حکایت این روزهای روزنامه نگاران در ایران

پرسشگران بدون حمایت
حکایت این روزهای روزنامه نگاران در ایران
تاریخ انتشار : پنج شنبه, ۰۵ تير ۱۳۹۹

این روزها خبر از تعدیل خبرنگاران در برخی از رسانه‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی به گوش می‌رسد. روز گذشته  نیزتعدادی از خبرنگاران در توییتر خبر از تعدیل تعدادی از همکارانشان در روزنامه شرق دادند. خبری که موجب نگرانی بسیاری از خبرنگاران و همکاران رسانه‌ای شد و یک‌بار دیگر بر لزوم کمک دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی رسانه‌ها و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تأکید شد تا در شرایط سخت اقتصادی ناشی از کرونا چاره‌ای برای ادامه حیات رسانه‌ها اندیشیده شود.

مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق در گفتگویی به بیان دلایل تعدیل خبرنگارانش در این روزنامه پرداخت و اعلام کرد که به دلیل شرایط اقتصادی روزنامه سعی کرد تا با پیشنهاد کاهش حقوق از سوی اعضای تحریریه، تعدیل روزنامه‌نگاران چند ماه به عقب بیفتد. او گفت:  من یک ماه با این روال پیش رفتم و در خردادماه توانستم با استقراض، ۷۰ درصد از حقوق همکاران را پرداخت کنم و به این نتیجه رسیدم که هیچ راه چاره‌ای وجود ندارد. به همین دلیل تصمیم به کم کردن تعداد صفحات کردم. به عبارتی تصمیم گرفتیم تا ۴ صفحه از روزنامه کم و روزنامه را در ۱۲ صفحه منتشر کنم. در شرق به ازای هر صفحه دونیرو داریم و طبیعتاً وقتی ۴ صفحه از روزنامه کم شود یعنی ۸ نفر نیرو کم می‌شود.

رحمانیان ضمن بیان اینکه چاره‌ای جز تعدیل نداشته است، گفت: دولت تاکنون کمک شایسته‌ای به رسانه‌ها نکرده است. حتی از دوم فروردین وقتی روزنامه را به شکل آنلاین منتشر کردیم، قرار بود دولت در این زمینه به روزنامه کمک کند که نکرد. ناگفته نماند وزارت ارشاد در این مدت دو یارانه (بخشی برای سال گذشته و بخشی هم امسال) به روزنامه داده است که جمعاً حقوق یک ماه مجموعه نمی‌شود.

رعنا زوره، خبرنگار هم در صفحه توییتر خود نوشت: «فکر نکنم در هیچ کشوری به‌اندازه ایران شغل روزنامه‌نگاری و خبرنگاری متزلزل و ناامن از هر نظر باشد. یک روز به‌حکم تعدیل کم می‌شویم و یک روز به‌حکم تهدید!»

پژمان موسوی، روزنامه نگار هم در توییتی نوشت: «کدام سینماگر درباره اخراج روزنامه‌نگاران موضع گرفته است؟ کدام هنرمند؟ کدام اهل موسیقی؟ کدام فعال کتاب؟ کدام تئاتری؟ کدام نویسنده؟ کسانی که اگر هر کدامشان مطالبه‌ای داشته باشند، روزنامه‌نگاران با تمام وجود برایشان مایه می‌گذارند. این واقعیت روزگار ماست: روزنامه‌نگاران تنها هستند».

منبع: شفقنا