وودوارد در برابر ترامپ

وودوارد در برابر ترامپ
تاریخ انتشار : جمعه, ۱۶ شهريور ۱۳۹۷

در تاریخ فعالیت رسانه‎ها در یک قرن گذشته، برخی نام‎ها آوازه‎ای جهانی یافتند.

باب وودوارد به جهت تلاش فراوان برای رسوایی یک تخلف بزرگ در ساختار قدرت آمریکا، اوریانا فالاچی به جهت مصاحبه‎های جنجالی و حرفه‎ای و کریستین امانپور به اعتبار حضورمتهورانه و تاثیرگذارش در مهمترین رخدادهای جهان، سه ضلع این مثلث تکرارنشدنی هستند.

این روزها باب وودوارد که دوران کهولت خود را سپری می‎کند، با تالیف کتاب ترس (fear) که به موضوع ترامپ و وضعیت کاخ سفید در دوران زمامداری‎اش می‎پردازد، بار دیگر افکار عمومی آمریکا و جهان را به خود و کتاب بحث برانگیزش معطوف کرده است.

این خبرنگار کهنه‎کار حدود ۵۰ سال پیش با سماجت در پیگیری و افشاگری استراق سمع غیرقانونی ، یک رئیس جمهور را وادار به استعفا کرد وحالا باز هم رئیس جمهوری دیگر را مورد توجه و ارزیابی دقیق قرارداده است. روزنامه‎نگاری افشاگرانه و تحقیقی، موجب سقوط افراد متعددی در گوشه و کنار جهان شده و حالا شاید این بار قرعه کار به نام ترامپ افتاده باشد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، درعرصه سیاست داخلی هم کم دغدغه و نگرانی ندارد، حالا یک دغدغه دیگر هم به او اضافه شده‌است. کتاب تازه‌ای از باب وودوارد، روزنامه‌نگار کارکشته و قدیمی آمریکایی، که یکی از دو خبرنگار واشنگتن‌پست بود که ماجرای رسوایی واترگیت برای ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور آمریکا را گزارش داد؛ ماجرایی که به استعفای آن رئیس‌جمهور آمریکا منجر شد.

حالا کتاب جدید او به روایت زوایایی از دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در یک سال‎ونیم اخیر پرداخته که بعضا نفس‌گیر و ناامیدکننده است.

ترس در کاخ سفید

در این کتاب، باب وودوارد با ترسیم فضای داخل کاخ به استناد منابع ناشناسش و ذکر نقل قول وزرا و تیم ترامپ، این برداشت را تثبیت میکند که کاخ سفید در ۲ سال اخیربه دیوانه‎خانه شبیه شده است. او تصویری از اوضاع به‌هم‌ریخته آنجا و فروپاشی روانی در قوه مجریه آمریکا را به مخاطبانش ارائه می‌دهد. او نشان می‎دهد مشاوران فعلی و سابق آقای ترامپ، اسناد حساس را از او پنهان می‌کنند تا آنها را امضا نکند یا دست به اقداماتی مغایر با آنچه آقای ترامپ خواسته می‌زنند.آقای وودوارد می‌گوید: چنین کارهایی برابر با "کودتای اداری" است.

 در این کتاب گفته شده که آقای ترامپ به وزارت دفاع آمریکا دستور آمادگی برای ترور بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را داده بوده است.

کتاب می‌گوید آقای ماتیس به مشاورش گفته دست به چنین اقدامی نخواهد زد.

همچنین در این کتاب به نقل از آقای ماتیس گفته شده که آقای ترامپ، هوشی معادل یک دانش‌آموز کلاس پنجم یا ششم  را در درک مسایل خارجی دارد.

باب وودوارد می‌گوید گری کوئن، مشاور ارشد اقتصادی و راب پورتر، رئیس دبیرخانه ویژه کاخ سفید، به دفعات اسنادی را از روی میز آقای ترامپ بر می‌داشتند تا مانع از امضای آنها شوند. به عنوان مثال، در صورت امضای این اسناد، آمریکا از توافق‌نامه نفتا یا توافق تجاری با کره جنوبی خارج می‌شد. در کتاب به نقل از آقای پورتر گفته شده؛انگار ما دائما روی لبه پرتگاه حرکت می‌کنیم.

او در این کتاب نشان می‎دهد که سکان هدایتگری کاخ سفید که به عبارتی مهمترین کانون تصمیم‎گیری دنیاست، دچار فراز و فرود و بی‎ثباتی‎های باورنکردنی شده است.

باب وودوارد چقدر معتبر است؟

سخت‌تر بتوان روزنامه‌نگاری به اعتبار باب وودوارد یافت. تحقیقات او و کارل برنستین باعث استعفای ریچارد نیکسون شد و او کتاب‌های متعددی در باره روسای‌جمهوری آمریکا از جمله جورج دبلیو بوش و باراک اوباما نوشته است.

باب وودوارد قطعا یکی از آگاه‌ترین و مورد احترام‌‌ترین تحلیلگران سیاسی است.

آنتونی زورکر، خبرنگار بی‌بی‌سی در آمریکا می‌گوید باب وودوارد، دسترسی بی‌رقیبی به راهروهای قدرت دارد و باور عمومی در واشنگتن این است که حرف زدن با او بهتر از حرف نزدن با او است، چون از همه طرف، داستان خودشان را برای او روایت می‌کنند.

گفت‎و‎گوی ترامپ با وودوارد

روزنامه واشنگتن‌پست پیام صوتی و متنی را منتشر کرده که حاوی تماس تلفنی آقای ترامپ با باب وودوارد در اوائل اوت است.

طبق متنی که روزنامه واشنگتن‌پست منتشر کرده، آقای وودوارد به آقای ترامپ گفته است "مستندات بسیاری دریافت کرده" و این کتاب حاوی "نگرش سختگیرانه‌ای به جهان، دولت شما و خودتان" خواهد بود.

در پاسخ، آقای ترامپ گفته است " فرض می‌کنم این به معنای آن است که این کتابی منفی خواهد بود. پس یک کتاب بد دیگر قرار است درباره من منتشر شود، خیلی مهم نیست."

وودوارد در پاسخ می‌گوید: "من به کشورم باور دارم و چون شما رئیس‌جمهوری ما هستید، برای شما آرزوی موفقیت می‌کنم."

این روزها ترامپ و سایر مردان کاخ سفید به شیوه‎های گوناگون به تکذیب مطالب کتاب پرداخته و آن را کتابی پرداخته ذهن نویسنده و عاری از حقیقت دانسته اند. جالب اینکه در سال ۲۰۱۳، ترامپ در توییتی به اختلاف و مناقشه باب وودوارد و دولت اوباما اشاره کرده و انتقاد و حمله دولت اوباما به وودوارد را مورد تمسخر قرار داده بود.