خطرات وخاطرات یک خبرنگار پیشکسوت

خطرات وخاطرات یک خبرنگار پیشکسوت
تاریخ انتشار : سه شنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۷

بازار کتابهای رسانه در یک تقسیم بندی کلی به دو گروه نظری وکاربردی تقسیم میشوند.

برای دست‎اندرکاران رسانه و آنها که بعد از طی دورن دانشگاه، پای در سازمانهای رسانه‎ای و تحریریه مطبوعات، خبرگزاری‎ها و یا وب‎سایت‎ها  می‎گذارند، چیزی بهتر از آشنایی با تجربیات فعالان و پیشکسوتان نیست.

چرا که دانش نظری که البته در عمده موارد بومی هم نیست، پاسخگوی نیازهای روزانه در بحبوحه برخورد با مسائل ریز و درشت در خارج و داخل سازمانهای رسانه‎ای نبوده  و از این رو باید و باید دستاوردها را شنید و خواند.

این رویکرد دستاوردهای متعددی دارد. نخست آنکه در روند فعالیتهای خبری و تحریری، تکرار خطاها کمتر شده و فرصت‎سازی بیشتری در بزنگاهها با استفاده از نبوغ نسل بزرگتر برای خبرنگاران و روزنامه‎نگاران پدید می‌‎آید.

بتازگی کتاب ارزشمند دیگری برای علاقمندان به فعالیت در حوزه وسائل ارتباط جمعی ونیز دانشجویان و افراد تازه‎کار در سازمانهای رسانه‎ای با عنوان برگ‎سبز توسط انتشارات بوم راهی کتابفروشی‎های شهر شده که نام یک خبرنگار پیشکسوت را بر پیشانی خود دارد.

حسین طالبی که خبرنگاری را از رسانه ملی یعنی تلویزیون آنهم در دوران سخت جنگ ایران و عراق آغاز کرده، در کتاب برگ سبز به تشریح ادوار مختلف کاری و اتفاقات و روزهای تلخ و شیرین می‎پردازد.

او معتقد است در حرفه خبرنگاری، هیچ چیز از قبل قابل پیش‎بینی نیست که بتوان دستورالعملی برای برخورد با آن ارائه کرد. از اینرو خبرنگاری، حرفه‎ای سخت و متمایز از سایر حرفه‎هاست و همیشه نیازمند آمادگی ذهنی و نوآوری است.

این چهره آشنا در حوزه رسانه، کتاب را در ۱۰ فصل با عناوین و مضامین متنوع به رشته تحریر درآورده است. او در این کتاب با تیترهای جذاب به طرح نکات مهم مورد نظر برای موفقیت در این عرصه اشاره کرده است که در این معرفی مختصر نمی‎گنجد؛ ولی خواندن بعضی از رئوس خالی از جذابیت نیست: همیشه منتظر یک اتفاق جدید باشید / بلندگوی دیگران نشوید / قالب‎شکن و نوآور باشید/ در مسیر اخلاق حرفه‎ای باشید/ خستگی بی‎معنی است/ همه چیز به شما بستگی دارد/ پشت سرتان را هم نگاه کنید/ استقلال حرفه‎ای را حفظ کنید و ...

با تشکر از تالیف این کتاب ارزشمند، برای استاد حسین طالبی ۵۶ ساله که این روزها در کار تدریس و انتقال تجربیات خود به دانشجویان است، آرزوی موفقیت و ادامه نگارش چنین کتابهای مفیدی را داریم.

احمد عباسی