آزادی رسانه‌ها در وضعیت هشدار

آزادی رسانه‎ها در وضعیت هشدار
تاریخ انتشار : جمعه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۸

در شرایطی که وضعیت آزادی مطبوعات و رسانه‎ها دردنیا در وضعیت خطروهشدار قراردارد، دولت بریتانیا در اقدامی نمادین خانم "امل کلونی"، وکیل و حقوقدان خوشنام بین‎المللی را به عنوان نماینده ویژه این دولت در زمینه آزادی رسانه‎ها انتخاب کرد.

بنا به  اعلام وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد این سمت توسط "جرمی هانت" وزیر امور خارجه دولت بریتانیا برای خانم امل کلونی تعیین شده است. این بیانیه می‎افزاید؛ خانم کلونی برای مقابله با قوانین سختگیرانه‌ای که مانع از انجام کار روزنامه نگاران و خبرنگاران می‌شود، فعالیت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس معتقد است، خشونت علیه روزنامه‎نگاران و خبرنگاران در سراسر جهان به "مرز هشدار" رسیده است.

خانم کلونی که بابت این کار دستمزدی دریافت نمی‌کند گفته است که پذیرش چنین نقشی باعث افتخار اوست و در این راه نهایت تلش خود را به کار می‎گیرد.

امل کلونی اصالتی لبنانی داشته و شهروند بریتانیاست. او ۴۱ سال داشته و همسر جورج کلونی بازیگر مطرح هالیوود است.

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۸‌ ، نشان‌گر افزایش کین‌آفرینی نسبت به روزنامه‌نگاران است. رویارویی آشکار علیه رسانه‌ها از سوی برخی رهبران سیاسی تشویق می‌شود و خواست نظام‌های اقتدارگرا در تحمیل ژورنالیسم مورد نظرشان دمکراسی را تهدید می‌کند.

رده‌بندی جهانی ازادی رسانه‌ها هر سال وضعیت آزادی رسانه‌ها را در ۱۸۰ کشور جهان نشان می‌دهد. ویرایش ۲۰۱۸ این گزارش، نشان‌گر فضای بیش از پیش کین‌آفرین علیه روزنامه‌نگاری مستقل و آزاد است. رویارویی رهبران سیاسی با رسانه‌ها تنها مختص به کشورهایی در خاورمیانه نیست که در سیاهی «رسانه ستیزی» فرو افتاده‌اند و اتهام «تروریسم» علیه روزنامه‌نگاران را به اتهامی همگانی تبدیل کرده‌اند و خودسرانه هر آنکس را که با آنها موافق نیست زندانی می‌کنند.

برخی از رهبران در دولت‌های دمکراتیک، رسانه‌ها را نه به مانند یکی از بنیادهای دمکراسی که به مانند رقیب می‌بینند و در برابر آنها آشکارا نفرت خود را بیان می‌کنند. ایالات متحده امریکا، کشوری که نخستین اصل قانون اساسی‌اش تضمین‌گر آزادی بیان است با از دست دادن دو رتبه در رده ۴۵ نشسته است. ترامپ گفتمان زهرآلود ضد رسانه‌ای را با «دشمن مردم» نامیدن خبرنگاران همراه کرده است، طرفه انکه این عبارت را پیشتر ژوزف استالین استفاده کرده بود.

در برخی از کشورها مرز میان خشونت کلامی با خشونت تنی بیش از پیش، به هم نزدیک شده است. در قاره اروپا که آزادی رسانه‌ها تضمین بیشتری دارد، نیز خشونت کلامی رهبران سیاسی علیه رسانه‌ها افزایش یافته است.