تاسیس بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال

 تاسیس بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال
تاریخ انتشار : چهارشنبه, ۰۱ آبان ۱۳۹۸

بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال  با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پیروز حناچی شهردار تهران  با  هدف هم افزایی بیشتر بازیگران و فعالان اصلی حوزه محتوای دیجیتال و استفاده از ظرفیت بی پایان این حوزه در زمینه تولید ثروت و اشتغالزایی گشایش یافت.

این مرکز به عنوان نخستین نهاد و مرجع کسب و کارهای حوزه محتوای دیجیتال فعالیت خود را آغاز کرد تا فعالیت ها در این حوزه را رونق دهد. کسب و کارهای بر پایه محتوای دیجیتال در این مرکز رشد می کنند و هم افزایی بازیگران و فعالان اصلی این حوزه در آن شکل می گیرد. علاوه بر این فعالیت آن رونق زیست بوم حوزه محتوای دیحیتال اشتغالزایی و کارآفرینی را به دنبال دارد. این مرکز با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شد.

بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال همچون چتری است تا تمام بازیگران و فعالان این حوزه در زیر آن قرار می گیرند و به توانمند شدن فناوران و شرکت های دانش بنیان کمک می کنند تا بازار داخلی و خارجی مناسبی برای آنها ایجاد شود. در این مرکز در آغاز فعالیت ۴ مگا پروژه "گیگول دات کام"، "ایران ۳۶۰"، " بلوچ باکس" و "دوزلفون" اجرایی می شود و در سطح کشور گسترش می یابد.

داستان کارآفرینان بزرگ از کجا شروع شد؟

در مراسم افتتاح این مرکز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه داستان کارآفرینی تمام استارتاپ ها از گوگل و مایکروسافت تا استارتاپ های داخلی مانند دیجی کالا و اسنپ یکی است، بیان کرد: همه آنها از یک زیرزمین و محیط کوچک فعالیت خود را شروع کردند‌. این نشان می دهد توسعه مراحل کار برای گسترش فعالیت ها و رسیدن به کسب و کار موفق باید طی شود.

ستاری در ادامه با اشاره به اینکه اگر در بازار محصولات فرهنگی چینی و امریکایی فروش می رود بدین معنا است که شرکت های داخلی در حال باخت هستند، ادامه داد: باید استارتاپ های این حوزه را توسعه دهیم تا شرکت های دانش بنیان هم گسترش یابند. در این زمینه حوزه فناوری های نرم و توسعه کسب و کارهای این حوزه یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری است.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان در ادامه زبان فارسی را مورد اشاره قرار داد و گفت: نهمین زبان اینترنت متعلق به کشورمان است در صورتی که از نظر جمعیت این مزیت را نداریم. آپارات با زبان فارسی جزء صد سایت پربیننده دنیا است. پس این حوزه، محلی برای توسعه زبان فارسی است.

تفکر حاکم بر نوآوری بر صنعت کشور حاکم شده است

محمدشریعتمداری وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی نیز که در این مراسم حضور داشت با بیان اینکه تفکر نوآوری بر صاحبان کارخانه های قدیمی حاکم شده است گفت :تقاضاها برای ایجاد کارخانه‌هایی با این نوع تفکر آغاز شده است و هر روز بر تعداد افرادی که با نگاه فناورانه و نوآورانه به کسب و کار نگاه می‌کنند، اضافه می‌شود .

شریعتمداری در ادامه با بیان اینکه افتتاح بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال بر اقتصاد کشور تاثیرگذار است،گفت: این حوزه که دایره گسترده‌ای از صنعت سرگرمی و رسانه ها را در بر می گیرد حجم بزرگی از اقتصاد را در دل خود جای داده است و افتتاح این مرکز به رشد آن کمک می‌کند.

وی افزود: در اجلاس جهانی کار، موضوع بازار کار در جهان مطرح بود و این نشان می‌دهد که در تمام دنیا فضای جدیدی در کسب و کار ایجاد شده است. امروز که بنیاد ملی کارآفرینی با محتوای دیجیتال تاسیس می شود، باید اذعان کرد در بحث اقتصادی اتفاق خوبی افتاده است.

وی ادامه داد: گردش مالی صنعت رسانه و سرگرمی در دنیا ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار است که ۱۲۰۰ میلیارد دلار آن، مربوط به محتوای دیجیتال و ۲۶۰ میلیارد دلار آن مربوط به انیمیشن است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: ما به عنوان دولت نمی‌توانیم زیست بوم دیجیتال ایجاد کنیم اما می‌توانیم در ایجاد فضای مناسب اینگونه فعالیت‌ها کمک و حمایت کنیم. این بنیاد شروع مبارکی است و تلاش داریم هر ماه از کارهای جدید در یک زیست بوم مناسب پرده‌برداری کنیم تا به جایگاه مناسب خود در این عرصه برسیم.

