جایزه استراتگوس برای بنگاه‌های برتر ایرانی

جایزه استراتگوس برای بنگاه‌های برتر ایرانی
تاریخ انتشار : سه شنبه, ۰۷ اسفند ۱۳۹۷

 نخستین دوره اهدا جایزه ملی استراتژی با عنوان جایزه استراتگوس* با هدف تقدیر از بنگاه‌های برتر و موفق ایرانی برگزار می‎شود.

دکتر علی دیواندری رئیس کنفرانس با بیان این مطلب گفت: پنجمین کنفرانس مدیریت استراتژیک با تمرکز بر موضوع کسب و کارهای ایرانی، ۱۴ و ۱۵ اسفند در مرکز همایش‎‎های صدا و سیما و دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار می‎شود.

به گفته وی جایزه ملی استراتژی، رویکردی نو برای شناسایی و معرفی آن دسته از بنگاههای ایرانی است که مدیریت استراتژیک در بنگاه‌ها را از مرحله نظر تا اجرا پیش برده و موفقیت‎هایی برای خود و جامعه ایجاد کرده‎اند. وی افزود: در شرایط کنونی، اقتصاد ایران بیش از هر زمان دیگر به نوآوری و بهره‎وری نیاز دارد. رویکرد این همایش نیز تعمیق تفکر و نگاه استرتژیک و راهبردی در بنگاه‌های اقتصادی است.

 وی با اشاره به حضور استادان مطرح داخلی و خارجی در این رویداد گفت: اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها،مدیران و کارشناسان استراتژی، مدیران عامل شرکت‎ها و سازمان‎ها، مدیران توسعه کسب و کار، مشاوران مدیریت، صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط، کارآفرینان، مدیران توسعه سازمان و منابع انسانی، کلیه فعالان عرصه کسب و کار، محققان علوم اجتماعی و مدیریت و دانشجویان و علاقمندان از مخاطبان این رخداد علمی هستند.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی افزود: علاوه بر استادان خارجی، ۸ استاد از دانشگاه‌های هلند، انگلیس و استرالیا عضو کمیته علمی کنفرانس هستند و "دیوید وایتفوت" مشاور ارشد مدیریت نیز در این مراسم سخنرانی می‎کند.

دکتر علی حیدری دبیر علمی کنفرانس نیز گفت: پنجمین دوره کنفرانس بین‎المللی مدیریت استراتژیک از ویژگی‎های متفاوتی برخوردار است. یکی از مشخصه‎های برنامه امسال، برگزاری ۳ پنل تخصصی در حوزه بازار سرمایه، استارت‎آپ‎ها و صنعت خودرو است. در پنل بازار سرمایه، به موضوع نوآوری و فین‎تک‎ها، در پنل استارت‎آپ به موضوع استراتژی رشد شرکت‎ها و در پنل خودرو به موضوع استراتژی تامین و چالش‎های تامین قطعات خودرو در شرایط تحریم توجه می‎شود.

وی افزود: ماهیت، ضرورت و استراتژی تغییر، تغییر فردی، رویکرد رفتاری به تغییر، رویکرد شناختی به تغییر، تاکتیک‎ها و تکنیک‎های تغییر، تغییر تیمی، نقش‎های تیمی، فرآیند تغییر در تیم، تغییر سازمانی، قابلیت تغییر سازمانی، مدل‎های راهبری تغییر سازمانی از جمله مهمترین عناوین کارگاه‌ها است که در روز دوم همایش در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در پل کوی نصر(گیشا) برگزار می‎گردد.

روندهای نوین مدیریت استراتژیک، نارسایی‎های عملیاتی مدیریت استراتژیک در سازمان‎های ایرانی، بررسی سیستم‎های سنتی برنامه‎ریزی، معرفی نرم افزارهای بین‎المللی در حوزه مدیریت استراتژیک و مدیریت مدل الماس در مدیریت استراتژیک از دیگر عناوین کارگاه‌ها است.

دکتر نادر سیدکلالی دبیر اجرایی همایش نیز در ادامه به تبیین موضوع اهدای نخستین جایزه ملی استراتژی پرداخت و گفت: استراتژی، قابلیت، مزیت و عملکرد، ۴ شاخص ارزیابی برای اهدا جایزه ملی استراتژی هستند. در این دوره از میان تقاضای ۴۰ بنگاه اقتصادی، ۱۰ مورد برای ارزیابی پذیرفته شده و مورد ارزیابی گروه داوران قرار گرفته اند.

وی افزود: توجه به ۲ وجه زیربنایی و روبنایی، امکان ارزیابی مناسبی را فراهم کرده است. در این ارزیابی، مدل‎هائی نظیر مدل جهانی پالادیوم و گودمن مورد توجه قرار گرفته و در نهایت به یک مدل بومی رسیده‎ایم.

وی در پایان گفت: تندیس جایزه ملی استراتژی، جایزه‎ای با نام استراتگوس است که از نام یونانی و کلاسیک واژه استراتژی گرفته شده است.

*استراتگوسStrategos  در زبان لاتین و یونانی به معنای" رهبر ارتش و نظام" است. این اصطلاح در عصر هلنی و امپراتوری بیزانس روم برای توصیف یک فرماندار نظامی مورد استفاده قرار گرفت. واژه استراتژی در عصر مدرن از این واژه تاریخی اقتباس شده است.