مورد کاوی یک تبلیغ خلاقانه

مورد کاوی یک تبلیغ خلاقانه
تاریخ انتشار : پنج شنبه, ۲۹ شهريور ۱۳۹۷

سامانه‌های هوشمند درخواست خودرو توانسته‌اند از موفق‌ترین استارتاپ‌های کشور باشند. به طوری که سامانه‌های مشابه فراوانی مثل آنها در شهرهای مختلف شروع به فعالیت کرده‌اند.

سفر اشتراکی و پرداخت اشتراکی، یکی دیگر از طرح‎های جدید شرکت تپسی،سامانه هوشمند درخواست خودرواست که بتازگی آغاز به کار کرده است.

تپسیاما با بهره‎گیری از مشاوران تبلیغاتی مجرب، با رویکرد تبلیغاتی جذابی از فعال شدن این طرح خبر داده است. اشاره به خیابانها و میادینی در تهران که مصداق کشوری یا جهانی هم دارند، رویکردی خلاقانه‎ای را در خود دارد که موجب جلب توجه سواره‎ها و پیاده‎ها می‎شود.

اشاره به "ازخراسان تا کردستان" یا "از سئول تا آرژانتین"، که معنایی دور و نزدیک را تداعی می‎کند، به همراه قیمت‎های پائین و مناسب نوشته شده در زیر آن، برگ برنده‎ای در تبلیغات وسیع محیطی شرکت تپسی است.

این سومین دور از تبلیغات این شرکت تپسی است که مورد متخصصان و کارشناسان ارتباطات، تبلیغات و بازاریابی  قرارگرفته است.

در این میان سرویس اشتراک سفر (Ride Sharing) با اینکه قدمتی طولانی در سرتاسر جهان دارد، نتوانسته چندان در ایران جا بیفتد و تپ‌‌سی، یکی از سامانه‌های هوشمند درخواست خودرو در کشور با معرفی سرویس «تپ‌سی لاین» خود، قدم در چنین وادی به منظور نهادینه کردن این نوع سفر بین کاربران خود گذاشته است.

مدیر اجرایی طرح تپ‌سی لاین در گفتگویی از جزییات و مشکلات اجرای این طرح گفته و موفقیت آن را مستلزم ایجاد یک سری زیرساخت دانست که به گمان او تپ‌سی بعد از چندین سال فعالیت، آنها را به دست آورده است.

وی گفت:«راه‌اندازی چنین سیستمی در کشور ما به دید یک راه ساده و آسان گرفته شده در صورتی که موفقیت آن مستلزم امکاناتی است که تپ سی هم در آغاز راه خود آنها را نداشت. تعداد سفیران و درخواست‌های مسافری بالایی که امروزه شاهد آن هستیم می‌تواند موفقیت این طرح را بر خلاف موارد نسبتا شکست خورده تا به امروز تضمین نماید.»

از خراسان تا کردستان، از سئول تا آرژانتین

تپ سی لاین

وی، سفرهای اشتراکی خودرو را در سرتاسر جهان راهی برای کاهش آلودگی هوا، رفع معضل ترافیک و کاهش مصرف سوخت و... برشمرد و گفت: این اقدامات جدا از این موارد، هم برای مسافر و هم برای راننده سود بیشتری دارد.

در طرح تپ سی لاین، راننده دو مسافر که مبدا و مقصد نسبتا مشابهی را دارند را در طی یک سفر جابجا می‌کند که این امر کاهش هزینه ۳۰ تا ۳۵درصدی را برای مسافرین به همراه خواهد داشت اما از آنسو هزینه سوخت و استهلاک کمتر و البته هزینه‌ای بیشتر از جابجایی یک مسافر را برای راننده به ارمغان خواهد آورد.

مدیر اجرایی طرح تپ‌سی لاین نداشتن پلتفرم درست و همچنین کمبود ماشین را علت شکست چنین تجربه‌هایی در کشور دانست و از یافتن الگوریتمی نسبتا دقیق از تیم تحقیق و توسعه این شرکت خبر داد‌. او از کشف HUB مراکز کاری-دانشگاهی توسط این تیم سامانه خبر می‌دهد و به دیجیاتو می‌گوید: سرویس‌های سفر اشتراکی در سامانه‌های درخواست هوشمند خودرو درست مثل نوع سنتی آن است، به این معنا که به عنوان مثال در مواقع آغاز وقت اداری صفی طویل در جلوی خطوط تاکسیرانی تشکیل می‌شود و حالا این صف‌ها به صورت اینترنتی درمی‌آید. در طول سالیان فعالیت ما به الگوریتمی خاص رسیده‌ایم و می‌دانیم در چه ساعاتی، سفر به چه مکان‌هایی زیاد درخواست می‌شود. برای المثال مکان‌های اداری (مانند ونک، سهروردی و طالقانی) و یا دانشگاهی (انقلاب، پونک و...) در ساعات اولیه روز با انبوه درخواست مسافرین کارمند و یا دانشجوی این نقاط همراه است.

به گفته وی، این نوع خدمات سیستم‌های هوشمند درخواست خودرو را از مکانیزم دربست خود تا حدی خارج ساخته و باعث می‌شود که بیش از پیش به معضلات شهری کمک کنند. این سیستم در حال حاضر نهایت دو درخواست سفر را به طور همزمان پوشش می‌دهد.

شرکت اسنپ که به عنوان اولین سرویس هوشمند درخواست خودرو شناخته می‌شود نیز مدت‌ها پیش خبر از پیاده‌سازی چنین ایده‌ای در سیستم خود داده بود که البته تا به امروز خبر جدیدی درباره آن ارائه نشده است. در حال حاضر تاکسی آنلاین دینگ این قابلیت را در اختیار دارد که به تازگی فعالیت گسترده خود را در شهر تهران شروع کرده و تبلیغات شهری خود را به معرض نمایش گذاشته است. رقابت بازار تاکسی‌های آنلاین روز به روز شدت می‌گیرد و هر یک با ایجاد سرویسی جدید در سامانه خود قصد برتری در بازار رقابت خود را دارند و در این میان میزان استقبال کاربران از طرح سفر اشتراکی، تعیین کننده سرنوشت نهایی چنین سیستمی خواهد بود.