چرا اینستاگرام، صفحه تتلو را بست

چرا اینستاگرام، صفحه تتلو را بست
تاریخ انتشار : سه شنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹

اینستاگرام به عنوان یک رسانه نوظهور که بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد، با شکایت عده ای و برای دومین بار صفحه فردی را بست که که دو رکورد اینستاگرام در زمینه تعداد کامنت و تعداد مخاطبان لایو را به خود اختصاص داده است.

صفحه اینستاگرام امیر تتلو، خواننده زیرزمینی که در روزهای اخیر بخاطر دعوت از دختران نوجوان و جوان برای ایجاد حرمسرای سلطان در ترکیه برای خودش دوباره خبرساز شده بود، با ریپورت کاربرانی شامل فعالان حقوق زنان و روزنامه نگاران اینستاگرام از دسترس خارج شد.

به گزارش دریافتی، پیج تتلو با بیش از ۴ میلیون ۴۰۰ هزار فالور از دسترس خارج شده است. همچین پیج دوم و جایگزین تتلو که مربوط به برنامه‌ها و تصاویر کنسرت‌های او بود هم بسته شد، این خبر را مدیر برنامه‌های تتلو تایید کرد.

امیرحسین مقصودلو، معروف به تتلو، با همرسانی و بازنشر مطالبی از ایجاد "حرمسرا" برای خود گفت و دختران "۱۵ تا ۲۰ سال" را برای ورود به آن فراخواند. این پیام او به دعوت برای رابطه جنسی تعبیر شده است و شامل دختران زیر سن قانونی نیز می‌شد. خود تتلو پس از بسته شدن حسابش در تلگرام گفته می‌خواهد آهنگی با این نام منتشر کند.

یک سخنگوی شرکت فیسبوک که اینستاگرام زیرمجموعه آن است نوشت: "ایمنی اعضا اولویت اصلی ماست و ما محتوایی که از کودکان بهره برداری می کند یا آنها را به خطر می اندازد را تحمل نمی کنیم. ما حساب امیر تتلو را به دلیل نقض سیاست های خود از کار انداختیم و او دیگر اجازه حضور در اینستاگرام را نخواهد داشت."

فراخوان تتلو با موجی از انتقادها روبرو شد و از جمله "هیچکس"، دیگر خواننده پرطرفدار ایرانی از اینستاگرام خواست حساب تتلو را ببندد. آیدا قجر، روزنامه‌نگار ایرانی و یکی از معترضان به مطالب اخیر تتلو، به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "این بار اول نیست که تتلو چنین کاری می‌کند. با توجه به مخاطبان گسترده‌ای که او دارد و اثرگذاری و جایگاه تتلو برای طرفدارانش، دسترسی او به چنین پلتفرمی باید بسته شود."

اینستاگرام می گوید باز کردن یک حساب تازه بعد از بسته شدن حساب قبلی خلاف مقررات این شرکت است. چند روز پیش یک گفتگوی تتلو با یک چهره اینستاگرامی به رکورد ۶۰۰ هزار مخاطب در لایو اینستاگرام رسید

امیرحسین مقصودلو در اینستاگرام خود گفته می‌خواهد یک دختر ۱۷ ساله را که "ورزشکار، گیاهخوار و باحیا" باشد به عنوان "نیوفیس" (چهره جدید) به کار بگیرد. به نظر می‌رسد اصطلاح "نیوفیس" به کسانی اشاره دارد که صفحات هواداران او را در شبکه‌های اجتماعی اداره می‌کنند. او همچنین از تشکیل "تیم دخترهایش" نوشته بود.

یک صفحه اینستاگرامی، که تتلو آن را بازنشر کرد، دختران "بین ۱۵ تا ۲۰ سال" را که ساکن استانبول ترکیه هستند به "ورود به حرمسرای سلطان" ترغیب کرده بود.  تتلو تصاویری از پیغام‌های خصوصی در اینستاگرام منتشر کرد که به نظر می‌رسید تمایل دختران جوان برای ارتباط با او را نشان می‌داد. او همچنین پس از بسته شدن حسابش در اینستاگرام و جنجالی شدن این خبر، گفت می‌خواهد آهنگی با نام "حرمسرا" منتشر کند. البته در پستی که تتلو بعدتر بازنشر کرد نوشته شد "فقط بالای ۱۸" برای رابطه با او پیغام بدهد.

استانبول چند سده پیش، حرمسرای بزرگی برای سلاطین عثمانی داشته و حالا خواننده ای ایرانی در همان شهر، دعوتی دوباره برای تشکیل حرم سلطان داده است.

اینستاگرام چه کرده؟

چند ساعت پس از موج انتقادها و گزارش مطالب، حساب کاربری تتلو از دسترس خارج شد. اینستاگرام گفته حساب تتلو را به دلیل رعایت نکردن مقرراتش بسته است.مقررات اینستاگرام ارائه خدمات جنسی و همچنین محتوای مربوط به سوءاستفاده جنسی از کودکان را ممنوع می‌کند. شبکه‌های اجتماعی عمده مانند اینستاگرام، فیسبوک و توییتر بسیار مورد انتقاد بوده‌اند که اقداماتشان برای محافظت از کاربران آسیب‌پذیر و همچنین محدودیت محتوای خشن و نفرت‌آمیز کافی نبوده است.

سن قانونی چیست؟

سن قانونی رابطه جنسی سنی است که فرد واجد صلاحیت دانسته می‌شود تا به اختیار و با رضایت خود رابطه جنسی برقرار کند.

هدف از تعیین سن قانونی برای محافظت از کودکان در قبال سوءاستفاده جنسی است. رابطه جنسی با فرد زیر سن قانونی تجاوز یا آزار محسوب می‌شود. حتی اگر خود آن شخص ابراز رضایت کرده باشد، با توجه به سنش از نظر حقوقی صلاحیت آن را نداشته که چنین رضایتی را اعلام کند.

اینستاگرام رسانه ای است که چند سال پیش توسط شرکت فیس بوک خریداری شد.