شریعتمداری افزود: اگر ایران به اندازه سهم جمعیتی یک درصدی خود می توانست از بازار محتوا و رسانه های دیجیتال بازار خلق می کرد، باید بازارهای موجود در حوزه محتوا و رسانه دیجیتال بیش از ١٣ برابر و در حوزه انیمیشن بیش از ٤٠ برابر شود که این امر، نشانگر وجود ظرفیت بالا برای ایجاد هزاران کسب و کار و توسعه بازار در داخل و خارج است.

اقدام های خوبی برای توسعه زیست بوم نوآوری انجام شده است

در ادامه نیز پیروز حناچی شهردار تهران هم که در آیین افتتاح بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال حضور داشت گفت:امروز با فعالیت های معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به راحتی می توان درباره توسعه کسب و کارهای دانش بنیان در حوزه های مختلف صحبت کنیم.

وی با پرداختن به مشکلات اساسی شهر تهران مثل آلودگی و ترافیک، اظهار کرد: از طریق فضای دیجیتال می‌توانیم بر روی آلودگی و ترافیک شهر تهران تأ‌ثیرگذار باشیم و با زیرساخت‌هایی که در شهرداری تهران وجود دارد و همکاری که در شورای فناوری شهرداری تهران به وجود آمده است فضای کسب و کار بیشتری را برای فعالیت در حوزه‌های دیجیتال فراهم می‌‌کنیم.

حناچی با بیان اینکه ۴۵ میلیون نفر در سال ۹۶ برای انتخابات متصل به اینترنت بودند که خود اهمیت این حوزه را نشان می دهد اظهار داشت: در دوره حاضر در فضای شهری سرمایه های ما ساختمان ها نیستند بلکه باید به زیرساخت ها و فراهم کردن فضای کسب و کار فعالان حوزه محتوای دیجیتال توجه کنیم.

شهردار تهران در ادامه گفت: با اقدامات صورت گرفته و حمایت های معاونت علمی و فناوری در حوزه های مختلف اقدامات تاثیر گذار خوبی برای توسعه زیست بوم نوآوری انجام شده است که در بخش کنترل مدیریت شهری هم می توان از آن بهره برد.

حناچی در پایان گفت: استارتاپ ها با فعالیت های هوشمندانه و نوآورانه خود در فضای شهری می توانند تاثیرگذار باشند. شهر سالم و پاک و کاهش تردد های زائد با رویکرد شرکتهای نوپا و دانش بنیان محقق می شود و شهرداری نیز از این اقدامات حمایت می کند.

سهم اندک ما از اشتغالزایی دیجیتال

در ادامه عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به اهمیت کسب‌وکارها و اشتغال‌زایی حوزه دیجیتال در جهان، گفت: در سال ۲۰۱۶ حدود چهار تریلیون دلار حجم تبادلات تجاری حوزه دیجیتال بوده و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۲۳ به شش تریلیون دلار برسد اما سهم ما از این حجم مبادلات به نسبت جمعیتی که داریم کم است.

وی افزود: یک بنیاد می‌تواند متشکل از چندین کارخانه نوآوری باشد. ما در اینجا ایده‌های نابی را که تیم‌های جوان استارتاپی و تیم‌های فعال حال حاضر دارند، حمایت می‌کنیم. این ایده باید در بستر محتوای دیجیتال باشد، می‌تواند انیمیشن باشد یا یک نوع محتوای دیگر. بنیاد کمک‌های مالی و غیرمالی در قبال صاحبان ایده دارد؛ از بحث مجوزها گرفته تا دریافت وام و تیم‌سازی و شبکه‌سازی و هر مورد دیگری که در راه یک تولیدکننده محتوا قرار دارد. تاکنون چهار مگاپروژه در بنیاد تعریف شده که از دل آنها می‌تواند صدها پروژه دیگر بیرون بیاید.»

او تاکید کرد: «از امروز تیم‌هایی که دارای ایده‌ای در قبال تولید محتوای دیجیتال هستند، می‌توانند با مراجعه به بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال از کمک‌های این نهاد خصوصی-عمومی که با کمک چند نهاد دولتی برپا شده، بهره‌مند شوند.»

وی افزود: در کشور ما برای حمایت از استارت آپ‌ها مجوز و وام ارائه شده و یا برای حمایت از بنگاه‌ها کارخانه نوآوری تأسیس می‌شود. ما علاوه بر حمایت از استارت آپ‌ها باید به فکر اکوسیستم باشیم و این کار پیچیده است که دولت باید بستر آن را فراهم کند.

