پیامهای واگذاری یک پیام رسان

واگذاری بخاطر ناکامی
پیامهای واگذاری یک پیام رسان
تاریخ انتشار : جمعه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۸

در روزهای اوج بحران کرونا در کشور، سازمان صداوسیما، «پیام‌رسان سروش» را برای فروش به مزایده گذاشت. آگهی نوبت دوم فروش این پیام‌رسان تا روز شنبه ۱۷ اسفند مهلت داشت.

این پیام‌رسان که با تبلیغات گسترده راه‌اندازی شد، یکی از اپلیکیشن‌های داخلی برای جایگزینی با پیام رسان تلگرام بود که بدلیل عدم استقبال مردم به اهداف مد نظر نرسیدند.

پیام‌رسان سروش اسفند سال ۹۶ برای توسعه اقدامات خود ۵ میلیارد تومان وام کم‌بهره از دولت دریافت کرد ولی آمارها نشان می‌دهد که در جذب مخاطبان داخلی موفق نبوده است. گفته می شود رقم واگذاری این پیام رسان ۳۸ میلیارد تومان بوده است. هنوز از جزئیات فرد یا سازمان برنده در مزایده خبری منتشر نشده است.

هم‌اکنون پیام رسان سروش را می‌توان در قالب دو اپلیکیشن یافت. نسخه قدیمی‌تر، سروش نام دارد. اما از سال ۹۸ نسخه دیگری تحت عنوان «سروش پلاس» هم عرضه شده است.

پیام‌رسان سروش به موازات فرایند فیلترینگ تلگرام تولید و با تبلیغات گسترده شبکه‌های مختلف صداوسیما تلاش شد جایگزین تلگرام شود؛ به گونه‌ای که مدیر این پیام رسان، فروردین ۹۷ گفته بود «سروش» با قابلیت های بیشتر جای تلگرام را می‌گیرد. با این حال هم با بالا رفتن تعداد کاربران دچار برخی مشکلات فنی شد و هم در مجموع آن گونه که در نظر بود مورد استقبال قرار نگرفت.

این در حالی بود که هزینه زیادی برای توسعه این پیام‌رسان انجام شده بود و در مواردی نیز دولت برای ارائه بودجه بیشتر تحت فشار تبلیغاتی و رسانه‌ای قرار می‌گرفت.

چندی پیش محمد سرافراز رئیس پیشین سازمان صدا و سیما در گفت و گو با روزنامه شرق در مرور اقداماتی که باعث فشار بر او و پرونده سازی برای شهرزاد میرقلی خان شده بود، گفته بود: «پروژه‌ای به‌عنوان «پیام‌رسان سروش» بود که اشکالاتی داشت و برنامه‌نویسی درستی نشده بود و پول‌ها به نام این پروژه، به کارکنان یک شرکت ثالث پرداخت میشد! ما این گزارش‌ها را به آقای دکتر حسینی، مدیر وقت بازرسی و حسابرسی سازمان و رئیس حراست سازمان دادیم که دقیق بررسی کنند. وقتی این گزارش‌ها در حال بررسی بود، از یک سازمان امنیتی با ایشان مستقیما تماس گرفتند که برای سؤال و جواب برود.»

پژمان موسوی، روزنامه نگار که تصویر این آگهی را توییت کرده، نوشته است: «نه پول، نه پشتوانه سازمانی عریض و طویل چون صداوسیما، نه میلیاردها تومان کمک بلاعوض، هیچ کدام جای آزادی را نمی‌گیرد.»