بهترین ابزار بازاریابی چیست؟

تاریخ انتشار : سه شنبه, ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
آرش آرمون

بازاریابی، تلاش بنگاه ها برای یافتن مشتری جهت فروش کالا و خدمات است. تلاشی که در سایه رقابت شکل می گیرد و موجب در صدر نشستن برخی شرکت ها و به قعر رفتن برخی دیگر می شود.

در گذشته بازاریابی و تبلیغات، روال و تعریف مشخصی داشت. در این روال، ما عمدتاً با کالا فروش ها روبرو بودیم نه با خدمات فروش ها. در این روند، فروشندگان کالایی را طراحی می کردند و سپس آن را در اختیار گروه بازاریابی و تبلیغات قرار می دادند تا آن ها را بفروشند. ابزارها هم مشخص بود؛ تیزرهای تلویزیونی، تبلیغات محیطی و رسانه های چاپی. هرچند این ابزارها در طول زمان الحاقات و افزودنی هایی هم پیدا کردند، در شکل جدید و مدرن اما، بر خلاف روند سنتی و همیشگی، بازاریابی از زمان خلق ایده و طراحی محصول شروع می شود و همزمان با پرورش ایده، بازاریابی هم رشد میکند.

آرش آرمون، کارشناس بازاریابی و طراحی محصول در این باره دیدگاه جالبی دارد. او می گوید: رویکرد مدرن بازاریابی که بیشتر با ظهور و بروز استارتاپ ها شکل گرفته، از این قرار است که بازاریابی از زمان شروع ایده در ذهن کارآفرین و نوآور آغاز می شود و وقتی محصول شکل گرفت، بازاریابی پررنگ تر می شود.

او در تشریح این نظر می افزاید: هر مجموعه ای که در بازار بزرگ امروز فعال است، باید بداند که بهترین بازاریابی و تبلیغ برایشان، خود محصول است.

تمام تمرکز باید روی محصول باشد، به گونه ای که وقتی در بازار عرضه شد، بازار را در اختیار بگیرد و سهم متناسب را به دست آورد.

وی این گونه ادامه می دهد: این که از ابتدا فکر کنیم که چقدر محصول ما متناسب با بازار است، به معنای تحقیقات بازاریابی نیست. در رویکرد استارت آپی ، این بازاریابی نوعی حمله به وضعیت موجود است. مثلاً وقتی آژانس های مسافرتی در ارائه خدمات کوتاهی کردند یا دچار نقص ها و ایراداتی از نظر مشتریان و مراجعان شدند، چند گروه استارت آپی به آن ها حمله کردند و با بهبود وضعیت، مشتری را به سمت خود هدایت می کند.
ریس، مشاور تبلیغاتی این وضعیت را حمله به صنعت می نامد.

آرمون می گوید: وقتی شما در مقام حمله کننده به وضعیت موجود هستید، چه چیزی در بازار را میخواهید تحقیق کنید؛ تحقیقات بازار (market research ) برای شرکت های بزرگ و برندهای جا افتاده است ، نه گروه های جوان و نوپای کارآفرین که همه ی لحظاتشان در جستجوی بازار،همراه با طراحی و تغییر در محصول است.

او همچنان بر خوب بودن محصول نهایی تاکید می کند و می گوید: محصول اگر خوب باشد، برند میشود و اگر نباشد شکست می خورد.محصول می تواند با ترمیم، تصحیح و توسعه لحظه به لحظه در بازار، مشتری پیدا کند.