وی افزود: به دلیل شرایط قانونی و سیاست‌گذاری‌های فعلی در کشور همه گیر شدن کارهای تولید محتوا زمان بر است، اما با مشارکت بخش عمومی و خصوصی می‌توانیم این نوع کارها را به سطح ملی برسانیم.

عصری جدید برای تولید محتوا

در این مراسم عبدالحسین ابوالحسنی، بنیانگذار و مؤسس بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال، این روز را آغاز رسمی عصری جدید برای تولید محتوا در ایران دانست که بر پایه کسب و کار و تولید ثروت و کارآفرینی استوار است. وی گفت: در حال حاضر به مرحله‌ای از بلوغ رسیده‌ایم که می‌توانیم در حوزه اشتغال‌زایی و کارآفرینی بر مبنای محتوای دیجیتال یک بنیاد ملی داشته باشیم.

تولید محتوا، بستر مناسب کارآفرینی

محمدشریف خانی معاون فضای مجازی سازمان صدا و سیما در این مراسم با اشاره به اهمیت موضوع کارآفرینی گفت: کارآفرینی و توجه به مسائل اقتصادی موضوع ثابت هر حرکت و جوششی است، اما در موضوع «محتوا» عامل اثربخش، عشق و باور عمیق در تولید یک محتوا است.

وی افزود: به عنوان مثال اگر صحبت از استاد فرشچیان و آثارش می‌کنیم به این دلیل است که اولویتشان بحث تجاری و اقتصادی نبوده بلکه باور و عشق به کار در درجه اول برای ایشان مهم بوده است. هرکسی که در حوزه فرهنگ و هنر یک تجربه داشته باشد درک خواهد کرد که این باور درونی و شوق و اشتیاق است که باعث می‌شود آن اثر در دل مخاطب بنشیند.

معاون فضای مجازی سازمان صدا و سیما افزود: بعد از باور و عشق به تولید یک اثر، بحث اقتصادی نیز مهم است و باید به جنبه‌های مختلف اقتصادی آن از جمله کارآفرینی توجه شود که عرصه تولید محتوا زمینه مناسبی برای کارآفرینی به شمار می‌رود.

شش تفاهمنامه همکاری امضا شد

یکی از بخش های دیگر این مراسم امضای ۶ تفاهم نامه همکاری برای توسعه فعالیت کسب و کارهای حوزه محتوای دیجیتال بود.

یکی از این تفاهم نامه ها با عنوان «همکاری در توسعه زیست بوم کارآفرینی محتوای دیجیتال» به امضای پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری، اسماعیل قادری فر رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی، عیسی منصوری معاون توسعه و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و عبدالحسین ابوالحسنی مدیر عامل بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال رسید.

حمایت از گسترش کسب و کارهای مبتنی بر محتوای دیجیتال و ایجاد هم افزایی و مشارکت بین بخش خصوصی و دولتی در قالب برنامه مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه و بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال از اهداف این توافق نامه مشترک است. توسعه زیست بوم کسب و کارهای فناورانه محتوای دیجیتال از طریق ایجاد و توسعه مراکز نوآوری و شتابدهی محتوای دیجیتال از موضوعات این توافقنامه است.ترویج اقتصاد دانش بنیان و شکل دهی و به روز رسانی زیست بوم توسعه کسب و کارهای مبتنی بر محتوای دیجیتال و انجام رویدادهای کارآفرینانه از دیگر موضوعاتی است که در آن دنبال می شود.

همچنین در این مراسم نشان بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیروز حناچی شهردار تهران رونمایی شد.

ایجاد مراکز خلاقیت ، آموزش و توانمند سازی افراد مستعد درحوزه انیمیشن، راه‌اندازی شبکه ملی تولید محتوای دیجیتال ، تولید محتوا با هدف توسعه بازار محتوا در بازارهایی نظیر تبلیغات، آموزش، سرگرمی، بین الملل،  تولید محتوای محلی و ایجاد و توسعه شرکت های توانمند محتوای دیجیتال ، عرضه محتوا در بازارهای بین‌المللی با تمرکز بر زبان‌های عربی، ترکی، کردی و بلوچی …، شکل دهی اجزای زیست ‌بوم توسعه کسب و کار مبتنی بر محتوای دیجیتال و سازماندهی و پشتیبانی از بنگاه‌های کسب و کار در بخش‌های مختلف اقتصادی، در یک زیست‌ بوم هدایت شده مبتنی بر محتوای دیجیتال از جمله اهداف راه اندازی این بنیاد ملی به شمار می رود.

 تاسیس بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال