ایرنا، بازهم تغییر

ایرنا، بازهم تغییر
تاریخ انتشار : چهارشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۹

کوتاه بودن عمر مدیریت در کشور از خصیصه های دوران ماست. این اتفاق محدود به حوزه خاصی نیست. در مسئولیت های رسانه ای نیز این اتفاق بطور مکرر رخ داده و می دهد. در تحولی تازه، مدیر عامل ایرنا در واپسین سال عمر دولت دوازدهم جای خود را به فرد دیگری داد تا او هم احتمالا دوره کوتاهی را بر مسند خبرگزاری رسمی دولت بنشیند.

صندلی مدیریت ایرنا در طول سکانداری دولت های احمدی نژاد و روحانی شاهد حضور ۸ مدیرعامل بوده است که هرکدام با توجه به خط مشی و سیاست های خود به هدایت این رسانه پرداخته و کوشیده اند تا اهداف دولت های مذکور را تایید کنند. در واقع در ۱۵ سال اخیر بطور متوسط عمر مدیریتی هر مدیرعامل کمتر از دوسال بوده است. اتفاقی که با تغییر دولت در سال بعد و تغییر مدیرعاملی ایرنا به ۹ تغییر در طول ۴ دوره ریاست جمهوری می رسد و مانعی مهم در امر به بار نشستن ایده ها و روش های میان مدت و بلند مدت در حوزه رسانه های بزرگ است.

گفته می شود کنار رفتن ضیا هاشمی تنها به دلیل مصاحبه جنجالی اخیر ایرنا با فرمانده نیروی دریایی که با فاصله کمی از روی خروجی خبرگزاری برداشته شد، نیست. زمزمه کنار رفتن سید ضیاء هاشمی مدیر عامل سابق ایرنا  و فشار بر او از اواخر سال گذشته در دولت شروع شده بود و این مساله می تواند منجر به تسریع تصمیم تغییر شده باشد. محمد رضا نوروزپور متولد ۱۳۵۲ در شهر ری است.

تغییر ناگهانی

آیین تکریم و معارفه مدیرعامل‌های پیشین و جدید خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با حضور شخصیت‌های برجسته سیاسی و فرهنگی کشور در محل این سازمان برگزار شد.

در این مراسم که علی ربیعی سخنگوی دولت، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فریدون وردی نژاد معاون سیاسی رئیس جمهور، محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه حضور داشتند با اهدای لوح از زحمات سیدضیاء هاشمی مدیرعامل پیشین ایرنا تقدیر و محمدرضا نوروزپور به عنوان مدیرعامل جدید خبرگزاری جمهوری اسلامی معرفی شد.

حجت الاسلام محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، خسرو طالب زاده مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد قوچانی مشاور رسانه ای دولت و علی متقیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا از دیگر حاضران این مراسم بودند.

ایرنا همواره منشا تحولات و خدمات بوده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) را یکی از شناسنامه هویتی رسانه‌ای کشور توصیف کرد و گفت: ملت‌هایی که همچون ایران از یک دوره گذر به دوره جدیدی قرار دارند شناسنامه‌های هویتی برای آنها مهم است و هرچه بتوان این شناسنامه‌ها را بالا برد و استوار نگه داشت به اعتماد و اقتدار ملی کمک می‌کند.

سید عباس صالحی به ویژگی های این رسانه کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ایرنا خوشبختانه با داشتن طول عمر ۸۵ ساله در دوران مختلف به ویژه هشت سال دفاع مقدس و مقاطع مختلف منشا خدمات و تحولات بوده است.

به گفته وی، خبرگزاری جمهوری اسلامی را در واقع می توان با خصلت ها و ویژگی های مختلف تعریف کرد که خوشبختانه تاکنون خوش درخشیده و خواهد درخشید. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال یاد آور شد: اینکه خبرگزاری ای در کشور داریم که علیرغم تمامی فرازو ‌نشیب ها در مقاطع مختلف همچنان پویا و بالنده حدود ۸۵ سال نفس بکشد افتخار بزرگی برای کشور و ‌نظام محسوب می شود.

