راهنمایی برای به دردسر نیفتادن در شبکه‌های اجتماعی

راهنمایی برای به دردسر نیفتادن در شبکه‎های اجتماعی
تاریخ انتشار : جمعه, ۲۸ دي ۱۳۹۷

۱- آنتونی وینر نماینده کنگره آمریکا بود. یک در سال ۲۰۱۱ عکس‌های نیمه‌لخت‌اش در اینترنت منتشر شد. به جای عذرخواهی و واکنش مناسب، اول حقیقت را کتمان کرد، بعد سعی کرد دیگران را سرزنش کند، بعد از آن هم به پرگویی در رسانه‌ها روی آورد و ناخواسته اجازه نداد موضوع فیصله پیدا کند. این رسوایی در آمریکا به وینرگیت مشهور شد و شغل و آینده سیاسی وینر را از او گرفت.

۲- نقطه مقابل وینر شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی فدرال‌اکسپرس یا فدکس بود. سال ۲۰۰۹ ویدئویی از یک کارمند فدکس منتشر شد که وی یک بسته حاوی وسیله شکستنی را از روی فنسهای مشتری به داخل حیاط پرتاب می‌کند. این ویدئوی کوتاه در عرض چند روز وایرال شد و میلیونها نفر آن را دیدند. فدکس ولی در عرض دو سه روز با تدابیر مناسب، آب رفته را به جوی بازگرداند و اجازه نداد اعتبارش آسیب ببیند.

۳- فدکس، جانسون‌اندجانسون، مک‌دونالد، بریتیش‌پترولیوم، شل و خیلی شرکت‌های بزرگ دیگر در دنیا همه در سالهای اخیر با بحران‌هایی برخاسته از شبکه‌های اجتماعی یا تشدید شده در این شبکه‌ها مواجه شده‌اند. بعضی از آنها با دانش و تجربه و کاربست آموزه‌های مدیریت و ارتباطات بحران توانسته‌اند از این بحرانها جان سالم به در ببرند، بعضی دیگر نتوانسته‌اند و حداقل برای مقطعی به شهرت و اعتبار آنها لطمه جدی وارد آمده. همین مسئله درباره افراد، شخصیت‌ها، سیاسیون، نهادهای دولتی هم صادق است.

۴- در ایران هم اگر بخواهیم نمونه ها را بررسی کنیم، تعدادشان کم نیست. توئیت محسن رضایی درباره عملیات کربلای چهار، ویدئوی درگیری نماینده سراوان با مامور حراست گمرک، ویدئوی گفتگوی پیرمرد طبسی با وزیر کشاورزی، اظهارنظر علی‌اکبر ولایتی درباره مقاومت مردم یمن و ده‌ها مورد مشابه دیگر از جمله مثالهای بحران‌هایی است که مسئولان و شخصیت‌های سیاسی را در رسانه‌های اجتماعی دچار دردسر کرده. بحران‌هایی که البته عمده آنها درست مدیریت نشدند و به وجهه و اعتبار بعضی از افراد یاد شده، لطمه قابل توجهی وارد شد. شخصیت‌های حقوقی متعددی از قبیل نهادهای دولتی یا شرکتهای خصوصی هم تجاربی از این دست داشته‌اند و در رسانه‌های اجتماعی دچار بحران شده‌اند.

۵-  شبکه‌های اجتماعی روند ارتباطات در بحران را تغییر داده‌اند و به همین دلیل همه فعالان و اثرگذاران  باید به ابزارهای مدیریت این فضای گسترده جدید مجهز شوند. موضوعاتی از جنس آنچه در بالا اشاره شد، مشخصا سوژه اصلی کتاب «ارتباطات بحران در رسانه‌های اجتماعی» است که به تازگی انتشارات ثانیه آن را منتشر کرده. این کتاب را یک نویسنده آمریکایی به نام «آن ماری ون‌دن‌هارک» نوشته و «عباس رضایی ثمرین»، روزنامه‌نگار به فارسی ترجمه کرده است.

۶- کتاب علاوه بر اینکه در زمینه مدیریت بحران‌های شبکه‌های اجتماعی دستورالعمل‌های کاربردی و اثبات شده به دست می‌دهد، مثال‌های متعدد واقعی از فرایند مدیریت بحران‌ مطرح می‌کند که در آنها دلایل موفقیت یا شکست راهبردهای ارتباطی به صورت کارگاهی مورد بررسی قرار گرفته. مطالب کتاب عمدتا حاصل مصاحبه‌های نویسنده با کسانی است که در سازمان‌های بزرگ دنیا بحران‌های مهم را مدیریت کرده‌اند. از این رو توصیه‌ها و دستورالعمل‌های آن، همگی امتحان خود را پس داده‌اند و کارآمدی‌شان در شرایط واقعی به اثبات رسیده.

۷- «ارتباطات بحران در رسانه‌های اجتماعی» با موضوع « راه و رسم مراقبت از شهرت و نجات از بحران‌ در فضای مجازی» در ۱۵۶ صفحه و بهای ۲۰ هزار تومان، از سوی نشر ثانیه منتشر شده.