رسانه محیطی، قدمتی به درازای تاریخ تمدن دارد

تاریخ انتشار : سه شنبه, ۲۱ شهريور ۱۳۹۶

تبلیغات محیطی یا تبلیغات بیرونی ،اصطلاحی کلی و غیرتخصصی دربارهٔ انواع اشکال تبلیغات است که در فضاهای خارج از خانه صورت می‌پذیرند. دیگر معادل این اصطلاح تبلیغات خارج از خانه نامیده می‌شود. تبلیغات محیطی شاخه‌ای تخصصی، جدید و رو به گسترش از تبلیغات بیرونی است که نباید آنها را به یکسان به کار گرفت. عبارت خارج از خانه یعنی هر رسانه‌ای که خارج از محیط منزل با مشتری در ارتباط باشد

برخی پژوهشگران، سابقهٔ تبلیغات محیطی در جهان را بسیار پیش‌تر از ظهور ماشین، انقلاب صنعتی و ظهور و بروز مدرنیته می‌دانند؛ در مقابل، برخی دیگر برآنند که تاریخ این رشته با تولید انبوه و نظام کاپیتالیستی و سرمایه داری که مصرف در آن حرف اول را می زند، گره خورده است.

گروه اول که معتقد به قدمت بسیار زیاد اطلاع رسانی و تبلیغات محیطی اند(outdoor advertising)، به دوران شکل گیری تمدن های نخستین اشاره می کنند. کشف سنگ نگاره هایی از ایران، چین، مصر، یونان و روم باستان که در آن، شاهان و فرمادهان به بیان دیدگاهها و نگرش خود پرداخته اند، در این زمینه ذکر می شود.

این کتیبه ها که نمونه هایی از آن مربوط به دوره هخامنشیان و ساسانیان در چند استان ایران وجود دارد، گواهی بر این نظر است که انسانها از قدیم الایام در پی ترویج فرهنگ و اطلاع رسانی از هویت و نگرش شان بوده اند.مدافعان قدمت رسانه های محیطی در مثالی دیگر به جنگ ها در هزاره ها و سده های پیش اشاره می کنند و می گویند:در جنگ های قدیم که بین ملت ها ، اقوام و قبایل رخ می داد، از پرچم هایی بزرگ و قابل دید استفاده می گردید  که نوعی اطلاع رسانی محسوب می شد.

گروه دوم اما معتقدند رسانه محیطی با رشد تولید و در پی ایجاد نیازهای تازه در عموم برای مصرف هرچه بیشتر شکل گرفته و  با تبلیغ کالا یا خدمات در شهرها و معابر، با طیف فراوان و ناهمگونی روبروست. هرچند بعدها دولتهایی از آن در جهت ارائه پیامهای فرهنگی یا عرضه داشت گفتمان مورد نظر خود از این رسانه استفاده کرده اند.

در هر حال ، چه قائل به دیدگاه گروه اول بوده و چه نزدیکی بیشتری به گروه دوم احساس کنیم، نمی توان منکر اهمیت و اثرگذاری این دسته از رسانه ها شد.

در سالهای اخیر ، مشاورین تبلیغات و بازاریابی به آن دسته از مجموعه هایی که کالا و خدمتی تازه را ارائه می کنند، حضور در این بستر را توصیه می کنند و با ارائه تحقیقات میدانی معتقدند که این رسانه ابزاری مناسب برای آگاهی رسانی برای دیده شدن و افزایش فروش است.

تبلیغات محیطی با تطور و تنوع قابل توجهی روبروست و هرسال دامنه و افزودنی های بیشتری به خود می بیند، با این حال در یک تقسیم بندی، رسانه های محیطی بعنوان بستر تبلیغات را در ۴ گروه تقسیم بندی می کنند.

نخست بیلبوردها

دوم مبلمان شهری(urban furniture)

سوم وسایل حمل و نقل نظیر بدنه اتوبوس، بدنه مترو و سایر وسایل شهری نظیر بدنه خودروهای پخش محصولات

چهارم سایر رسانه های محیطی نظیر استند، استرابورد(استندهای ایستاده و بادبانی)، تلویزیون های تبلیغاتی، ایستگاهها، عرشه پل ها، تابلوهای سردر فروشگاهها، جعبه های نور یا لایت باکس های تبلیغاتی، نقاشی دیواری و دیوار نویسی، لامپ های نئون و ال ای دی، ویترین فروشگاهها

نویسنده: داریوش عباسی