تهران- ایرنا- مدیرعامل پیشین ایرنا گفت: گفتمان اعتدال را راهگشای فضای سیاسی و اجتماعی کشور در عرصه داخلی و خارجی می‌دانم.

راه گذشتگان در ایرنا تحکیم شده است

حجت الاسلام سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات نیز در این آیین اظهار داشت: به دلیل سماجت در فعالیت های کاری ام زمان طولانی است که در این حوزه حضور دارم و مشاهدات زیادی را در این سال ها داشته ام.

وی افزود: اولین باری که از خبرگزاری جمهوری اسلامی بازدید کردم در زمان تصدی کمال خرازی شخصیت ارجمند و بزرگوار بود که در هر مسئولیتی که بر عهده می گرفت به آن جایگاه ویژه ای می داد و ارزش ایجاد می کرد و پس از آن نیز شاهد خدمات همکاران قدیم و جدید در این رسانه بودم.

دعائی با تاکید بر اینکه هر زمانی که خرازی در مقابل جریانی قاطعانه ایستادگی می کرد ما لذت می بردیم، خاطرنشان کرد: به دلیل طولانی بودن مدت حضور من، شخصیت های بسیاری را درک کردم که تمام آنها منشا خدمات بزرگی بودند.

وی فریدون وردی نژاد (مدیرعامل اسبق ایرنا) را منشا تحولات بزرگ در ایرنا خواند و تصریح کرد: این به معنای نبود خدمت رسانی محمد خدادی نیست، همچنین حضور ضیاء هاشمی در اینجا برای من ارزش دیگری داشت و به ایشان به عنوان شخصیتی علمی، آکادمیک و فرهنگی احترام می گذارم که مدت زیادی نیز سرپرست وزارت علوم به عنوان یکی از مهمترین وزارتخانه ها بود که پذیرش خدمت رسانی در کنار عباس صالحی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در ایشان تقدیس کرده ام.

دعائی خاطرنشان کرد: ضیاء هاشمی حضور در ایرنا را پذیرفتند و راه گذشتگان این رسانه رسمی را ادامه دادند و نه تنها تقطیع نکردند بلکه آنها را تحکیم کردند و امروز به هر دلیلی تصمیم گرفتند در این سمت به فعالیت خود ادامه ندهند اما نباید همکاران خود را از علم و دانش خود در این زمینه محروم کنند و همینطور به محمدرضا نوروزپور برای اینکه یکی از بازوان صالحی شده اند تبریک می گویم.

ایرنا روابط عمومی دولت نیست

سید ضیا هاشمی در جلسه تکریم و معارفه مدیرعامل جدید ایرنا با اعلام این مطلب گفت: من معتقدم رسانه نظام، باید دارای اقتدار و استقلال حرفه ای باشد تا بتواند نبض تحولات کشور در داخل را در دست داشته باشد. از عمق جان اعتقاد دارم ایرنا باید رسانه ملت و دولت باشد و نه روابط عمومی دولت یا ابزار تبلیغاتی زیرمجموعه های دولت.

وی ادامه داد: باور دارم نظام، کشور و دولت نیاز مبرم به رسانه های موفق، قوی و مستقلی دارد که بتواند در سطح جهانی و منطقه ای نقش آفرینی و اثرگذاری بارزی داشته باشد. به همین دلیل بارها گفته‌ام ایرنا باید یک سازمان هوشمند و به منزله یک مدرسه و دانشگاه بزرگ باشد که دامنه تاثیر آن به وسعت کل ایران زمین بلکه فراتر از آن باشد.

هاشمی با ارائه گزارشی از عملکرد خود و طرح سند چشم انداز ایرنا گفت: در تدوین برنامه راهبردی ایرنا که مبنای عمل بنده در سه سال گذشته و مورد تایید شورای عالی ایرنا بوده از اساتید و پیشکسوتان بهره ها بردیم.

وی با کنایه ای که گفته می شود به مدیرعامل پیش از خود اشاره دارد، خطاب به محمدرضا نوروزپور مدیرعامل جدید ایرنا، گفت: در اینجا اعلام می کنم نهایت خیرخواهی و همکاری را بدون هر گونه مداخله برای ایشان خواهم داشت و سعی می کنم سنت حسنه ای را که همه جا به آن پایبند بودم که در کار مدیر بعد از خود دخالت نکنم، به‌جای آورم و این سنت را به دیگران توصیه می‌کنم. فقدان این سنت گاهی مخاطرات و مزاحمت هایی را برای مدیریت ها ایجاد می کند.

