مطبوعات در تعطیلات کرونایی

مطبوعات در تعطیلات کرونایی
تاریخ انتشار : شنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۹

کرونا در کشور بسیاری از روندهایی که تصور تعطیل شدن آنها در هیچ خاطری نمی گنجید، را به فعلیت در آورده  است؛ تعطیلی نماز جمعه در همه شهرها، تعطیلی مدارس و دانشگاهها و حالا تعطیلی تمام رسانه های مکتوب و نشریات کاغذی از روزنامه گرفته تا هفته نامه و سایر مطبوعات.

کمیته اطلاع‌رسانی و مدیریت جو روانی» ستاد ملی مقابله با کرونا روز دوشنبه ۱۱ فروردین اعلام کرد که نشریات چاپی تا پایان محدودیت‌های مربوط به کرونا به صورت کاغذی منتشر نخواهند شد.

به گزارش اقتصاد کارا، بر اساس نظر این کمیته، انتشار مطبوعات و نشریات کاغذی مستلزم فعالیت مجموعه‌ای از افراد از خبرنگاران تا صنعت چاپ و توزیع است و این روند بالقوه ممکن است به شیوع بیشتر بیماری بینجامد، لذا در راستای اجرای حداکثری طرح ملی فاصله‌گذاری اجتماعی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، نسخه کاغذی نشریات تا پایان این طرح چاپ نخواهد شد.

بر اساس یک روال معمول، روزنامه‌های دولتی در ایران از پنجم فروردین و پایان دور اول تعطیلات نوروزی منتشر می‌شدند. روزنامه‌های غیردولتی هم معمولا از ۱۴ یا ۱۵ فروردین منتشر می‌شدند. محدودیت‌های مربوط به کرونا در ایران تا روز ۲۰ فروردین برقرار است. ستاد ملی کرونا هنوز اعلام نکرده است که آیا این محدودیت‌ها را تمدید خواهد کرد یا نه.

در عین حال پس از اعلام لزوم عدم انتشار رسانه های مکتوب، انجمن صنفی مدیران مسئول روزنامه‌های غیر دولتی در نامه‌ای به رئیس جمهور، در واکنش به تعطیلی چاپ نشریات و روزنامه‌ها، با ذکر نکاتی خواستار لغو این مصوبه شد که مورد تائید قرار نگرفت. این نامه با امضای ۷ عضو هیات مدیره انجمن به نهاد ریاست جمهوری ارسال شده بود  و هیچ بخش مسئولی اعم از نهاد ریاست جمهوری، وزارت بهداشت، ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت ارشاد به این درخواست توجه نکردند.

افزایش سرسام آور قیمت کاغذ، تحریم و مشکلات تامین مالی واردات کاغذ، سوء مدیریت معاونت مطبوعاتی در راهبری رسانه های مکتوب و بحران مخاطب  بدلیل ناتوانی اغلب رسانه های چاپی درپاسخگویی به مطالبات جامعه از مهمترین مشکلات نشریات چاپی است. اکنون با فراگیر شدن بیماری ناشی از ویروس کرونا، مطبوعات در تعلیق تازه ای قرار گرفته اند. رسانه های آنلاین و شبکه های اجتماعی در اتفاق کم سابقه اخیر برنده کارزار اطلاع رسانی در شرایط کنونی هستند؛ چرا که همگان حتی طرفداران نسخه چاپی به سمت پذیرش الزام آور فضای مجازی حرکت کردند.

مطبوعات ایران در تاریخ ۱۸۰ ساله خود هرگز چنین وضعیتی را تجربه نکرده اند. تعطیلات ادامه دارد. پرسش اینجاست که مطبوعات نحیف و در محاق رفته ایران بعد از دوران کرونا، توان بازایستایی و حفظ جایگاه لرزان و شکننده خود را دارند؟ پرسش اساسی تر آن است که آیا کرونا علیه رسانه های چاپی عمل کرده و روند دگردیسی جوامع به سوی ابزارهای ارتباطی نوین را تسریع می کند؟