مدیریت رسانه، مورد کاوی یک تصمیم خردمندانه

مدیریت رسانه، مورد کاوی یک تصمیم خردمندانه
تاریخ انتشار : پنج شنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
داریوش عباسی

توئیتر یکی از نمادهای رسانه ای قرن بیست و یکم است. رسانه ای که ۱۴ سال پیش با ایده خلاقانه جک دورسی و همکارانش،  متولد شد، اکنون در شمار محبوبترین ابزارهای ارتباطی در سراسر جهان است و صدها میلیون کاربر فعال دارد.

بحران کرونا در سال ۲۰۲۰ میلادی موجب افول بسیاری از کسب و کارها از جمله رسانه ها شده است. زیان و افت ارزش رسانه های بین المللی از تبعات رکود فراگیر جهانی است. در چنین شرایط بی ثباتی که بسیاری از افراد و شرکتها از روی مصلحت یا ترس یا خودخواهی سعی در حفظ موقعیت و جایگاه خود و بنگاه شان دارند، برخی سعی می کنند با نگاه دیگر خواهانه و نوع دوستانه، وارد این ماجرا شوند.

در مقطعی که شمار مرگ و میر مردم در سراسر دنیا بخاطر ویروس کرونا از صدهزار نفر گذشته و ابعاد این  بیماری کم سابقه هنوز در کنترل قرار نگرفته است، جک دورسی بنیانگذار و مدیرعامل ۴۴ ساله شرکت پرآوازه توئیتر اعلام کرده یک میلیارد دلار از ثروت شخصی خود را برای کاهش دردهای ناشی از این بیماری و کمک به تحقیقات مرتبط به نهادهای بین المللی اهداء می کند. این مبلغ، نه از محل دارایی این شرکت  که از ثروت شخصی خود که به صورت سهام است، تامین می شود. این مبلغ معادل ۲۸ درصد از ثروت اوست.

این در حالی است که بیل گیتس موسس مایکروسافت و دومین فرد ثروتمند دنیا که همواره در امور خیریه پیشقدم است، ۱۲۵ میلیون دلار برای کمک به درمان کرونا تخصیص داده است.

واقعیت آن است که جهان با درهم تنیدگی بی سابقه اش، نیازمند نسلی از کارآفرینان و ایده پردازان است که بجای ولع پایان ناپذیر در مال اندوزی، در مواقع نیاز و در شرایطی که دولتها نیز با همه امکانات گسترده شان از پس بحرانهای بزرگ بر نمی آیند، بجای در پستو خزیدن و یا گرفتن ژست های طلبکارانه و منتقدانه، سخاوتمندانه با پذیرش سهم خود در این وانفسای کم بی سابقه، در بازگشت زندگی به شرایط عادی و غیر اضطراری، موثر باشند.

نمونه هایی متفاوت از " دورسی "  در ایران و جهان کم نیست؛ سرمایه دارانی که فرصت طلبانه از رانت دولتها و حمایت مردم فربه می شوند، اما در بزنگاهها، بجای آنکه طلایه دار مسئولیت اجتماعی و خیرخواهانه باشند، از پذیرش بخشی از وظیفه انسانی و اخلاقی فرار می کنند و متاسفانه حتی آدرس های غلط به افکار عمومی می دهند.

توئیتر با طراحی سازوکارمبتنی برارتباط شبکه ای والزام ارسال پیام در نهایت ایجاز، کالای پرخریدار بازار اطلاع رسانی این دوران است که هر سال، مشتریان بیشتری را جذب می کند. اما اقدام این مالک و مدیر جوان رسانه، درس دیگری برای مدیران رسانه چه آنها که بصورت آکادمیک در این حوزه تحصیل کرده اند و چه آنها که بصورت تجربی در راس سازمانهای رسانه ای قرار دارند، دارد. مدیریت رسانه، می تواند و باید چنین آموزه هایی برای مردم که همه چیز با آنها معنا و مفهوم می یابد، داشته باشد؛ اینکه امید و اعتماد، با ارزش ترین و  پرفروش ترین محصولاتی هستند که صاحب و گرداننده هر کسب و کاری از جمله رسانه در همه سالها می تواند برای مخاطبین و مشتریان داشته باشد.