استیو جابز، پرسونال برندی با جوهره الهام بخش

تاریخ انتشار : چهارشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۶

۱۰ سال پیش، وقتی اولین گوشی موبایل اپل به بازار آمد،همه شگفت زده شدند.

اولین و نخستین گوشی تلفن همراه که تنها یک دکمه داشت.استیو جابز در شرکت اپل به همراه طراحان متبحر، سالهای متمادی در تحقیق و توسعه بود تا بر خلاف تلفن های همراه موجود بازار، گوشی های لمسی یا تاچ را عرضه کند. گوشی هایی که به گفته او به فلسفه زندگی شبیه بود.فقط یک دکمه روشن و خاموش داشت، مثل زندگی و مرگ.

۱۰ سالگی تولد گوشی آیفون، با  اتفاق تلخ و شیرینی همراه بود.سال گذشته شرکت اپل به مجموعه بزرگ اپل پارک که با سازه ای متفاوت ساخته شده بود،نقل مکان کرد و امسال برای اولین بار،مراسم رونمایی از آیفون ۸ و ۱۰،در تالار استیو جابز انجام شد. این تالار کنفرانس با ظرفیت ۱۰۰۰ نفری از مرتفع ترین نقاط اپل پارک است و به محوطه و ساختمان مرکزی مشرف است.

تلخی و شیرینی این رویداد، همانی بود که تیم کوک در سخنان آغازین به آن اشاره کرد.ناراحتی از نبودن معمار اپل و خوشحالی از تداوم موفقیت هایی که استیو با کمترین امکانات و با نبوغ شخصی اش در گاراژ خانه شان شروع کرده بود.

خبرهای فراوانی از ویژگی های آیفون های جدید که سپتامبر ۲۰۱۷ رونمایی شد، در رسانه ها منعکس شد که پرداختن به آن تکرار مکررات است. اما بازخوانی آن بخش از مراسم رونمایی که انعکاس کمترو خلاصه تری در مطبوعات داشت، هدف این نوشتار است.چرا که اکتبرامسال مصادف با ششمین سالگرد مرگ این نابغه بزرگ است.

مراسم در تاریکی کامل و صدایی که در سکوت محض پخش می شود، شروع شد. نگاه جابز به زندگی و اپل با صدای خودش:

انسان ها حس قدردانی و تقدیر خود را به شیوه های گوناگونی القاء می کنند. اما به باور من یکی از روش هایی که می توان قدردانی خود را به بشریت ابراز کرد این است که چیزی خارق العاده را خلق کنید و در اختیار آنان بگذارید. شما هرگز آن ها را ملاقات نمی کنید، هرگز دستشان را نمی فشارید، هرگز داستان زندگی آن ها را نمی شنوید و داستان خود را نیز به آن ها نمی گویید. اما وقتی چیزی را با عشق و علاقه بسیار خلق می کنید حسی در آنجا انتقال می یابد و آن حس چیزی نیست جز حس قدردانی از سایر همنوعان.

بنابراین بهتر است با خودمان صادق باشیم و یادمان باشد چه چیزی واقعاً برایمان اهمیت دارد. این همان چیزی است که اپل را به اپل تبدیل کرده است. همان چیزی که ما را ما می کند.

پروژکتورها روشن می شوند و تیم کوک مدیر عامل اپل در میان تشویق حاضرین و صدها گوشی آیفونی که از مراسم فیلم می گرفتند به روی استیج آمد. او این چنین گفت:

من عاشق شنیدن صدای او و پیام الهام بخش او هستم. استیو باید خودش تالار کنفرانس اش را افتتاح می کرد. اما من تمام عمر افتخار خواهم کرد که اولین کسی هستم که ورود شما را به تالار سخنرانی استیو جابز خوشامد می گویم.

استیو برای من و همه ما، ارزش و جایگاه والایی داشت. وقتی برای این روز و این رویداد آماده می شدیم خاطرات او بار دیگر برایمان زنده شد. مقداری زمان برد، اما ما حالا به جای غم و اندوه با خوشی و مسرت از او یاد می کنیم. هوش و ذکاوت استیو و فلسفه بی انتهایش درباره ی زندگی، همواره نسخه ی ژنتیکی ( دی ان ای) اپل خواهد بود. او عاشق روزهایی این چنین بود که ایده ها و محصولات جدیدش را به جهان معرفی می کرد.

اما حالا، ما به جای او این کار را انجام می دهیم. نه تنها برای ادای دین و احترام به استیو، بلکه برای الهام بخشیدن به نسل آینده آفرینش گران و مخترعان. استیو یک نابغه بود و نبوغش را در توانایی عجیب و غریبش در کشف استعدادهای همه ی افرادی که با آن ها کار می کرد، هم نشان می داد. او عمیقاً در مورد محیط کار و اطرافش تأمل می کرد و عقیده داشت که محیط کار برای کارکنان و افراد باهوش باید چنان الهام بخش و تأثیر گذار باشد که بتوانند در آن جا بهترین خود را ارائه دهند. بنابراین بیش از یک دهه پیش او ششروع به کار بر روی یک فضای جدید برای اپل کرد. رویای او برای اپل پارک، یک فضای خارق العاده و عالی بود که مهندسان و طراحان در کنار یکدیگر و با همکاری و تعامل، نسل جدید محصولات اپل را طراحی کنند و دنیا را تغییر دهند.

دید عمیق و اشتیاق شدید استیو، این جا در اپل پارک و در همه جای اپل باقی مانده و خواهد ماند. ما امروز و همیشه، یاد او را گرامی می داریم و به او افتخار می کنیم.