله ابراهیم رئیسی نبوده است.

دفتر رئیس جمهوری به نقل از حسن روحانی خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه نوشت "احتراما؛ اینگونه امور مرتبط به شورای عالی فضای مجازی است".

بیست و هشتم دیماه امسال، قوه قضائیه در بخشنامه‌ای اعلام کرد "مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصراً بر عهده سازمان صدا و سیما است". چند روز پیش هم محمود واعظی گفته بود "صدا و سیما توسط آن گروه محدود نباید جناحی اداره شود" و این سازمان "یک رسانه ملی و متعلق به کل نظام و کشور است".

قوه قضائیه یکی از موارد اسناد خود در این بخشنامه را نامه در خواست علی لاریجانی رئیس وقت سازمان صدا و سیما در سال ۱۳۷۹ قرار داده که در آن او از شورای نگهبان درباره فعالیت شبکه‌های خصوصی رادیوئی و تلویزیونی نظر خواسته بود. شورای نگهبان نیز در پاسخ به رئیس سابق سازمان صدا و سیما اعلام کرده بود "یکی از دلایل این اصل مطابق نص صریح اصل چهل و چهارم قانون اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایران رادیو و تلویزیون دولتی است و تأسیس و راه اندازی شبکه‌های خصوصی رادیوئی و تلویزیونی به هر نحو، مغایر این اصل می‌باشد".

آقای رئیسی مبنای دیگر بخشنامه خود را نیز "دستور: رهبر انقلاب درباره موارد "صورت و تصویر فراگیر" عنوان کرده است. آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران در این دستور نوشته "مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیری در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصراً بر عهده سازمان صداوسیماست". در ایران به طور دقیق تعریف صوت و تصویر فراگیر روشن نشده است.

بر اساس ماده ۲ طرح اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که در کمیسیون فرهنگی مجلس تصویب شده "صوت و تصویر فراگیر عبارت است از محتوای صوتی و تصویری که به صورت گسترده و یک سویه و بدون الزام به شناسایی مخاطب از طریق فرستنده‌های امواج رادیویی یا شکبه‎های کابلی ماهواره‌ای و اینترنتی توزیع می‌شود و یا قابلیت توزیع دارد و همچنین محتوای مربوطه زنده بوده و یا دارای جدول پخش زمانی است". این طرح در صحن علنی مجلس هنوز به رای گذاشته نشده است.

در ایران راه اندازی شبکه‌های خصوصی رادیو و تلویزیون ممنوع است. اکنون این موضوع به فضای مجازی هم تعمیم یافته است. در سال‌های گذشته شبکه‌های پخش خانگی، سرویس اشتراک ویدیو همانند آپارات در ایران گسترش یافته است.

سال گذشته نیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفته بود مرجع تعریف صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، شورای عالی فضای مجازی است و باید پس از تبیین این موضوع درباره آن قانونگذاری کرد. پیشنهاد ما این است که این تعریف در شورای عالی فضای مجازی تصویب شود و بعد نظام قانون گذاری بر اساس این تعریف تدوین شود.

به گفته وی، هر گونه قانون گذاری قبل از تبیین این عبارت، باعث مشکلاتی در مدل اقتصادی و مدل توسعه ای لایه خدمات و محتوا در شبکه ملی اطلاعات می شود.

آذری جهرمی به ایرنا گفته بود: یکی از پیامدهای این انحصار، توقف رشد تولید محتوا در شبکه ملی اطلاعات است؛ صدا و سیما می خواهد تنظیم مقررات، تصدی گری و مالکیت در حوزه صوت و تصویر را به صورت یکجا در دست بگیرد.

صوت و تصویر فراگیر منوط به مجوز صدا و سیما شد