فم تریپ، راهی نو در بازاریابی گردشگری

فم تریپ، راهی نو در بازاریابی گردشگری
تاریخ انتشار : جمعه, ۲۷ خرداد ۱۴۰۱

اگر اهل سفر و گشت‌وگذار باشید، فم تریپ یکی از واژه‌های آشنا  برای شما خواهد بود که نامش را شنیده یا آنرا تجربه کرده‌اید.

فم تریپ (fam trip) یا Familiarization trip که در زبان فارسی به سفر آشنایی ترجمه می شود، در واقع گونه‌ای از بازاریابی و تبلیغ برای هتل ها، آژانس های مسافرتی و سایر تامین کنندگان خدمات مسافرتی است. صنعت گردشگری یکی از تاثیرگذارترین بخش‌ها در اقتصاد کشورها است و باعث رشد و شکوفایی اقتصادی، رونق کسب و کارهای فعال و ترویج و تبادل فرهنک ها و ملت ها می شود.

یکی از راه‌های نوین بازاریابی در صنعت گردشگری نیز فم تریپ است که در راستای محقق گشتن این اهداف و چه بسا دستآوردهایی بیشتر توسط برخی از سازمان‌ها یا شرکت‌ها برگزار می‌گردد. فم تریپ می‌تواند یکی از بهترین تجارب هر گردشگری باشد چرا که سفری داخلی یا خارجی کاملا مقرون به صرفه و در بسیاری از موارد رایگان است. در این سفر از تخصص هایی مانند عکاسی، تورلیدری، فیلم‌سازی، روزنامه‌نگاری، بلاگری، اینفلوئنسری، مشاورین سفر و سایر مهارتهای تاثیرگذار بهره برده می‌شود تا به معرفی جاذبه‌های گردشگری مقصد مورد نظر پرداخته و با بهره‌مندی از این تخصص، کسب و کار خود را توسعه و رونق بخشند.

در فم تریپ، فعالان حوزه ی گردشگری شخصاً به مقاصد گردشگری سفر می‌ کنند و تجربه ی دست اولی که از سفر خود کسب کرده اند را با مخاطبان به اشتراک می‌ گذارند. فم تریپ یا سفر آشنایی با هدف سرگرمی و خوشگذرانی میهمانان برگزار نمی‌شود، بلکه تمامی اعضا باید در مدت زمانی که در این سفر هستند، فعالیتهایی نظیرعکاسی، فیلمبرداری و به اشتراک گداشتن اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی بپردازند. در برخی موارد فم تریپ‌ها توسط آژانس‌های هواپیمایی و مسافرتی برای کارکنان خود برگزار می‌گردد و طی آن جلسات آموزشی لازم برای آشنایی هرچه بیشتر کارکنان با اهداف کاری‌شان برپا می‌شود. در این سفرها کسب اطلاعاتی جامع درباره مقصد و بازتاب ویژگی‌های آن بسیار حائز اهمیت است.

اهمیت فم‌ تریپ ها

فم‌ تریپ‌ ها علاوه بر آژانس های مسافرتی و گردشگری، برای صنعت گردشگری نیز اهمیت بالایی دارد به طوریکه از بین آنها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

- کسب تجربه: مسافرین‌ این سفر پس از‌‌ بازگشت تجارب و نکته های لازم درباره مقصد را متوجه شده اند و می‌توانند با دقت و به خوبی آن را توصیف کنند و پیشنهادهای ویژه‌ای برای مشتریان و دیگر افراد ارائه کنند و دیگران‌ را ترغیب به دیدن مقصد موردنظر کنند.

- کمک‌ به تولید محتوا: در این‌ سفر می توان تمام ابزارها و نکات لازم درباره مقصد مورد نظر را دریافت و محتوای‌ حرفه‌ای تری راجع به آن تولید کرد. علاوه بر آن دیدن مستقیم یک مکان می تواند به توصیف آن جا و جمع آوری عکس و محتوای انحصاری و یونیک کمک کند. کارشناسان و متخصصین گردشگری، بلاگرها و... که در این سفر حضور دارند نیز می توانند عکس و فیلم هایی که از این سفر تهیه می کنند را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته و دیگران‌ را دعوت به رزرو بلیط هواپیما و رزرو هتل کنند.

- الهام گرفتن و الهام بخشیدن: با برگزاری این‌ سفرها، کارکنان آژانس‌ های مسافرتی یا سایر اشخاصی که به این‌ سفر برده شده‌اند با‌ انگیزه‌ بالا هدفی که برای آن‌ راهی سفر شده بودند را عملی می‌کنند و به کسب و کار برگزار کننده رویداد یا ایونت رونق می‌‌بخشند. در این میان، برای الهام بخشیدن نقش افرادی چون بلاگرها و اینفلوئنسرها و سایر افرادی که در شبکه‌های مجازی که دنبال کنندگان بسیاری دارند را نمی‌توان نادیده گرفت.

پروژه فم تریپ  Feel Iran

«Feel Iran» یک پروژه فم تریپ ایرانیست که در ما‌ه‌های اخیر جنجال بسیاری برپا کرده و به یکی از شناخته شده‌ترین فم تریپ‌های ایرانی مبدل شده‌است. در این فم تریپ که توسط «هدی رستمی» یکی از اینفلوئنسرها و بلاگرهای سرشناس با بیش از ۴۰۰ هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام برپا شد، از تعدادی اینفلوئنسرهای معروف از کشورهای مختلف هند، ایتالیا، روسیه، ترکیه، اوکراین و چین دعوت به عمل آمد تا زیبایی‌های ایران را شناخته و به به جهانیان معرفی نمایند.

او با شعار «Feel Iran» پروژه خود را در سال ۹۸ کلید زد؛ زمانی که برای اینفلوئنسر‌ها و بلاگر‌های شناخته شده خارجی تور گردشگری راه می‌انداخت تا با ارائه تصویری متفاوت از ایران به جذب گردشگران خارجی برای حضور در ایران کمک شود.

حالا مدتی است که او پروژه دوم «فم تریپ» خود را کلید زده و گروه جدیدی از بلاگر‌های خارجی حوزه گردشگری را به ایران آورده است اما عکس‌هایی که او از ایران منتشر می‌کند، واکنش منفی بسیاری از کاربران فضای مجاری را به همراه داشته است. منتقدان می‌گویند هدی رستمی چهره‌ای غیرواقعی از ایران و شرایط اجتماعی آن را به جهان نشان می‌دهد و او آزادی‌هایی برای پروژه عکاسی و گردشگری خود دارد که دیگران از آن بی‌بهره‌اند و این یعنی فضایی که در اختیار مردم ایران نیست، اما او به راحتی این اختیار عمل را دارد که با هر پوششی از هر مکان دیدنی عکس بگیرد.خودش معتقد است افراد معمولی هم وقتی می‌خواهند عکسی از خودشان ثبت کنند، کنار آشغال‌ها و زشتی‌ها نمی‌ایستند؛ چه برسد به یک مبلغ گردشگری. منتقدانش اما استدلال او را نمی‌پذیرند و می‌گویند کار او «عادی‌سازی» فلاکت در ایران است و اینکه همه زشتی‌ها را زیبا نشان دهد.

او البته مدافعانی دارد که بر این اعتقادند نباید با چنین قطب بندی هایی، در معرفی ایران با ظرفیتهای فراوانش کوتاهی کنیم.

درباره هدی رستمی

فم تریپ، راهی نو در بازاریابی گردشگری

هدی رستمی متولد سال ۱۳۶۵ در تهران است. پس از اتمام دوران مدرسه به همراه خانواده خود به سوئد مهاجرت کرد. در آنجا ادامه تحصیل داد و مدرک لیسانس خود را از دانشگاه سوئد در رشته طراحی صنعتی زیر مجموعه مکانیک دریافت کرد.

به گفته خودش در سوئد در کنار تحصیل، برای تأمین هزینه های زندگی کار هم می کرد تا اینکه تصمیم به سفر گرفت. ابتدا از سفرهای کوتاه در سوئد آغاز کرد تا اینکه رفته رفته شروع به جهانگردی کرد. در سال ۹۰ در ادامه جهانگردی هایش یک بار به ایران هم آمد و پس از بازگشت از این سفر تصمیم گرفت از دانشگاه انصراف دهد و به ایران بازگردد. او در آن زمان در دانشگاه سوئد در رشته نوآوری در مقطع فوق لیسانس مشغول تحصیل بود.

هدی رستمی در نهایت به ایران بازگشت و سفرهای خود را از ایران پی گرفت. او پس از بازگشت به ایران، شروع به انتشار تصاویر ایرانگردی ها و جهانگردی های خود در اینستاگرامش کرد و رفته رفته به چهره ای شناخته شده در شبکه های اجتماعی به عنوان یک بلاگر حوزه گردشگری تبدیل شد. به گفته هدی رستمی او تاکنون به بیش از ۱۰۰ کشور جهان سفر کرده است.

او همچنین درباره ی محل درآمد خود گفته است: من یاد گرفتم در سفرهایم به روش های مختلف، از عکاسی و عکس فروختن و نوشتن سفرنامه برای رسانه های مختلف پول دربیاورم. علاوه بر این ها، به زبان های سوئدی، انگلیسی، فارسی و عربی تسلط دارم و با یک سایت آنلاین برای ترجمه همکاری می کنم.

در سال ۹۷ یک مجموعه مستند داستانی به نام «سفر به سرزمین پدربزرگ» با بازی هدی رستمی از شبکه مستند سیما پخش شد که قصه ی یک دختر جوان ایرانی تبار را روایت می کرد که برای اولین بار از سوئد به ایران سفر و از فرهنگ مردم و بناهای تاریخی ایران دیدن می کند. نقش این دختر را هدی رستمی ایفا میکرد. هدی رستمی در سال ۹۸ تصمیم به راه اندازی یک پروژه ی گردشگری به نام فم تریپ (Fam Trip) با شعار Feel Iran جهت معرفی ظرفیت های گردشگری کشورمان به دنیا از طریق آوردن گردشگران خارجی به ایران گرفت.

هدی رستمی در پروژه فم تریپ با دعوت از اینفلوئنسرها و بلاگرهای شناخته شده ی خارجی حوزه ی سفر، آن ها را به ایران می آورد و برای معرفی و تبلیغ جاذبه های گردشگری کشورمان یک تور ایرانگردی برای آن ها به راه می اندازد.

هدی رستمی مدتی است پروژه دوم فم تریپ خود را کلید زده و گروه جدیدی از بلاگرهای خارجی حوزه  گردشگری را به ایران آورده است.