دغدغه هاي امروز روزنامه هاي سنتي

تاریخ انتشار : سه شنبه, ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
جواد صبوحي

مرداک"، پيرمرد استراليايي که روزي در اوايل دهه نود در توصيفي از اينترنت گفته بود:" پيف پيف"! ، چندي پيش نيزدر جمع بزرگان مطبوعاتي آمريکا به آنها هشدار داد و گفت :" مراقب اينترنت باشيد وگرنه مي ميريد!
در روزگارقديم مصرف کنندگان سنتي خبر با قهوه يک روزنامه دستشان بود، فردا روزي فرا مي رسد که تمامي مصرف کنندگان خبرهنگام صرف قهوه در حال خواندن يک سايت آنلاين خبري هستند. وظيفه تان در اتاق خبر اين است که تصميم بگيريد و تلاش کنيد و براي آنها وب سايتهايي طراحي کنيد تا با وب سايتهاي خود قهوه شان را بنوشند.
"امروزه حتي ژاپني ها که روزنامه خوان ترين مردم دنيا به شمار مي روند اغلب خواندن اخبار از اينترنت وسايتهاي آنلاين را جايگزين دست گرفتن روزنامه هاي چاپي کرده اند. بگونه اي که طبق يکي از تحقيقات صورت گرفته مشخص شده است که مصرف کنندگان خبر در اين کشور روزانه ‌٣٧ دقيقه از وقتشان را صرف کاوش در اينترنت مي کنند. در حالي که ميانگين روزنامه خواندن اين چشم بادامي ها با دو دقيقه کاهش به ‌٣١ دقيقه رسيده است. امروز ديگر بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا با اين دغدغه اساسي مواجهه اند که چگونه مي توان از ريزش پرشتاب تيراژها که با فعال شدن اينترنت در عرصه روزنامه نگاري شدت بيشتري گرفته است مقابله کنند. چندي پيش ويراستاران و ناشران روزنامه ‌١٣٠ ساله "يوميوري شيمبون" ژاپن که با تيراژي بيش از ‌١٤ ميليون نسخه در روز، روزنامه شماره يک جهان به شمار مي رود در پنجاه و پنجمين کنوانسيون ملي اين کشور گرد هم آمدند تا بر سر اين مهم که چرا شمار فزاينده اي از جوانان ديگر روزنامه نمي خوانند و اينکه چرا ديگر روزنامه ملاک روشنفکري نيست، به بحث و تبادل نظر با يکديگر بپردازند.
"کوجيرو شيرانشي"، رييس رسانه اي يوميوري ديجيتال در مقاله اي که براي مؤسسه اقتصادي ژاپن نوشته بود گفته بود: ‌آنها مي ترسند که نسلهاي آينده بيشتر وقت خود را صرف جست وجو در اينترنت و بازيهاي الکترونيکي کنند تا خواندن مطالب چاپ شده در روزنامه‌ها.
شايد بتوان تعابيري که اين مدير ژاپني در خصوص جوانان کشور خود گفته بود را به ديگر جوانان و استفاده کنندگان از اينترنت در ساير کشورها براحتي تعميم داد. امروزه ديگر نبايد ترديد کرد که حتي وبلاگ نويسي هم مي تواند جايگزيني براي روزنامه ها بشمار رود و حيات آنها را با تهديد مواجه سازد. اين امر نشات گرفته از پويايي زايد الوصفي است که در درون اين ابزار نهفته است. جان هربرت در کتاب روزنامه نگاري جهاني به نقل از مک کلينتيک مي نويسد: روزنامه نگاران آنلاين که گاهي جواناني طرفدار و شيفته فناوري به نظر مي رسند، گاهي آماده تر از هر شخص ديگري براي کنار گذاشتن شيوه هاي سنتي روزنامه نگاري هستند، زيرا احتمال بسيار دارد که فناوري و بازار را به روزنامه نگاري ترجيح دهند.
گاي برگر در پاسخ به نگراني عده اي چون دالگرن که نگران پايان روزنامه نگاري هستند با ارايه نظري متضاد مي گويد: اين بد بيني بي اساس است، در واقع اينترنت و پيشرفتهاي جديد ارزش دموکراتيک پايدار روزنامه نگاري را برجسته و مشخص مي کنند و به اين گفته که "اطلاعات قدرت است" نيز معناي کاملتري مي دهند. امروز ديگر خيلي ها مثل بيل گيتس معتقدند که در ‌٥ سال آينده مردم تنها روزنامه هاي آنلاين را خواهند خواند و بنابراين روزنامه ها براي حفظ خوانندگانشان بايد گرايش خود را به سوي آنلاين شدن تغيير دهند.
او و همفکرانش چنين استدلال مي کنند که در گذشته مانع بلندي براي پرداختن به حرفه روزنامه نگاري به دلايلي چون چاپ و توزيع وجود داشت اما امروز چنين مشکلي وجود ندارد و روزنامه ها بيش از پيش با رقابت روزنامه هاي آنلاين مواجه اند. به نظر مي رسد بنابر آنچه اشاره شد امروزه سردبيران و مديران نشريات سنتي لازم است با مرور بايسته هاي حضور و رقابت در دنياي جديد رسانه اي راهي را براي کاستن از ريزش شمارگان مطبوعات خويش و از دست دادن مخاطبان خود بيابند.

وبلاگ http://www.parantez.blogsky.com