تبلیغی که بیش از همه دیده شد

تاریخ انتشار : جمعه, ۱۴ مهر ۱۳۹۶

نام عربستان سعودی در افکار عمومی جهان، مترادف با محدودیت های فراوان برای شهروندان آن کشور است.

اما ۲۸ سپتامبر۲۰۱۷ ، ماه و سالی است که مردم جهان به ویژه زنان عربستان هرگز از یاد نخواهند برد. در این روز، خروجی خبرگزاری ها و شبکه های تلویزیونی، خبری حیرت انگیز را اعلام کردند. به دستور ملک سلمان ، از این پس رانندگی زنان در این کشور جرم نیست و این نیمه پنهان جامعه عربستان می توانند با طی فرآیندی که اجرای آن در سال ۲۰۱۸ خواهد بود، گواهینامه رانندگی دریافت کنند و با رعایت اصول شرع از این امکان بهره مند گردند. حقی که سال ها و دهه هاست از زنان عربستان دریغ شده و برخی از آنها را به دادگاه و زندان هم کشانده بود.

ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی آن طورکه از شواهد و قرائن پیداست به زودی سلطنت را به پسرش واگذار می کند-علیرغم حکم فقهی مفتی بزرگ آن کشور- در پیامی از رفع ممنوعیت رانندگی زنان خبر داد. تلاشی برای بازتر کردن فضا در عربستان و تسهیل شرایط در دوران سلطنت فرزندش محمد که به تازگی ولیعهد شد.

این تصمیم تازه که البته با مخالفت ها و مقاومت هایی در این کشور سنت گرا روبه رو بوده، پیامدهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی متعددی را در برخواهد داشت. در حوزه اقتصادی ، این خبر برای خودرو سازان بزرگ جهان که رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند، فرصتی ممتاز بود.اندازه بازار خودرو در این کشور۳۲ میلیون نفری با میلیون ها خودرو می تواند  تا دو برابر رشد کند. از همین رو از فردای انتشار این خبر، انواع طرح ها و شرایط  توسط برندهای مطرح خودروساز برای جلب نگاه زنان پرده نشین که حالا می خواهند حضور اجتماعی تازه ای را تجربه کنند، اعلام شد.

دو روز بعد از اعلام این خبر، شرکت خودرو سازی فورد که بازار خوبی در کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس دارد، با انتشار این تبلیغ خلاقانه، زودتر از بقیه  رقبا به استقبال این تصمیم مبنی برخرسندی از آزادی مدنی زنان عربستان سعودی رفت.بر همین مبنا، این طرح در شبکه های اجتماعی و به دست دختران و زنان آن سرزمین به سرعت برق و باد چرخید و بیشتر ازهمه تبلیغ ها دیده شد.