اینترنت پرسرعت با ماهواره های فضایی

اینترنت پرسرعت با ماهواره های فضایی
تاریخ انتشار : يکشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

اسپیس‌ایکس اخیرا اطلاعات جدیدی را درخصوص پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک خود ارائه داد. شواهد نشان می‌دهد که این شرکت فاصله زیادی تا دستیابی به هدف خود مبنی برارائه خدمات پهن‌باند ماهواره‌ای از فضا ندارد و احتمالا این پروژه تا پایان سال‌جاری میلادی محقق خواهد شد. با ورود به وب‌سایت استارلینک، کاربران با صفحه‌ای مواجه می‌شوند که باید آدرس ایمیل و کد پستی خود را وارد کنند تا آخرین اخبار و اطلاعات درخصوص ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در محل زندگی آنها، برایشان ارسال شود.

با ارسال این درخواست، کاربران می‌توانند از اینترنت آزمایشی استارلینک بهره‌مند شوند. درباره این پروژه نیز باید گفت که استارلینک، طرح بلندپروازانه‌ای از اسپیس‌ایکس به‌شمار می‌رود که می‌تواند با کمک ۱۲ هزار ماهواره کوچک، اینترنت پرسرعت را در اختیار کاربران سراسر جهان قرار دهد. اسپیس ایکس علاوه بر آنکه باید این تعداد ماهواره را در مدار زمین قرار می‌دهد، باید مجموعه‌ای گسترده از ایستگاه‌های زمینی و پایانه‌هایی را برای فراهم کردن دسترسی کاربران به اینترنت ماهواره‌ای خود ایجاد کند. «گوین شاتول» رئیس اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۱۱۸ در این باره گفت که راه‌اندازی پروژه استارلینک، چیزی حدود ۱۰ میلیارد دلار و حتی بیشتر برای این شرکت هزینه خواهد داشت. افرادی که اطلاعات درخواستی را در وب‌سایت استارلینک وارد کنند، یک ایمیل تایید را دریافت خواهند کرد که در آن آمده است: «این سرویس به منظور ارائه اینترنت پرسرعت پهن‌باند به مناطقی عرضه می‌شود که دسترسی کاربران آنها به اینترنت میسر نیست یا هزینه‌براست.» در این ایمیل آمده که تست آزمایشی خصوصی این سرویس، از اواخر تابستان امسال آغاز خواهد شد.

اسپیس‌ایکس پیش‌تر به کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) گفته بود اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، ارائه خدمات تجاری خود را تا پایان سال‌جاری میلادی در شمال آمریکا و جنوب کانادا آغاز خواهد کرد و به سرعت و در سال ۲۰۲۱، به پوشش جهانی خود خواهد رسید. از سویی دیگر، ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس‌ایکس اخیرا اعلام کرد که سرعت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به حدی است که می‌تواند به رقیبی برای سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی زمینی تبدیل شود. وی همچنین گفت که میزان تاخیر این سرویس، کمتر از ۲۰ میلی‌ثانیه است و می‌تواند عملکرد خوبی را در اجرای بازی‌های ویدئویی به ارمغان آورد.