مدیریت در دنیای در حال تغییر

مدیریت در دنیای در حال تغییر
تاریخ انتشار : سه شنبه, ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
داریوش عباسی

دنيا تغيير كرده وحجم تغييرات در جهان همه روزه  نمايان است. نيروهاي انساني در سازمان‌ها از بعد نظری، کارکردها، خواستها و نگرش ها دچار تغییر شده اند. سازمان ها نیز تغيير را تجربه كرده اند. پس چرا رهبری و مدیریت سازمانها و از جمله سازمانهای رسانه ای تغییر نکند؟

براي پيش‌بيني آينده، توجه به چهار گزينه  تكنولوژي، درك ویژگی های جمعيتی هر کشور، جهاني شدن  و درک تغيير ارزش هاي اجتماعي ضروري و اجتناب ناپذير است.

تكنولوژي تغييرات فاحشي در زندگي به وجود آورده است.بايد بدانيم تكنولوژي چگونه مي‌تواند ما،كاركنان و مشتريانمان را تغيير دهد. درك ویژگیهای فکری ، فرهنگی ، نگرش ها و حتی تغییرات سنی جمعيت نیز از آن رو مهم است كه تا آنها را به خوبي نشناسیم، نمی توانیم كسب و كار موفقي داشته باشيم .

پيچيدگي‌هاي موجود در اين چهار روند ، سبب شده درك دنيا بسيار سخت شود. قوانين موفقيت در گذشته، امروز جواب نمي‌دهد .بعبارتی دیگر، دنيا شكستني‌تر شده است.

با درک روند پرشتاب تغییرات،رهبران سازمان‌ها برای موفقیت چه باید بکنند؟ چاره جز تغییر رهبری نیست.سبكی که بايد به روز شده و تغيير كند.

 به باور من، اين سبك رهبري جديد سه ويژگي دارد

نخست آنکه مدیران موفق هوش تطبيقي دارند (سبك رهبري تكنيكال و فني در این بخش معنادار می شود. این بخش در ابتدا باعث حفظ موقعیت و در ادامه باعث ارتقا می شود.)امروزه بهترين رهبران و مدیران کسب و کار، آن هايي هستند كه وقتي هيچ‌كس پاسخ را نمي‌داند، آنها زودتر به پاسخ می رسند.

دوم اینکه مدیران موفق  تا اندازه ای درگیر کار می شوند  که تصویر کلی و بزرگ شرکت را از دست ندهند.آنها درعين حال با كاركنانشان رابطه دوستانه و منعطفی دارند.به این شیوه که مدیر، هم در بطن کار باشد و هم تصویر کلی و بزرگ سازمان را داشته باشد، حضور در بالکن سازمان می گویند.

و دست آخر، موضوع  توان الهام بخشی و نیروبخشی به کارکنان و زیردستان است.رهبر و مدیر موفق باید قدرت خلق داستان‌هاي جديد و خلاقانه را داشته باشد.

این نگاه و دستاورد تازه،  به ما یادآوری می کند که  همه مدیران کشور که می خواهند موفقیت را تجربه کنند و نیز مدیران رسانه که وظیفه سخت و خطیری دارند، بايد تغيير را از خودشان شروع کنند . تشنه يادگيري باشند. خود را در شرايط سخت قرار دهند تا چيزهای جديد ياد بگيرند. به ‌نظرات کارکنان خود گوش دهند و  تنوع را در آغوش بگيرند.

اين جمله طلايي از اريك هافر را فراموش نکنیم.در هنگام تغييرات، آنهايي كه از تغییرات درس می گیرند ، آينده را به ارث مي‌برند.