همایشی برای تعمیق دانش نوظهور مدیریت رسانه

تاریخ انتشار : پنج شنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۶

چهارمین همایش بین المللی مدیریت رسانه هشتم آبان ماه در دانشگاه صدا و سیما برگزار می شود.

موضوعات اخلاق حرفه ای رسانه ای،  رسانه و اقتصاد مقاومتی و روزنامه نگاری بحران، از جمله محورهای چهارمین همایش بین المللی مدیریت رسانه است.

محمود اسعدی، استاد دانشگاه و رییس این همایش گفت: طی ماه های گذشته جلسات متعددی با حضور اعضای شورای سیاست گذاری همایش و هیأت علمی برگزار شد. وی در ادامه گفت: مقالات برگزیده ضمن دریافت گواهینامه در دو فصلنامه علمی پژوهشی رادیو تلویزیون به سردبیری باقر ساروخانی و فصلنامه رسانه وابسته به دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها منتشر خواهند شد.

وی افزود: همزمان با برگزاری این همایش، کارگاه های آموزشی و کاربردی برای علاقه مندان برگزار می گردد. وی با اشاره به برگزاری همایش از سال ۹۴ تا کنون گفت: نخستین همایش با همکاری دانشگاه تهران در کتابخانه ملی، دومین همایش در دانشگاه صدا و سیما و سومین همایش در فرهنگسرای رسانه با شرکت مهمانان داخلی و خارجی و مساعدت استادان و صاحبنظران برگزار گردید و علی رغم برخی مشکلات با اقبال شخصیت ها مواجه شد. به گفته وی مقالات سه همایش گذشته در سه جلد کتاب تحت عناوین " مدیریت رسانه و سازمان های خلاق" ، " چشم انداز مدیریت رسانه در ایران" و " مدیریت رسانه و مخاطب فعال" منتشر گردید. وی اظهار امیدواری کرد، در چهارمین همایش بین المللی مدیریت رسانه گام های اساسی در تبیین و ارزیابی مقولات مختلف دانش نوظهور مدیریت رسانه در ایران و جهان صورت گیرد.

حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و از اعضای شورای سیاست گذاری گفت: متغیر بحرانی فضای رسانه ای کشور، اخلاق رسانه ای است و عمده مشکلات به این موضوع مرتبط است. وی پیشنهاد کرد این موضوع در رساله های دکتری و پایان نامه های کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دنبال شود. به گفته وی، تاریخ شفاهی رسانه ها و انتقال تجارب پیشکسوتان و خبرگان مطبوعات با همکاری استادان رشته مدیریت رسانه به پژوهش ها و پایان نامه های کاربردی برای اهالی رسانه تبدیل شود.

در نشست های سیاست گذاری، حسینی دانا خواستار مسأله محوری و موضوع محوری در هر دوره از همایش شد. حسن خجسته نیز به ضرورت تبیین نسخه رسانه ای اقتصاد مقاومتی و موضوع حاکمیت اینترنت و اخلاق حرفه ای پرداخت. دکتر باقر ساروخانی نیز اعلام کرد شماره بعدی فصلنامه علمی پژوهشی رادیو تلویزیون به جنبه های مختلف این همایش خواهد پرداخت. وی پیشنهاد کرد استادان و دانشجویان می توانند درباره موضوعاتی نظیر مدیریت رسانه در خدمت توسعه پایدار، مدیریت رسانه و اقتصاد مقاومتی، مدیریت رسانه و مخاطبان، مدیریت رسانه و سلامت، مدیریت رسانه و آینده نگری، سیاست گذاری رسانه و اخلاق در رسانه، کار در رسانه و بهره وری در رسانه به تولید محتوا بپردازند.

به گزارش دبیرخانه چهارمین همایش بین المللی مدیریت رسانه پنل مدیریت رسانه در بحران توسط غلامرضا غلامی و پنل مدیریت رسانه های نوین توسط محمد میناوند با همکاری معاونت فضای مجازی صدا و سیما برگزار می شود. همچنین پنل راهبردهای رسانه ای اقتصاد مقاومتی با رویکرد تلویزیون توسط داوود نعمتی انارکی برگزار می گردد. پنل تأثیر همگرایی بر سیاست رسانه ای نیز به مدیریت حسن خجسته و با حضور استادان سیاهکلی و خوراکیان برگزار می گردد.

این گزارش می افزاید: علاوه بر استادان، پیشکسوتان، فعالان و دانشجویان علوم ارتباطات و رسانه، مهمانانی از اروپا، آسیای شرقی و کشورهای منطقه در این همایش حضور دارند.

علی اکبر فرهنگی، باقر ساروخانی، سید حسین ابطحی، حسین انتظامی، محمود اسعدی، محمد لبیبی، شهاب اسفندیاری، محمد حسین ساعی، مجید رضاییان، محسن بنی هاشمی، حسین رضی، حسن خجسته باقرزاده، مرتضی موسویان، اکبر نصرالهی، محمد علی حکیم آرا، سیاوش صلوتیان، شهلا بهرامی، وحید عقیلی، حمیدرضا حسینی دانا، حسن نجفی سولاری، عطاء الله ابطحی، امید مسعودی، داوود نعمتی انارکی و صدیقه پیران اعضای کمیته علمی چهارمین همایش بین المللی مدیریت رسانه هستند.

به گزارش خبرنگار ما، همزمان با همایش امسال از سه شخصیت فعال در عرصه مدیریت رسانه استادان علی اکبر فرهنگی، باقر ساروخانی و محسن مهاجرانی تجلیل و قدردانی خواهد شد. همچنین مقرر گردیده در سال های بعد جوایزی به نام علی اکبر فرهنگی و باقر ساروخانی در عرصه مدیریت رسانه و جامعه شناسی ارتباطات در حوزه دانشگاهی و پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله دکتری اهدا گردد.

تبیین و ارزیابی همه جانبه رشته مدیریت رسانه در ایران و جهان، تفکر مدیریت راهبردی در رسانه و ارتقاء رشته مدیریت رسانه در دانشگاه ها و مراکز رسانه ای بخش دولتی و خصوصی از اهداف این همایش است. الگوسازی برای دانشجویان و مدیران رسانه، شفاف سازی و تفکیک روشن رشته مدیریت رسانه با دیگر رشته های مشابه مثل ارتباطات، روزنامه نگاری، جامعه شناسی و روابط عمومی و در نهایت بومی سازی و نهادینه کردن نظریات مدیریت رسانه در ایران از دیگر اهداف این همایش است.