اینستاگرام، رسانه برتر قرن ۲۱

اینستاگرام، رسانه برتر قرن 21
تاریخ انتشار : سه شنبه, ۰۴ شهريور ۱۳۹۹

تازه ترین بررسی های صورت گرفته توسط وزارت ارتباطات نشان می دهد، مرجعیت تولید محتوا در اینستاگرام فارسی همچنان در دست اشخاص حقوقی همچون خبرگزاری ها و شرکتهاست.

در حال حاضر ۴۵۵۰ صفحه اینستاگرامی در میان فارسی زبانان دارای بیش از ۲۰ هزار دنبال کننده است.  در این میان، حدود ۵۶ درصد از صفحات پرفالوئر متعلق به حقوقی ها و ۴۴ درصد در اختیار اشخاص حقیقی است. در میان اشخاص حقیقی هم ۲۰ درصد سلبریتی و ۵ درصد اینفلوئنسر هستند.

نکته جالب آنکه ۶۲ درصد افراد حقیقی صاحب صفحات بالای ۲۰ هزار دنبال کننده زیر ۳۵ سال و ۲۷ درصد بین ۳۵ تا ۴۵ سال سن دارند. این بدن معناست که ۸۹ درصد حقیقی ها زیر ۴۵ سال سن دارند.

بررسی ۱۰۰ پست برتر روزانه که جمعا ۳۰۰۰ پست در ماه می شود، پربازدید شونده ترین مطالب اینستاگرام فارسی را تشکیل می دهند. ۳۲ درصد این پست ها، مربوط به موضوعات شخصی است.

چند نفر از اینستاگرام استفاده می‌کنند؟

از ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ اینستاگرام به آمار بیش از یک میلیارد کاربر فعال در ماه دست پیدا کرد این رقم برای یک اپلیکیشن اشتراک‌گذاری عکس که به طور عمده روی گوشی‌های موبایل فعال است، شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. همچنین در طول روز بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال از اینستاگرام استفاده می‌کنند؛ بنابراین می‌توان گفت که این اپلیکیشن یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی حال حاضر دنیا است. جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۳ اینستاگرام فقط ۱۳۰ میلیون کاربر فعال در ماه داشت که این آمار در حال حاضر اکنون ۱۰ برابر شده است. اینستاگرام زمانی فقط به وسیله نوجوانان مورد استفاده قرار می‌گرفت اما حالا همه گروه‌های سنی در این شبکه اجتماعی حضور دارند؛ به طوری که تعداد کاربران فعال روزانه در اینستاگرام فقط از فیسبوک و یوتیوب کمتر است.

قدرت واقعی اینستاگرام

با داشتن بیش از یک میلیارد کاربر فعال در ماه، اصلا تعجب ندارد که بدانیم اینستاگرام پس از فیسبوک بیشترین آمار اینگیجمنت یا تعامل کاربران در بین تمام شبکه‌های اجتماعی را در اختیار دارد. طبق آمار حدود ۶۰.۶ درصد از کاربران اینترنت در امریکا حداقل یک بار در طول ماه وارد فیسبوک می شود که این آمار در مورد اینستاگرام ۳۷.۴ درصد است. همه افراد در این شبکه اجتماعی به دنبال آن هستند تا تعداد فالوورهای خود را افزایش دهند و تعامل آنها با پیج خود را بالاتر ببرند. اگر کسب و کار شما هم در اینستاگرام حضور دارد بهتر است به فکر افزایش اینگیجمنت پیج خود باشید.

جوانان عاشق اینستاگرام هستند

از یک میلیارد کاربر فعال که ماهانه از اینستاگرام استفاده می‌کنند ۷۱ درصد زیر ۳۵ سال دارند. بیشترین گروه کاربران اینستاگرام بین ۲۵ تا ۳۴ سال سن دارند و پس از آنها گروه ۱۸ تا ۲۴ ساله‌ها هستند. آیا مخاطبان کسب و کار شما در این گروه‌های سنی جای می‌گیرند؟ دانستن محدوده سنی کاربران در شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید که کدام یک از این شبکه‌ها برای کسب و کار شما مناسب‌تر هستند. از این طریق می‌توانید مطمئن باشید که در جای درستی به تولید محتوا می‌پردازید و وقت خود را برای فعالیت در جایی که مشتریان هدف شما حضور ندارند، تلف نمی‌کنید. اگر مخاطبان اصلی  کسب و کار شما جوانان و نوجوانان هستند بهترین مکان برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی همین اینستاگرام است. با دانستن این موضوع می‌توانید تمرکز خود را روی تولید محتوای مناسب اینستاگرام برای مخاطبان‌تان بگذارید.

میانگین زمانی که افراد در اینستاگرام می‌گذرانند

افراد تقریباً به همان میزانی که وقت خود را در فیسبوک می‌گذرانند در اینستاگرام نیز حضور دارند. در واقع  مقدار وقتی که کاربران اندرویدی به اینستاگرام اختصاص می‌دهند خیلی نزدیک به آمار فیسبوک است. طبق آخرین برآوردها در سال ۲۰۱۸ هر کاربر به طور متوسط در طول روز ۵۸ دقیقه در فیسبوک حضور دارد که این آمار در مورد اینستاگرام ۵۳ دقیقه است. مدت حضور کاربران در اینستاگرام از این جهت اهمیت دارد که هر چه آنها زمان بیشتری را در این اپلیکیشن حضور داشته باشند، تبلیغات بیشتری را مشاهده می‌کنند و شانس اینکه با برند شما و محصولات‌تان آشنا شوند بالاتر می‌رود. اینستاگرام اعلام کرده است که با معرفی قابلیت استوری، میزان حضور کاربران در این شبکه اجتماعی افزایش پیدا کرده است. البته فقط مقدار حضور کاربران در اینستاگرام اهمیت ندارد بلکه ساعت‌های حضور آنها در طول روز نیز مهم است؛ چرا که با دانستن این موضوع می‌توانید زمان مناسب برای انتشار پست‌های خود را پیدا کنید. در این مقاله درباره بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام توضیح داده‌ایم.

کسب و کارها از اینستاگرام استفاده می‌کنند

با محبوب شدن اینستاگرام ۷۱ درصد از کسب و کارهای امریکایی اعلام کردند که از این شبکه اجتماعی برای رونق تجارت خود استفاده می‌کنند. همچنین یک مطالعه دیگر نشان داده است که از هر ۱۰ هشتگ اینستاگرام، ۷ تا مربوط به برندها هستند. علاوه بر این ۸۰ درصد از کسب و کارها اعلام کرده‌اند که میزان اینگیجمنت اینستاگرام را از سایر فاکتورها مهم‌تر می‌دانند. با توجه به این موارد می‌توان گفت اینستاگرام یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی برای دنبال کردن اهداف بازاریابی است؛ نه فقط به خاطر تعداد کاربران زیادی که دارد، بلکه به این دلیل که از بین کاربران، افراد زیادی هستند که ممکن است به کسب و کار شما و محصولاتی که ارائه می‌کنید علاقمند باشند و می‌توانید بدون کمترین هزینه به آنها دسترسی داشته باشید.

تاثیر اینستاگرام روی برندها

بر اساس آمارهای اینستاگرام ۸۳ درصد از کاربران اعلام کردند که برای پیدا کردن محصولات و سرویس‌های مورد نظرشان از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند. برند‌ها فقط با حضور در اینستاگرام می‌توانند به انبوهی از مشتریان دسترسی داشته باشند. اینستاگرام نه‌تنها در زمینه معرفی و پیدا کردن محصولات به مشتریان کمک می‌کند، بلکه با ارائه ویژگی‌هایی مانند تگ‌های خرید، فاصله بین فروشنده و مشتری را تا حد ممکن کاهش داده است. حالا مشتریان شما می‌توانند تمام مراحل خرید را در اینستاگرام دنبال کنند؛ یعنی آنها ابتدا به دنبال محصول مورد نظرشان می‌گردند، سپس ویژگی‌های مختلف آن را بررسی و مقایسه می‌کنند و در نهایت درباره خرید آن تصمیم می‌گیرد. بازاریاب‌ها می‌توانند در تمام این مراحل تاثیرگذار باشند و مخاطبان زیادی را جذب کنند.

میزان استفاده از استوری اینستاگرام

اینستاگرام در سال ۲۰۱۶ قابلیت استوری را معرفی کرد. این ویژگی فوق‌العاده که حالا طرفداران بسیار زیادی هم دارد، به کاربران اجازه می‌داد تا عکس‌ها و ویدیوهایی را به اشتراک بگذارند که پس از ۲۴ ساعت به طور خودکار ناپدید می‌شدند. پس از معرفی این قابلیت میزان تعامل افراد با اینستاگرام به مراتب افزایش پیدا کرد. بر اساس آمارهای اینستاگرام حالا حدود ۵۰۰ میلیون اکانت در طول روز از استوری استفاده می‌کنند و جالب‌تر آن است که یک سوم از این اکانت‌ها متعلق به کسب و کارها هستند. قبل از معرفی شدن استوری افراد فقط لحظات خیلی جالب از زندگی خود را با دیگران به اشتراک می‌گذاشتند و معمولاً هر روز این کار را نمی‌کردند. اما با معرفی استوری این انگیزه به آنها داده شد که تمام لحظات خود را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند. استوری اینستاگرام همچنین فرصتی فوق‌العاده برای کسب و کارها است تا بیش از پیش در معرض دید مخاطبان‌شان باشند و از این قابلیت برای برندینگ و همچنین افزایش فروش بهره ببرند.

کاربران اینستاگرام، برندهای را دنبال می‌کنند

طبق آمارهای اینستاگرام حدود ۵۰ درصد از کاربران این شبکه اجتماعی حداقل یک برند را دنبال می‌کند و این موضوع نشان می‌دهد که اینستاگرام چه فرصت فوق‌العاده‌ای را در اختیار کسب و کارها برای معرفی خودشان به مشتریان قرار داده است. فرقی نمی‌کند که شما یک برند محلی باشید یا یک نام شناخته شده در سطح دنیا؛ با استفاده از اینستاگرام می‌توانید فرصت‌های بهتری را برای کسب و کار خود به‌وجود آورید. با استفاده از اکانت‌های تجاری یا بیزینس می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره کسب و کار خودتان (مثلا اطلاعات تماس، آدرس و غیره) را در اختیار مخاطبان قرار دهید. همچنین اگر اکانت تجاری داشته باشید، به بخش آنالیز اینستاگرام دسترسی دارید که از طریق آن می‌توانید آمار بازدید، اینگیجمنت و غیره را مشاهده کنید. این ویژگی به شما کمک می‌‌کند تا تشخیص دهید که مخاطبان‌تان از چه محتوایی بیشتر استقبال می‌کنند.

اینستاگرام تعامل‌پذیری بیشتری دارد

آمار انگیجمنت یا همان نرخ تعامل برای برندها در اینستاگرام در حال افزایش است. از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ این آمار ۲۹ درصد بیشتر شده که نشان می‌دهد برند‌ها می‌توانند در اینستاگرام ۴ برابر فیسبوک با مخاطبان خود تعامل داشته باشند. با اینکه می‌دانیم میزان اینگیجمنت اینستاگرام برای برند‌ها اهمیت زیادی دارد، اما سوال اینجاست که اینگیجمنت واقعاً چه چیزی را نشان می‌دهد و چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟ این فاکتور در واقع نشان‌دهنده میزان تعامل مخاطبان با محتواهای شماست که می تواند به صورت تعداد لایک، کامنت یا اشتراک‌گذاری نشان داده شود. یکی از دلایل اصلی که پلتفرم اینستاگرام آمار انگیجمنت بالایی دارد، ماهیت بصری  این اپلیکیشن است. شما می توانید انواع عکس‌ها، کلیپ‌های کوتاه و ویدیو‌های زنده را در این شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارید و از فرمت‌های مختلف محتوایی برای انتقال پیام خود به مخاطبان استفاده کنید.

اینستاگرام روش خرید کردن را تغییر داده است

درباره تاثیرات مثبت اینستاگرام برای برندها صحبت کردیم، اما بگذارید به یکی دیگر از آمارهای اینستاگرام نیز اشاره کنیم؛ حدود ۸۰ درصد از کاربران اینستاگرام از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند تا درباره خرید یا عدم خرید یک محصول تصمیم‌گیری نمایند. در این بین اینفلوئنسرها نقش بسیار پررنگی را ایفا می‌کنند و می توانند به طور مستقیم روی تصمیم مشتریان شما تاثیرگذار باشند. اگر کسب و کار شما در حال حاضر در اینستاگرام فعال نیست، باید بدانید که فرصت بسیار با ارزشی را از دست داده‌اید؛ مخصوصاً اگر مخاطبان شما جوانان و نوجوانان هستند. تکنیک‌های زیادی برای جذب مشتریان و ترغیب آنها به خرید محصولات وجود دارند. یکی از این تکنیک‌ها استفاده از تبلیغات گسترده در اینستاگرام است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

اینستاگرام ثابت کرده که می تواند یک ابزار قدرتمند بازاریابی برای کسب و کارهای مختلف باشد. امیدواریم آمارهای اینستاگرام که در این مقاله به آنها اشاره کردیم اهمیت حضور در این شبکه اجتماعی را به خوبی برای شما روشن کرده باشند. اگر می خواهید کسب و کار شما حضور موفق‌تری در این شبکه اجتماعی داشته باشد، باید علاوه بر تولید محتوای جذاب و باکیفیت به فکر تبلیغات اصولی و هدفمند نیز باشید.