وی افزود: در یکی از اولین اقداماتم، با تدوین برنامه راهبردی سه ساله با مشارکت گسترده همکاران رسانه ای و دانشگاهی سعی کردم رویکرد علمی را در این سازمان ترویج کرده و مبنا قرار دهم. بدون شک ایرنا به عنوان یک رسانه حرفه ای، شدیدا نیازمند استقلال حرفه ای است و این ضرورت بدون پذیرش در سطوح عالی مدیریتی در دولت و سایر قوا دست یافتنی نخواهد بود. وی با اشاره به اتحادیه خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) گفت: با همکاری سایر خبرگزاری های کشور، ایرنا به عنوان رئیس دوره آینده اوآنا انتخاب شد.

هاشمی یکی از تحولات ایرنا را پخش مراسم تکریم از طریق فضای مجازی و ویدیو کنفرانس در کل کشور دانست و گفت: این تحولات محصول جلسات و نشست های بسیاری بود که نمونه ای از آن هفته اخیر برگزاری نود و ششمین جلسه معاونان بود. هر ماه سه جلسه داشتیم و جلسات متعدد دیگری مانند شورای عالی و شورای راهبردی، شورای پژوهش و اندیشکده ایرنا از آن جمله است.

مدیر عامل پیشین ایرنا افزود: امکانات و تجهیزات سازمان ارتقا یافته و در حد مقدور به روز شده، نوآوری های حرفه ای همکاران در ایرنا و روزنامه ایران این دو رسانه بزرگ ملی را از شرایط بحرانی خارج و به سمت افق مطلوب حرکت داده، بخشی از مشکلات حقوقی معطل مانده از سال های قدیم حل و فصل شده، جایگاه خبرگزاری ملی کشور در روابط بین الملل بسیار ارتقا یافته است.

مدیرعامل پیشین ایرنا اضافه کرد: به همین جهت تاکید می کنم از بدو ورودم به ایرنا تا امروز که ماموریتم پایان می یابد، مبنای تعاملم با دوستان و همکارانم، صداقت و تلاش برای ارتقای اهداف سازمانی و تحقق اهداف و چشم انداز مطلوب و تعریف شده بود و اهتمام من بر آن بوده است که در این مسیر هیچگاه تسلیم رودربایستی ها و بی قانونی ها یا تضمین منافع فردی و گروهی نشوم. 

وی با ارائه گزارشی از عملکرد خود و طرح سند چشم انداز ایرنا گفت: در تدوین برنامه راهبردی ایرنا که مبنای عمل بنده در سه سال گذشته و مورد تایید شورای عالی ایرنا بوده از اساتید و پیشکسوتان بهره ها بردیم. پیشکسوتان و کسانی که در ایرنا فعالیت داشته اند، راهکارهایی ارائه دادند و درباره مزیت نسبی ما و این که قرار است به کجا برویم و در چشم انداز ۱۴۰۰ چه کاری می توان کرد مطالبی از دوستان گرفته ایم. یکی از مدیران عامل قبلی گفته است در این مسیر اگر ایرنا به سرعت تحولات فناوری روز ارتباطی را در خود ایجاد نکند؛ به ویژه در عرصه خارجی از سایر رسانه ها عقب خواهد ماند.

استاد دانشگاه تهران افزود: عزیزی دیگر می گوید: برای  سال۱۴۰۰ چشم انداز ایرنا به معنای ادامه وضعیت موجود ضعیف تر از آن چیزی که هست خواهد بود. دوست دیگری که در دهه ۸۰ معاون خبر بوده با استدلال هایی می گوید هیچ آینده ای بهتر از این که الان دارید، نخواهید داشت.

هاشمی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در حوزه های فنی، خبر و اجرایی گفت: دوره ای پربار در زندگی شخصی من و خدماتی برای ایرنا بود و امروز با خاطراتی بسیار شیرین و سازنده و به یادماندنی از ایرنا می روم و از برادران و خواهرانم در ایرنا درس ها آموخته و عمری مدیون محبت و صفا و وفای آنان هستم و خواهم بود.

وی ادامه داد: من به عنوان یک دانشگاهی وارد ایرنا شدم و امروز به عنوان یک ایرنایی به دانشگاه برمی گردم تا هویت خود را یک دانشگاهی رسانه ای بدانم. امروز دوستان شریفی دارم که در این مدت نداشتم و این توفیق را مدیون برادر عزیزم سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، می دانم که مرا به اصرار به این ماموریت دعوت کرد.

ایرنا، خبرگزاری ملی ایران است

مدیرعامل جدید سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه رسانه‌ها در دنیای به‌شدت شبکه‌ای شده امروز نقش‌ها و کارکردهایی بسیار فراتر از مدل‌های تبیین‌شده پیشین دارند، گفت: امروز رسانه‌ای موفق است که نه روی خط خبر؛ بلکه جلوتر از خبر و رویداد حرکت می‌کند.

محمدرضا نوروزپور مدیرعامل جدید نیز اظهارداشت:‌ ایرنا خبرگزاری ملی ما است و در تعریف جدید از کارکرد رسانه‌ای با مختصات، استعدادها و ویژگی‌های ایرنا، این قابلیت را دارد که برای کشور، دولتمردان و سیاستگذاران افق‌های جدیدی ارائه ‌و شاخص‌های حرکت کشور را  به سمت پیشرفت و توسعه متوازن در همه حوزه ها ترسیم کند.

مدیرعامل ایرنا با اشاره به سرمایه انسانی موجود در خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: این یادگار بسیار با ارزش به جای مانده از تقریبا یک قرن پیش اگر به خودباوری و درک درست از توانمندی ها و قابلیت های خود برسد می تواند ترسیم کننده افق پیش روی کشور در آستانه ورود به قرن جدید باشد.

این فعال رسانه ای با بیان اینکه دغدغه های موجود نسبت به رسانه ها در کشور ما هنوز متاثر از تعاریف و کارکردهای قدیمی رسانه اعم از مستقل یا وابسته بودن و  تبلیغات چی یا تخریب چی بودن است افزود: همه توصیه می کنند که رسانه باید حرفه ای باشد و حرفه ای عمل کند، اما واقعیت این است که کمتر کسی به تعریف حرفه ای بودن پرداخته و تعریف جدیدی از حرفه ای بودن یک رسانه در دنیای شبکه ای شده که زندگی بشر را طوفان زده کرده، ارائه داده است.

وی با بیان اینکه امروز در محیط طوفان زده ای زندگی می کنیم که اذهان و قلوب جامعه هر لحظه و هر ساعت با انبوهی از محتوای منفی، انتقادی، پرخاشگرانه و مایوس کننده  بمباران می شود گفت: این یکی از تبعات منفی دنیای شبکه ای شده ما است که خواسته یا ناخواسته به بخش جدایی ناپذیر زندگی توده های مردم تبدیل شده و یکی از کارکردهای ایرنا، به عنوان خبرگزاری تراز ملی و یک رسانه حرفه ای، سکان داری و عبور دادن سالم اذهان و قلوب توده های مردم از میان این طوفان ها و امواج سهمگین اطلاعات نماها به منزل آسایش خاطر و طمانینه است.

نوروزپور افزود: اگر بپذیریم که در چنین شرایط سهمگینی که جامعه ما با آن مواجه است نیازمند یک شاخص و فانوس دریایی برای گم نشدن در دل طوفان ها هستیم، آن وقت حرفه ای بودن و حرفه ای عمل کردن، آن هم در خبرگزاری ملی ایرنا تعریف تازه ای را می طلبد و آن چیزی نیست جز متفاوت بودن در ارائه اطلاعات و اخبار، نوع روایت گری، روایت پردازی از رویدادها، نگاه به آینده و ارائه تصویری که در شان ایران است.

مدیرعامل ایرنا با تاکید براینکه حرفه ای بودن در دنیای امروز به معنی تصمیم ساز بودن، سیاستگذار بودن و تاثیرگذار بودن بر اذهان و قلوب است گفت: امروز ایرنا این توان را دارد که جلوتر از سیاستمداران و سیاستگذاران حرکت کند. ایرنا باید کنشگر باشد. این بحث بسیار جلوتر و فراتر از این است که خبرگزاری ایرنا قرار است مستقل باشد یا وابسته، انتقاد کند یا تبلیغات. این بحث ناظر بر تحقق یک مسئولیت بزرگ اجتماعی ـ سیاسی است که گمان می کنم اگر به آن عمل شود ایرنا به عنوان خبرگزاری ملی همیشه جهت درست حرکت بر مدار اعتدال و عقلانیت و حرکت به سمت پیشرفت کشور را نه تنها به افکار عمومی بلکه به دولتمردان و سیاستگذارن هم نشان خواهد داد و در این صورت خود به بهترین مدل رسانه ای در دنیای شبکه ای شده امروز تبدیل خواهد شد.

نوروزپور یکی از اصلی ترین شاخص ها برای مولف بودن و کنشگر بودن خبرگزاری ایرنا را درک صحیح از تحولات اجتماعی دانست و تاکید کرد:‌ خبرگزاری ایرنا برای کنشگری و آینده سازی باید اولویت ذهنی مخاطبان خود را تعیین کند. اکنون اولویت ذهنی افکار عمومی ما را شبکه های اجتماعی یا شبه رسانه هایی تعیین می کنند که منفعت شخصی، گروهی یا سازمانی خود را دنبال می کنند حال آنکه ایرنا به عنوان یک خبرگزاری ملی باید اولویت های ذهنی در سطح ملی ایجاد  و همگان را به حرکت در آن مسیر تشویق و ترغیب کند.

مدیرعامل ایرنا با بیان اینکه کشور در آستانه ورود به قرن جدید است و برغم همه فشارهای بین المللی وارد آمده بر دولت و ملت ایران، این مسیر به خوبی در حال طی شدن است گفت: خبرگزاری ایرنا در این حرکت عظیم به سمت پیشرفت و آبادانی کشور نقش و سهم بسزایی دارد و به جای درگیر شدن به گذشته یا مشغول شدن به حواشی باید با نگاه به افق های پیش رو، تصویر درستی از ایران ۱۴۰۰ ارائه دهد و آن را به گونه ای به همه ایرانیان ارائه کند تا هر ایرانی برای تحقق این تصویر پای در میدان همیاری و همکاری بگذارد.

وی با بیان اینکه ایرنای امروز مرهون تلاش‌های شبانه‌روزی گذشتگان خود در ۸۶ سال گذشته است اظهارداشت: ما به پشتوانه این ۹ دهه تلاش و همت نیروهای پیشکسوت و جوان امروز خبرگزاری جمهوری اسلامی هم اکنون اینجا هستیم و امیدوارم بتوانیم در امتداد همان تلاش های گذشتگان تا امروز برای اعتلای حرفه‌ای ایرنا حرکت کنیم.

نوروزپور گفت: معتقدم ایرنا خبرگزاری ملی ایران است و باید ملی بماند، این ملی ماندن به هرحال مقتضیاتی دارد و در عین حال با توجه به تحولات شگرف رخ داده در حوزه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی باید بتوانیم از همه ظرفیت ها و ابزارهای نوین در داخل و خارج برای اعتلای کشور و ارائه تصویری درست و مترقی از نظام جمهوری اسلامی ایران بهره ببریم.

وی یکی از این ابزارها را استفاده موثر و دقیق از  دیپلماسی دیجیتال دانست و افزود:‌ دنیای شبکه ای شده امروز در کنار تبعات منفی خود امکانات بی نظیری نیز در اختیار ما گذاشته است از جمله اینکه با استفاده از ظرفیت های شبکه های اجتماعی خصوصا با استفاده از دیگر زبان ها می توانیم در کمترین زمان، با کمترین هزینه با بیشترین مخاطب جهانی ارتباط بر قرار کنیم و در رقابت با این قافله پر شتاب عقب نمانیم.

نوروزپور تصریح کرد: ایرنا در تاریخ خود، همپای همه تحولات فناورانه حرکت کرده است؛‌ از دوران خبرنویسی سنتی تا تلکس، اینترنت و روزنامه‌نگاری کلاسیک تا روزنامه نگاری دیجیتالی و اکنون همه این قالب‌ها در خبرگزاری وجود دارد اما بایدآن را ارتقا داد و تثبیت کرد . ایرنا در این دوران خواهد کوشید با تقویت ابزارهای رسانه ای جدید همچنان پیشتازی خود را حفظ کند؛ تغییر اداری امروز باید مقدمه یک تحول مدیریتی باشد وگرنه من هرگز در این دوران کوتاه این مسوولیت را  نمی‌پذیرفتم. اینجا نقطه تلاقی اهداف رسانه‌ای نظام ، تریبون رسانه ای دولت و تقویت کادر حرفه ای رسانه ای کشور است .

مدیرعامل ایرنا تاکید کرد:‌ ما نه اپوزیسیون هستیم و نه روابط عمومی. ما پایگاه، خبرگزاری و مرکز  اطلاع رسانی نظام جمهوری اسلامی هستیم که دولت قلب تپنده آن است. دولتی که برآمده از اراده ملت است و در نتیجه باید به نخبگان رسانه ای کشور متکی باشد. من برادر کوچک شما و ایرنا برادر بزرگتر رسانه های کشور است. ایرنا با هیچ بنگاه خبری کشور از اصلاح‌طلب و اصولگرا رقابت ندارد. ایرنا همان طور که در نامش مستتر است رسانه ایران است، رسانه همه جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاری ملی ایران.

نوروزپور همچنین گفت: پایان بندی عزت مندانه دولت تدبیر و امید یکی از دغدغه های من برای پذیرش این مسوولیت بود . ما نباید بگذاریم در غبار رقابتهای سیاسی خدمات نهادهای نظام جمهوری اسلامی مغفول بماند و تاکید ریاست محترم جمهوری بر تهیه و تدوین گزارش ایران ۱۴۰۰ یکی از ماموریتهای جدی ما خواهد بود.

درباره مدیرعامل جدید

ریاست امور اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، مدیرکلی پایگاه اطلاع رسانی دولت و معاونت مرکز روابط عمومی دفتر رییس جمهوری از جمله سوابق وی در این دولت بوده است.

ریاست امور اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، مدیرکلی پایگاه اطلاع رسانی دولت و معاونت مرکز روابط عمومی دفتر رییس جمهوری از جمله سوابق وی در این دولت بوده است. سابقه فعالیت رسانه‌ای‌ محمدرضا نوروزپور به دهه ۷۰ خورشیدی بر می‌گردد و تجربه حضور و فعالیت در  رسانه های مختلفی را داشته است.

وی کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری و مدرک  دکترایش را در رشته روابط بین‌الملل اخذ کرده است. تالیف کتاب «نرم خبر و سخت خبر؛ روزنامه‌نگاری پیشرفته» در سال ۱۳۸۴ که اینک به عنوان یکی از منابع درسی حوزه ارتباطات قلمداد می‌شود و دو کتاب ترجمه «مصاحبه‌های نوآم چامسکی درباره یازده سپتامبر» و «حمله به عراق، آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند» از جمله فعالیت‌های وی به شمار می‌رود. هاشمی در دی‌ماه ۹۶ با حکم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منصوب شده بود.

سابقه فعالیت رسانه‌ای‌ نوروزپور به دهه ۷۰ خورشیدی بر می‌گردد و تجربه حضور و فعالیت در  رسانه های مختلفی را داشته است. وی کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری و مدرک  دکترایش را در رشته روابط بین‌الملل اخذ کرده است.

تالیف کتاب «نرم خبر و سخت خبر؛ روزنامه‌نگاری پیشرفته» در سال ۱۳۸۴ و دو کتاب ترجمه «مصاحبه‌های نوآم چامسکی درباره یازده سپتامبر» و «حمله به عراق، آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند» از جمله فعالیت‌های وی به شمار می‌رود.

هاشمی در دی‌ماه ۹۶ با حکم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منصوب شده بود.