«جامعة اطلاعاتی»، کتابی تازه از انتشارات ثانیه

«جامعة اطلاعاتی»، کتابی تازه از انتشارات ثانیه
تاریخ انتشار : پنج شنبه, ۲۷ شهريور ۱۳۹۹

کتاب «جامعه اطلاعاتی» نوشتة رابرت حسن، استاد دانشگاه ملبورن استرالیا با ترجمة‌ داود آقارفیعی توسط انتشارات ثانیه وارد بازار نشر شد.
كتاب پيش ‌رو در واقع تلاشي است كه مدعيات مختلف دربارة جامعه ‌اطلاعاتي، چه ‌آن ديدگاه‌هايي كه به دنبال تقويت این مفهوم هستند و دنيا را در آن قالب به صورت يك حالت رؤياگونه مي‌يابند و چه رويكردهاي انتقادي و بازتابي در اين عرصه را بررسي می‌كند. و سعي دارد شايستگي‌هاي هر دو ديدگاه را در چارچوب تفسيري خودشان بسنجد و مورد بررسي و قضاوت قرار دهد. آن چه موجب مي‌شود چارچوب مورد استفاده در اين كتاب، آن را متفاوت از ساير آثار ستودني ديگر کند؛ پرداختن واقع‌گرایانه، بيش از پرداختن به مباني نظری صرف است. چنين نگاهي باعث درك بهتر رؤيا بودن و يا كابوس بودن جامعه ‌اطلاعاتي مي‌شود. استدلال كتاب نه‌ تنها اين است كه بايد مفاهيمي نظير سياست، اقتصاد، تفكر و پويايي فناورانه كه واقعيت جامعه ‌اطلاعاتي را مي‌سازند، درك كرد، بلكه ما بايد بدانيم چه چيزي شناخت ما را از اين واقعيات مي‌سازد و به طور ويژه بدانيم كه اطلاعات چیست و مصرف و توليد ما در اين زمينه چه ابعادی دارد.
این کتاب می‌تواند اطلاعات مفیدی به علاقه‌مندان مباحث ارتباطات و فناوری اطلاعات و به ویژه ‌پژوهشگران و دانشجوبان عرصه علوم ‌ارتباطات، علم ‌اطلاعات و دانش‌شناسی، روابط بین‌الملل، جامعه-شناسی و نظایر آن ارائه کند.
این ترجمه را آقای دکتر غلامرضا آذری استاد علوم ارتباطات، ویراستاری کرده، و پرفسور یحیی کمالی‌پور بر آن مقدمه‌ای نوشته‌اند.
کتاب در ۲۸۴ صفحه در قطع رقعی به قیمت ۳۸۰۰۰ تومان وارد بازار نشر شده است.